Hej!

Jag fick nyligen tag på en helt ny karmstol från Ikea från tidigt 80-tal. Så pass ny att den aldrig ens varit monterad. Problemet är att inte bara en (som det brukar heta) utan samtliga skruvar m.m. fattades. Den påsen kom helt enkelt inte med i lådan.

Jag har googlat på allt jag har att gå på men det finns alltså ingenting att finna på internet, det är som att denna stolen inte har existerat. Jag tog kontakt med Ikeas kundservice och gav dem alla beskrivande namn och nummer som finns på lådan men de hittade inte ett spår av den möbeln.

Jag hamnade i mitt googlade på detta forum och tänkte att någon gammal räv här kanske har svaren.

Info om stolen finns i bifogade bilder

Kort info:
Namn Balder
Typ Karmstol (klarlackad ek)
Färg Moll Orange
Årtal 1981-83 (Logon på kartongen är röd)

Artikelnummer på skruv etc som behövs
4 x MB-63 (BP-63)
4 x BM-32 (BP-32)
8 x HD-13 (HH-13)
4 x ED-20

Så – vad tror ni? Det är förmodligen inte mycket svårare än att ta med ett stolsben till Hornbach och se vilken skruv som fungerar men jag är liksom så förbryllad över att det inte finns någon som helst information om denna stolen att jag känner mig lite tvungen att få fram lite information.

Tack på förhand!
 
  • Ikea-kartong med etikett för en "Balder" karmstol i klarlackad ek och Moll orange, artikelnummer 447-027-21.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit instruktionsmanual från IKEA för ihopsättning av BALDER karmstol med skruvstorlekar och monteringssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ikeas omonterade karmstol Balder från 80-talet i klarlackad ek och Moll Orange tyg, kartong i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat skruvarna med IKEA också - de kanske har samma beteckningar på skruv-o-mutter fortfarande ?
Om inte annat kanske de har motsvarigheter. Du har ju både utseende och mått i beskrivningen, så deras "Reservdelsdisk" borde kunna plocka fram rätt detaljer.
 
  • Gilla
Stevezissou
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kollat skruvarna med IKEA också - de kanske har samma beteckningar på skruv-o-mutter fortfarande ?
Om inte annat kanske de har motsvarigheter. Du har ju både utseende och mått i beskrivningen.
Jaja, Ikeas kundtjänst fick samma information som ni har tillgång till här men kunde inte ge mig någonting utifrån det. Deras databas krävde ett 8-siffrigt artikelnummer men dessa har ju bara 4 tecken. Vi testade att slå ihop den alternativa betäckningen(?) med den första i olika versioner, t.ex. BM63BP63 och BMBP6363 men ingenting.

De letade enligt uppgift även "i gamla arkiv" utan att hitta något.
 
Wiberger eller Sifvert Skruv?
 
  • Gilla
Stevezissou
  • Laddar…
Mät hålens djup och kolla om siffrorna i skruvbeteckningarna motsvarar längden i mm. En gissning är att det är 6 mm gänga på skruven. Har Ikea fortfarande en skruvhylla i kundtjänst så borde det gå att hitta skruv i passande längd, brickor och snarlika mutterstycken.
 
  • Gilla
Stevezissou och 1 till
  • Laddar…
Ikea har ju en avdelning för lösa skruvar på varuhusen. Bara åka dit och köpa lite olika storlekar som liknar de på bilderna :)
 
  • Gilla
Stevezissou
  • Laddar…
G Guson skrev:
Mät hålens djup och kolla om siffrorna i skruvbeteckningarna motsvarar längden i mm. En gissning är att det är 6 mm gänga på skruven. Har Ikea fortfarande en skruvhylla i kundtjänst så borde det gå att hitta skruv i passande längd, brickor och snarlika mutterstycken.
Här kläckte du något, jag mätte nu och alla siffror i ritningen är längder! Rimligt ändå. Nu har man något konkret att gå på mer än de handritade monteringsskisserna!
 
