Ja det är klart!

Det är nog jag som blivit fördärvad.. Har själv en tambur på ca 1.5m² där alla 4 i familjen fajtas.. Så drömmer om förvaring och ytor för den delen att träda in i!

Men förstår tanken med groventren :)

Och ja, folk runtomkring är ofta ja sägare, men här på byggahus är vi raka. Det är min inställning i alla fall, att vara rak och brutalt ärlig.. Ser jag missar så varför ska jag inte lyfta dem? Jag vinner ju knappast något på att kamma ert hår medhårs? :crysmile: Nä, bättre att ni får höra allt och göra det absolut bästa ni bara kan. :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
T
Haha ja det var en chockinledning för oss med vårt första inlägg här när vi blev totalsågade av dig. . Men grymt bra! Fortsätt så, då blir det fler bättre slutresultat för folk, jag tycker detta är ett bra exempel ☺️
 
Tur ni fick en totalsågning och samtidigt öppnade upp ögonen för justeringar. Ibland går det åt ett annat håll..

Jag tänker lite på avskärmningar här. Om någon ligger och sover i ett sovrum och en annan vill kolla på en intensiv film. Då är det rätt skönt att ha ett avskärmningsbart rum långt bort från sovrummen i ett så stort hus.

Och varför en ytterdörr i badrummet?
Sätt förresten duschen bredvid toastolen så kanske ni klarar tillgänglighet där.

En annan detalj som inte har direkt med planlösningen att göra är ljudreduktion mellan rum. Toalett bredvid sovrum.. tysta innerdörrar.
FTX ventilation med till och frånluft i varje rum.

Ritning av bottenvåning i hus med markerade förslag på planändringar, inklusive avskärmningar och dörrplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
T
Jo men man måste vara ödmjuk inför denna uppgift och ta in perspektiv ☺️ Det är vår approach till hela denna resa då vi har 0 erfarenhet i princip.

Gällande toaletten så kom vi på samma sak, då bör det gå fint ☺️

Anledningen till dörren är att vi planerar pool på den sidan och det känns otroligt praktiskt att kunna gå in direkt där. Här läst flera som gjort så och varit otroligt nöjda.

Bra poäng med ljuddämpningen där, just nu finns det dock väldigt lite som tyder på att det skall bli bekymmer. Kanske är ett större bekymmer att vi (eller iaf jag) i princip aldrig ser en film. Är lite rastlös ☺️ Kanske det vänder i framtiden och övervåningen blir ett superbiorum, vem vet.
 
T JAlkberg skrev:
Tack alla för all input, vi har lärt oss många läxor nu (tror vi) Nytt år nya tag, här kommer försök no 3, nu ritat i roomsketcher ☺️
Nu har ni ju ändrat till en lite bättre lösning på allrum och det är kanske där ni tänker titta på TV mest, men jag skulle aldrig lägga köket i "mitten" på det viset då köket kommer för nära inpå soffhörnan vilket är väldigt störigt, hellre byta plats på matplats och kök då. Blir väldigt mycket ljud så fort man spolar i vasken eller har fläkten igång t.ex. Allrummet ser ok ut för 2 personer, men om man blir fler i familjen räcker det nog inte riktigt som där man tittar mest på TV.

Personligen skulle jag aldrig lagt det stora badrummet innanför ett sovrum. Finns det barn med i bilden så småningom? Ska de kunna använda badkaret och är det i så fall rimligt att de ska gå igenom ett sovrum?

Har ni några tankar kring vad ni ska få in på ovanvåningen? Ska där vara sovrum? Vill man då inte ha ett badrum där också? Är det rimligt att ha 3 kompletta badrum i huset eller ska man låta något vara gäst-WC?

Som nämnts tidigare är inget badrum tillgänglighetsanpassat, då går det inte att ha toaletten i en nisch som i det stora (ska finnas utrymme bredvid toaletten). Kanske att det lilla skulle funka om du byter plats på toaletten till andra väggen, beroende på hur brett rummet är. Ser också trångt ut i duschen om där ska få plats en duschvägg innan dörren.
 
T
Tack för input och bra kommentarer, relevant alltihop ☺️ Gällande placering av kök och badrum så har vi vägt fördelar och nackdelar och landat i att vi tycker detta är den bästa lösningen för totalen. Vi gillar öppenheten mellan kök och vardagsrum och bara tanken på att kunna laga mat i ett rum med den rymden och utsikten ger nästan rysningar. Att det också bjuder in till social kontakt åt båda håll känns rätt för oss. Nackdelen med badrummet är precis vad du säger, vi tänker dock att bekvämligheten för oss som skall bo där i förhoppningsvis 60 år är viktigare än det faktum att eventuella barn får ta något kliv genom vårt sovrum då och då för att ta sig ett bad. ☺️ Vi har breddat WC/Duch något och bytt lite plats, så nu är det anpassat
 
Det ser ännu inte ut som att någon av toaletterna är tillgänglig, det kommer bli ett problem senare. Du behöver 900 fritt utrymme på ena sidan av wc.
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Mycket är redan sagt och jag tycker det är mycket bättre nu än första inlägget!

Jag läste "Norrland" någonstans vill jag minnas. Själv bor jag i Norrbotten och här snöar det. Vi har ett hyggligt tak över entrédörren och det är skönt. Jag ser dom på gatan som inte har, det är inte lika kul när man ska öppna dörren på morgonen om det snöat och drevat. Samt även skönt för besökare som kan stå under tak när det regnar innan man öppnar dörren (om det inte är nära vänner som bara kliver in utan att knacka)

Tillgänglighet WC har flera redan nämnt, och det är helt sant (även om det kan gå igenom beroende på kommun).

Jag brukar alltid tänka följade när jag kollar på ettt badrum;
- var ska toapappershållaren sitta? Optimalt är på en sidovägg på lagom avstånd. Icke-optimal är "bakom ryggen".
- var ska hand-handdukar och dusch-handdukar hänga?
- behövs det förvaring, tex ett högskåp? Eller ska nya handdukar etc förvaras i annat rum?

Vad är måtten på skafferiet? Kommer man de facto kunna ha en massa hyllor och ändå stå där inne?
Om ni bygger ett sådant skafferi- lägg in golvvärmeslingor där inne (om det ska vara golvvärme). Inte optimalt med ugn vägg-i-vägg pga man vill ha svalt i skafferiet men det är nog ingen katastrof.
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Tillägg; ni skulle kanske klara tillgängligheten i den mindre toaletten om ni sätter wc på andra sidan, dvs bredvid duschen.
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.