Hej,

Jag ska montera belysning på en kallvind som är ca. 15m lång. Bredd som ska belysas ca. 3,5m. Tror ni att det räcker med 7 stycken Osram 17W, dvs. 2.5m mellan varje? Utrymmet ska användas som förvaring men kanske också blir en del hobbyprojekt däruppe.

https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-osram-submarine-led-17w
 
Varför LED jag har 3 st vanliga plastglober för 40 kr styck och det räcker och blir över med ljus, det med hobby ska du göra ett rum där så kan du sätta arbetsbelysning efteråt
 
Möjligtvis skulle man kunna köra gallerarmaturer för takmontering om man vill komma lite billigare undan. 75-100W per styck. Men frågan var egentligen hur många armatur man kan tänkas behöva på 15m?
 
Det beror helt på vad du sätta högst: energibesparing, mycket ljus, billigt inköp.
LED är bra om det står på hela tiden eller mångas timmar per dag.
Glödlampsarmaturer från loppis är perfekt om du värdesätter billigt inköp. Driftkostnaderna är låga iaf.
För förråd räcker det med 3-5 glödlampor i taket till knappt någon kostnad, samt en mobil lampa när du ska leta i kartonger.
Glöm inte att installera några uttag längs vägen.
 
Ja dom duger bra , sen om dom är överkopplingsbara är en annan sak, ska vara plats eller finns kabelförskruvning i båda ändar om dom är gjorda för överkoppling
 
J jonaserik skrev:
Ja dom duger bra , sen om dom är överkopplingsbara är en annan sak, ska vara plats eller finns kabelförskruvning i båda ändar om dom är gjorda för överkoppling
Hade elektriker här för all el så jag antar att det är ordentligt gjort...

Nyinstallerat trägolv och tak i ett pågående vindsvåningsprojekt med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herrn123 och 4 till
  • Laddar…
NU kan du sitta och läsa minsta bibeln :D:D
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
M mattias_75 skrev:
Hade elektriker här för all el så jag antar att det är ordentligt gjort...

[bild]
Vilken fin vind <3
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M mattias_75 skrev:
Hade elektriker här för all el så jag antar att det är ordentligt gjort...

[bild]
Borrade han (elektrikern) hål i armaturen och satte förskruvning i gaveln? Eller hur ser det ut hos dig?
Jag var precis på byggmax och skulle införskaffa mig dessa, men de hade inte färdiga uttag för seriekoppling.
 
X xLnT skrev:
Borrade han (elektrikern) hål i armaturen och satte förskruvning i gaveln? Eller hur ser det ut hos dig?
Jag var precis på byggmax och skulle införskaffa mig dessa, men de hade inte färdiga uttag för seriekoppling.
Hej,

Ja, om den inte är öppen i båda gavlar när man köper den så måste han ha gjort det...
 
M mattias_75 skrev:
Hej,

Ja, om den inte är öppen i båda gavlar när man köper den så måste han ha gjort det...
Ok, inget du reflekterat över hur det ser ut?
Är det seriekopplat hos dig från armatur till armatur eller sitter det kopplingsdosor vid varje armatur?
 
Jag köpte LED-armaturer där det fanns stickkontakt i gavlarna för vidarekoppling. Mycket praktiskt och lagligt att koppla som lekman.
 
X xLnT skrev:
Ok, inget du reflekterat över hur det ser ut?
Är det seriekopplat hos dig från armatur till armatur eller sitter det kopplingsdosor vid varje armatur?
Det är seriekopplat armatur til armatur!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.