Då ska vi se om någon kan hjälpa oss med vår gamla kamin...

Den är sotad och kontrollerad och godkänd, men har haft svårt att få det att brinna bra.

Har inga papper på den, men eftersökningar på nätet säger mig att det är en morsø 2140. De manualer jag hittat på nätet visar dock ett spjäll under kaminen för sekundärluft - detta finns inte på vår kamin. Jag kan endast reglera med de två spjällen på framsidan, under glaset:
En svart Morsø 2140 kamin med synligt spruckna stenar och rengöringsverktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta vanligt? Tycker mig läsa om alla möjliga sorters spjäll på kaminer, men vi har bara dessa två rattar (som vi har fullt öppna när vi eldar, ofta får vi också ha luckan på glänt länge för att det inte ska dö)


Hur som så var stenarna rejält spruckna, så jag beställde nya och hoppades att detta skulle hjälpa. Skulle montera idag, men när jag tog ut de gamla kikade jag lite på de andra delarna i kaminen där det låg mycket aska och en del sot, så jag började skruva lite för att rengöra.

Den första delen fick jag i handen när jag tog ut stenarna, den håller tydligen stenarna på plats, men nästa plåt var fastskruvad.
Interiör av en Morsø 2140-kamin med en sprucken sten, löst tätgarn markerat med grönt och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort skruvarna och såg att tätgarnet bara låg löst uppe på plattan:
Interiör av kamin med markerat tätgarn och aska, löst och felplacerat garn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(grönt=där garnet ska sitta, rött=där garnet ligger).

Problemet är att jag får inte loss den här plåten, det verkar som att den sitter fast i den bakre delen:
Interiör av en Morsø 2140-kamin med betonade delar där tätgarnet bör vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan lyder: ska jag skruva bort denna del också, och kan jag fixa tätningar och sånt själv sen?

Ett stenbyte som skulle ta en kvart... Hehe...

Tacksam för all hjälp jag kan få, och ursäktar krångliga beskrivningar och taffliga bilder, jag kan inte fackspråket...
 
Sent svar så det kanske är mer befogat att fråga hur det har gått?
Jag har ingen koll på den här kaminen och jag tittar på bilderna och försöker förstå var i kaminen du är någonstans och vad tätningslisterna har för funktion, utan att bli så mycket klokare...
Men grundtanken att demontera och täta är god. Och ja, du fixar det själv.
Men vad det gäller spjäll så låter det konstigt tycker jag. Du borde ha tilluft på fler ställen, även om de inte är reglerbara.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Sent svar så det kanske är mer befogat att fråga hur det har gått?
Jag har ingen koll på den här kaminen och jag tittar på bilderna och försöker förstå var i kaminen du är någonstans och vad tätningslisterna har för funktion, utan att bli så mycket klokare...
Men grundtanken att demontera och täta är god. Och ja, du fixar det själv.
Men vad det gäller spjäll så låter det konstigt tycker jag. Du borde ha tilluft på fler ställen, även om de inte är reglerbara.
Jag tog mod till mig och plockade ner allt och gjorde rent samt nytt tätningsgarn överallt. Gick åt en hel del faktiskt.

Som jag förstod det så skall luften ta en bestämd väg för att värmas upp innan förbränning på någe vänster, och därför satt det tätningar överallt - detta är vad jag gissar på iaf.

Det tog ett par timmar, och jag förväntade mig en bättre förbränning men den var precis lika trögstartad som innan...

Något besviken...

Någon annan tilluft kan jag inte hitta, det enda som fanns anslutet till kaminen var själva skorstenen.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
I Isolator skrev:
Jag tog mod till mig och plockade ner allt och gjorde rent samt nytt tätningsgarn överallt. Gick åt en hel del faktiskt.

Som jag förstod det så skall luften ta en bestämd väg för att värmas upp innan förbränning på någe vänster, och därför satt det tätningar överallt - detta är vad jag gissar på iaf.

Det tog ett par timmar, och jag förväntade mig en bättre förbränning men den var precis lika trögstartad som innan...

Något besviken...

Någon annan tilluft kan jag inte hitta, det enda som fanns anslutet till kaminen var själva skorstenen.
På den äldre modellen togs både primär o sekundärluften in genom de 2 snurrventilerna på framsidan och ,ja, de var svårstartade. Oftast behövdes både luckan på kaminen o altandörren på glänt ända tills det blivit en ordentlig glödbädd.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
E exerg skrev:
På den äldre modellen togs både primär o sekundärluften in genom de 2 snurrventilerna på framsidan och ,ja, de var svårstartade. Oftast behövdes både luckan på kaminen o altandörren på glänt ända tills det blivit en ordentlig glödbädd.
Konstigt med en så kass konstruktion. Har fått skaffa mig en ny hobby, att spänta ved.
Kör först lite tidningspapper för att få bort kylan ur skorstenen, sen en rejäl laddning med fint späntad ved - även detta måste man vaka över och ha luckan på glänt, och så fortsätter det så i kanske 2 omgångar till där man sakta går upp i grovlek på ved. 3-4 laddningen går det oftast bra att kasta in normal storlek och stänga luckan - men det gäller att ha koll ändå, draget kan plötsligt svika och så står man där med ett gäng pyrande klabbar...

Riktigt trist, man drar sig för att elda pga allt jobb
 
Sent svar men i alla fall...
Det ser ut att vara en Morsö 2140, de fanns tydligen både med och utan ekorrar på sidan. https://morsoe.com/media/com_hikashop/upload/safe/2140.pdf
Det kanske finns lite tips i manualen hur du skall tända.
Jag har en Morsö 1510 som jag tycker är lätt att tända. Vita tändblock som brukar säljas som grilltillbehör funkar bra, de brinner ganska länge och torr ved. Det finns bruna tändblock också, verkar vara gjorda av någon slags trä-rester, men de är inte lika bra.
Stäng av köksfläktar och annan ventilation som skapar undertryck medan draget kommer igång.
Eldfast sten är hygroskopisk och suger åt sig vatten. Stenarna spricker lätt om man eldar på för häftigt innan fukten drivits ut. Så en långsam eldningsstart är iofs bra för att hålla dem hela. :)

/Höghus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.