P pemu skrev:
När ni väl hittat ett område som verkar bra så kolla för allt i världen upp vilken typ av folk som bor där.

Har själv erfarenhet av ett samhälle där alla var sjukligt sportintresserade och merparten av invånarna jobbade i byggsvängen.
Hade vänner som var akademiker ut i fingerspetsarna och de kände ingen gemenskap alls förutom oss (som är lite mitt emellan) och flyttade efter ett par år.

Ett annat sammhälle jag vet är oerhört motorintresserat och man bör nog veta hur många grader man har på kamaxeln i bilen för att bli bjuden på kaffe där...

Så för att trivas kan det vara bra att kolla upp lite sånt. Samt hur bra skolan i området är.
Sant, sant.
 
G Gson76 skrev:
Jag kan rekommendera Stigtomta som ligger 10-15 minuter utanför Nyköping. Ett liten tätort med mycket att erbjuda. Vi flyttade hit för sju år sedan och trivs väldigt bra. Passar perfekt för barnfamiljer! Många som är uppvuxna här återkommer när de själva pluggat klart och vill ha en fast tillvaro i livet. Jag är själv uppväxt i en mindre stad och där var det tvärtom att de flesta flyttade därifrån efter gymnasiet och återkom inte. Jag har inte stött på detta hemvändande på något annat ställe när jag rest/flyttat runt.

Det finns en uppskattad ICA-butik med post, en omtyckt pizzeria, mack och en distriktssköterskemottagning här.
Skolan för F-6 är nybyggd och har även ett bibliotek som man kan komma in i när det passar genom passerbricka. Man kan så klart cykla överallt i samhället och även till två närliggande sjöar med bra badmöjligheter. Här finns också möjlighet till båtplats. Fler sjöar finns inom kort bilavstånd och även havet ca 30 minuter bort. Vill man handla ekologiskt finns det flera lokala ställen att köpa både grönsaker och kött hos.
Orienteringsklubben är väldigt stor i detta lilla samhälle med många motionsslingor runt friluftsgården. Det finns också en driven fotbollsklubb samt hästgårdar om man vill rida.

Byggklara tomter finns till försäljning. Eller så håller man utkik tills någon lite mer intressant fastighet dyker upp och renoverar upp om det behövs. Vi ska själva inom kort flytta till en större fastighet inom Stigtomta just för att vi trivs så bra här.
Tack för ett informationsrikt inlägg!
 
D rob_t_j72 skrev:
Är svag för lite äldre fina kåkar som kanske kräver lite mer och ligger lite för långt bort tidsmässigt: [länk]

Blidö tar lätt över 1,5 timmar att åka till eller från Stockholm, men kan i princip garantera att det är busfritt.
Jättefint hus och läge! Men lite för svårtillgängligt kanske =)
 
Klarar sig verkligen Sigtuna från Arlandas alla flygplan ??
Bor själv på norra Färingsö, den stora ön nära nog i mitten på TS karta. Nu i coronatider har det varit lugnt, men annars ser/hör man ett/flera flygplan i luften alla dagar året runt.
Inget jag själv störs av, men det är aldrig helt tyst tex på kvällarna.
Nu när det varit tyst så länge, reagerar man när det kommer ett plan o bryter tystnaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det beror nog lite på var i Nacka man bor. Jag bor i Insjön (nordöstra Nacka) och om jag ska till city så tar jag antingen cykel eller bil till Lagnövägen där det finns infartsparkering. Tar 2 min med bil och 7 min med cykel dit. Därifrån buss till Slussen som tar ca 20 min. Eller - bil till Orminge (10 min) och buss till Slussen som tar ca en kvart. Där går också direktbussar till centralen som tar ca 20 min.

Just nu är Slussen inget kul ställe pga ombyggnaden, och visst kan Skurubron ställa till det lite stundtals. Men nya Skurubron är färdigbyggd 2022. Och om några år kan man åka t-bana från Nacka Forum på 12 min till centralen.

Har tidigare jobbat i Vällingby som ligger i andra änden av stan, men då har jag tagit bilen. Tar ca 45 min-1 timme.
Både Nacka och Värmdö (egentligen alla kranskommuner) är sjukt beroende av var i kommunen man bor och hur långt man har till "direktbuss". På både i Nacka och på Värmdö kan man ju ha allt ifrån 20 min "dörr till slussen" och 3 timmar. Fågelvägen spelar mindre roll, men närhet tiöl busshållplats och antal stopp desto mer.