Du kan ju kolla med en 6 mm borr om alla hålen är stora nog för en M6 också.
 
  • Gilla
Stevezissou och 1 till
  • Laddar…
Det är inga konstiga delar. Lite beroende på var i landet finns olika lösningar.

Tror för övrigt att det var Theofils beslag som levererade den saknade påsen. De verkar dock inte ha alla delarna inne nu dock.

BM/BP är maskinskruv.
ED är sargsprint.
HD är ser ut att vara möbelbrickor. De är dock rätt dyra. Jag tycker att du ska köra vanliga brickor istället och se till att BM/BP inte är försänkt.

Du vill nog mäta djupet på den stora delen av hålen, och se till så att brickan + maskinskruvens skalle är något kortare så att de inte sticker ut.
 
  • Gilla
Stevezissou
  • Laddar…
'Muttrarna' som skruvarna skruvas fast i kallas sargsprintar. En gissning är det är att de ska vara 20mm långa. Hålet i dem måste injera med hålet för skruven men det borde gå att mäta sig fram till.

Skruvarna borde som tidigare nämnts vara M6, det är ju lätt kollat med hjälp av sargsprintarna och längden på skruvarna har du ju redan listat ut.

De små brickorna är nog svårare att hitta ersättare till. Kanske du kan mäta hålen och hitta passande försänkta brickorna i en färg du tycker funkar. Beroende på hur hålen i stolen ser ut kanske det går att köra med icke-försänkt skruv och helt enkelt skippa brickorna. Vill du satsa på överkurs får du mäta hålen och skruvarna och sen 3d-printa fram brickor.
 
  • Gilla
Stevezissou
  • Laddar…
K
kysan kysan skrev:
Företagsmöbel; [länk]
393 spänn på 1980-talet!
 
kysan kysan skrev:
Företagsmöbel; [länk]
Alltså, underbart! Visste inte att man kunde titta i gamla IKEA-kataloger. Hittade båda golven som tidigare ägare lagt i mitt 60-talshus när de renoverade i början på 80-talet! Många av möblerna är väldigt snygga! Speciellt en del av stolarna! Borde börja produceras igen! Som Torpet!
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
'Muttrarna' som skruvarna skruvas fast i kallas sargsprintar. En gissning är det är att de ska vara 20mm långa. Hålet i dem måste injera med hålet för skruven men det borde gå att mäta sig fram till.

Skruvarna borde som tidigare nämnts vara M6, det är ju lätt kollat med hjälp av sargsprintarna och längden på skruvarna har du ju redan listat ut.

De små brickorna är nog svårare att hitta ersättare till. Kanske du kan mäta hålen och hitta passande försänkta brickorna i en färg du tycker funkar. Beroende på hur hålen i stolen ser ut kanske det går att köra med icke-försänkt skruv och helt enkelt skippa brickorna. Vill du satsa på överkurs får du mäta hålen och skruvarna och sen 3d-printa fram brickor.
Tack för utförligt svar! Vi är nybörjare inom det här med hus och fix, precis köpt hus och lär oss medans vi kör. Så jag uppskattar svaren väldigt mycket! Sargsprintar alltså, ska kolla upp. Vad gäller brickorna så letade jag lite bland verktyg och material som "tillhörde huset" när vi köpte det. Sjukt nog så hittade jag en påse med brickor (genomskinliga i plast dock) som har samma diameter som hålen. Det fattas 1 mm i tjocklek så jag får se om det funkar. Jag har faktiskt en vän som håller på och 3d-printar grejer, hade kunnat fråga honom om det inte går ihop. Bra ide!
 
kysan kysan skrev:
Företagsmöbel; [länk]
Som designer till yrket blev jag oerhört glad över vetskapen om att man kan browsa gamla ikea-kataloger. Skickat vidare till mina kollegor och nu skickas det massa design-inspiration fram-o-tillbaka här. Tack för denna!
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.