Som sagt adhd hjärnan går på högvarv, så har suttit å spånat lite på detta med vår vedpanna.
Eldar endast för värmen till elementerna, shunt ventilen är kass å pannan är från stenåldern Så man eldar ju för kråkorna lixom, så är typ 300 grader inne när man eldar. Sitter en el patron i pannan oxå men ja de blir ju inte billigt å använda den mär alla spjäl mm står öppna för att vi eldar.

Så nu till min fundering. (Kanske är helt åt skogen men frågar man inte så får man inget veta, å inga frågor är dumma)

Skulle man inte kunna slänga ut pannan å koppla på en varmvattenberedare isf för å hålla värmen i elementerna?

Svara inte om du tänker va dryg å dum förklara.
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Man kan väl säkert, men vad är syftet?

Det "billigaste" på sikt måste väl vara en luft/vatten-värmepump, som man bara dockar på det befintliga systemet...

Annars kanske det går att ta ut någon kunnig som fixar det ni redan har, så att det funkar bättre att elda med ved?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan väl säkert, men vad är syftet?

Det "billigaste" på sikt måste väl vara en luft/vatten-värmepump, som man bara dockar på det befintliga systemet...

Annars kanske det går att ta ut någon kunnig som fixar det ni redan har, så att det funkar bättre att elda med ved?
Ja de är de som är tanken, men vill inte elda å min fundering va bara om de inte skulle kunna funka.
Om jag fick för mej å slänga ut pannan idag å koppla in berderan, bara för att jag kan lixom :) å fixa luft/vatten till sommaren.
 
Becca123 Becca123 skrev:
Sitter en el patron i pannan oxå men ja de blir ju inte billigt å använda den mär alla spjäl mm står öppna för att vi eldar.
Blir inte billigare med "varmvattenberedare". Håller med ovan. Om ni kan tänka er att forsätta med ved så låt någon fixa systemet. Om inte, då räknar ni hem en värmepumpslösning rätt fort om ni jämför mot direktel. Om räkna hem är viktigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blir inte billigare med "varmvattenberedare". Håller med ovan. Om ni kan tänka er att forsätta med ved så låt någon fixa systemet. Om inte, då räknar ni hem en värmepumpslösning rätt fort om ni jämför mot direktel. Om räkna hem är viktigt.
Okej då vet jag de, ved vill jag inte hålla på med tungt å bösigt :)
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Oavsett vad du gör så måste ju shuntventilen fungera , annars får du nog inte ut varmvatten där du vill.
Jag skulle nog bara ha lagat shuntventilen och kört med elpatronen som sitter i pannan.
Den borde inte påverkas av dom öppna spjällen till vedeldningen.
Om den gör det så kanske du kan stänga dessa.
 
M Micro skrev:
Oavsett vad du gör så måste ju shuntventilen fungera , annars får du nog inte ut varmvatten där du vill.
Jag skulle nog bara ha lagat shuntventilen och kört med elpatronen som sitter i pannan.
Den borde inte påverkas av dom öppna spjällen till vedeldningen.
Om den gör det så kanske du kan stänga dessa.
Shunten har inte funkat på mååååååånga år, för eldade vi för varmvattem oxå, men ex:et koppla in en varmvattenberedare bredvid ist som går på el.
Å efter som shunten inte funkat är de ju som sagt 300 grader inne eller kallt.. å hålla på å passa pannan är tröttsamt å slänga in ved hela tiden..
 
useless useless skrev:
Det är väl bättre att leta rätt på en enkel elpanna på blocket? En varmvattenberedare brukar inte vara gjord för de flöden och temperaturer som värmesystemet vill ha. Med en elpanna får du en (fungerande) shunt och reglering på köpet.

[länk]
[länk]

Alternativt plugga igen rökröret och köra på elpatronen i pannan tills vidare.
Hum okej ja de kanske är bättre, pannan är som sagt från stenåldern å finns inte mycke som funkar på den, inga mätare mm va jag kan se, dom är lixom svarta..
Va bara mest as trött på allt vad ved heter å tänkte en enkel å snabb lösning.
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Varmvattenberedaren ”saknar” flera av de grejor du behöver. Därför är nog en begagnad elpanna bättre i så fall. Brukar finnas bra såna för någon 1000-lapp då många konverterar till olika slags värmepumpar för bättre driftsekonomi.

MEN du kanske också borde fundera på någon form av värmepump istället? Blir garanterat billigare i längden.
 
Per Ola Persson
Även om man har "veden gratis", så kostar det mycket tid att flytta den från skogen in i pannan. Det är många ggr den ska flyttas på vägen. Sälj veden istället och köp en jord/bergvärme (eller om det är i söder, en luftvattenvärmepump). Sälj veden istället så har du till all el du behöver för värme och varmvatten. Du slipper allt jobb :)
 
  • Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Även om man har "veden gratis", så kostar det mycket tid att flytta den från skogen in i pannan. Det är många ggr den ska flyttas på vägen. Sälj veden istället och köp en jord/bergvärme (eller om det är i söder, en luftvattenvärmepump). Sälj veden istället så har du till all el du behöver för värme och varmvatten. Du slipper allt jobb :)

Har ingen egen skog Eller så, jag köper ved. Men å lägga ca 3500-4000 i mån på el å ved å dessutom behöva åka å hämta skiten å lasta av å bära in ne jag vill inte.. är ensam med 4 barn som absolut inte är hjälpsamma så får mer eller mindre göra de själv.
Har haft ute en kille å kommit överens om att luft/vatten blir bästa billigaste lösningen.
 
C
Precis. Pannan är helt slut = dags att byta. Och om man inte vill elda med ved så är idag en värmepump det logiska alternativet.
 
  • Gilla
Becca123
  • Laddar…
Becca123 Becca123 skrev:
Ja de är de som är tanken, men vill inte elda å min fundering va bara om de inte skulle kunna funka.
Om jag fick för mej å slänga ut pannan idag å koppla in berderan, bara för att jag kan lixom :) å fixa luft/vatten till sommaren.
installera bergvärme
 
  • Gilla
RoFj
  • Laddar…
Becca123 Becca123 skrev:
Shunten har inte funkat på mååååååånga år, för eldade vi för varmvattem oxå, men ex:et koppla in en varmvattenberedare bredvid ist som går på el.
Å efter som shunten inte funkat är de ju som sagt 300 grader inne eller kallt.. å hålla på å passa pannan är tröttsamt å slänga in ved hela tiden..
Ta ut en röris som byter shunten nu och ta sedan in offerter på bergvärme som är mycket bättre än luft/vatten
 
  • Gilla
RoFj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.