Till TS: om ni är ute efter generationsboende kanske detta kan fungera: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iPhone

Du promenerar till både skola, ica, vårdcentral etc. Och mamman din får ett eget hus och ni bygger nytt på tomten till dig och dottern. Det tar väl c:a 1 timme med buss till slussen som går en gång i timmen utanför rusningstid. Tvä stora fördelar är att vädret är generellt lite bättre i skärgården och den är fantastisk vacker oavsett.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vill ni ha tyst borde Tystberga efter E4 söderut på din karta vara ypperligt
Dottern bor i Tystberga mycket trevligt område. Går hyfsat snabbt till Stockholm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Välkomna till Ljusterö!
Småskaligt, härlig skärgårdsmiljö och oerhört tryggt för både barnen och oss vuxna, saknar man något här ligger storstan inom bekvämt räckhåll.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Ska man kolla på din karta så vill du väl inte hamna just dit stockholmarna samlas.
Hälleforsnäs norr om Flen är en pärla. Fjärdhundra norr om Enköping är ett ställe där man kan få tag i stora tomter.
 
  • Gilla
Anhyan och 1 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?
Vi bor i Örbyhus. 1 timme och 10 min till mitt jobb i Sundbyberg (med bil). Går pendeltåg till Uppsala och Gävle vart 30:e min och det är nära till motorvägen. Här bor du som en kung med din budget. Vi hade bara tänkt mellanlanda här men trivdes så bra så vi blev kvar. Snart 20 år nu. Bor mitt i naturen och ändå rätt nära puls tycker jag.
Undvik centralorten Tierp dock enligt min mening.
Vill du lägga en mille till på tomten så kan jag rekommendera Vattholma eller Alunda. Lite närmre Stockholm och väldigt fina orter också.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
E Ecoriath skrev:
Knivsta kommun som några har skrivit om har jag bott i under ca 6 år, varav 3 med barn. Trevlig kommun med god service med både närhet till E4an och både SJ- och SL-pendeln.

Slarvigt styre dock i kommunen och rätt stor växtvärk då det flyttat in väldigt många under de senaste 10 åren.

Vi bor inte kvar utan har flyttat till en mindre ort norr om Uppsala istället.
Har själv valt bort Knivsta pga byggplanerna. Det ska byggas något enormt de närmsta 20 åren och tyvärr inte bara villor. Dessutom verkar man inte tänkt bygga speciellt mycket ny väg, så trafikinfarkten lär komma som ett brev på posten.

Är också skeptiskt till Storvreta pga byggplanerna.

En bekant bor i Bredsand vid Mälaren söder om Enköping och verkar mycket nöjd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Både Nacka och Värmdö (egentligen alla kranskommuner) är sjukt beroende av var i kommunen man bor och hur långt man har till "direktbuss". På både i Nacka och på Värmdö kan man ju ha allt ifrån 20 min "dörr till slussen" och 3 timmar. Fågelvägen spelar mindre roll, men närhet tiöl busshållplats och antal stopp desto mer.

Till TS: om ni är ute efter generationsboende kanske detta kan fungera: [länk]

Du promenerar till både skola, ica, vårdcentral etc. Och mamman din får ett eget hus och ni bygger nytt på tomten till dig och dottern. Det tar väl c:a 1 timme med buss till slussen som går en gång i timmen utanför rusningstid. Tvä stora fördelar är att vädret är generellt lite bättre i skärgården och den är fantastisk vacker oavsett.
Tack för tips! Tomten är lite väl kuperad för att funka bra för oss, men samhället ser jättetrevligt ut!
 
A Anhyan skrev:
Tack för tips! Tomten är lite väl kuperad för att funka bra för oss, men samhället ser jättetrevligt ut!
Där och Stavsnäs kan ni nog hitta i er prisklass. Både tomt och färdigt beroende på vad ni väljer. Är ju mindre än 1h med bil till sthlm, och rätt ok kollektivtrafik, men därmed kanske aningen dyrare än inåt landet.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Både Nacka och Värmdö (egentligen alla kranskommuner) är sjukt beroende av var i kommunen man bor och hur långt man har till "direktbuss". På både i Nacka och på Värmdö kan man ju ha allt ifrån 20 min "dörr till slussen" och 3 timmar. Fågelvägen spelar mindre roll, men närhet tiöl busshållplats och antal stopp desto mer.
Var det inte Nacka som hade problem med just barnrån enligt pressen? Fast det kanske inte är en faktor i mer perifera delar av kommunen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det inte Nacka som hade problem med just barnrån enligt pressen? Fast det kanske inte är en faktor i mer perifera delar av kommunen?
Det sägs (vet inte hur väl det stämmer i verkligheten) att det länge funnits och fortfarande finns problem med att tonåringar från främst Saltsjöbaden blir av med mobiler, Mopeder m.m. vid rån från jämnåriga kriminella.

Tror detta handlar mer om att välbeställda barn blir rånade i högre omfattning än mindre bemedlade, men det är bara min gissning.

Att tonåringar blir rånade är nog sällsynt överallt, men händer likväl.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.