Peter2400 Peter2400 skrev:
Absolut, men ytan som gör att saker inte fastnar är väl helt förstörd då.
Jag tror att de som säger att saker fastnar steker på fel sätt. Man får inte vispa med stekspaden oavbrutet, det man lägger i måste få stekyta innan man vänder på det.
 
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror att de som säger att saker fastnar steker på fel sätt. Man får inte vispa med stekspaden oavbrutet, det man lägger i måste få stekyta innan man vänder på det.
Med en inbränd panna behöver man inte vänta på någon stekyta. Undantaget är t.ex. potatis där en fräsch non-stick-panna är lite enklare att hantera (tyvärr håller de sig inte fräscha särskilt länge). Tycker steka ägg är en bra indikator. Om det tenderar att fastna mår inte pannan bra och det är dags att göra något åt det.
 
nikasp
Är 49 år nu och det här är den bästa panna jag nånsin haft. Alla fördelar med gjutjärn men bättre hanterbarhet då den inte är så tung: https://ronnebybruk.nu/sv-SE/Products/Details/537?name=162800 Ultra Light Pro stekpanna 28 cm

Rekommenderas starkt. Jag lagar all typ av mat i den och brukar bara koka ur och diska snabbt med diskborste. Fettar in då och då men inte alltid pga lathet då den inte rostar på en gång. Dessutom väldigt snygg, gav bort en som 30-årspresent nyligen.

Svart Ultra Light Pro gjutjärnspanna 28 cm med långt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en non-stickpanna kvar i torpet, enklare då vi bara har sommarvatten och man inte vill slösa med vatten som vi måste kånka i dunk. Har annars i princip fasat ut non-stick. Blir tråkig stekyta och de håller inte så länge. Ronneby lär leva livet ut och mer. Vi har flera andra gjutjärn men de känns tunga och otympliga jämfört med den här lätta pannan.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Jag har 2 stycken skeppshult pannor det ända jag använder till stekning
 
nikasp
C cpalm skrev:
Instämmer. En rätt skött gjutjärnspanna är klart överlägsen. Nackdelen är möjligen vikten.
Om man lyckas sabba den (t.ex. någon vänlig medhjälpare som diskar den med diskmedel) är det "bara" att bränna in den med olja enligt #106 så blir den som ny igen (sex gånger behövs knappast, man kommer långt med en gång, åtminstone med en redan inbränd panna).
Kolla Ronnebys lätta pannor så är vikt-nackdelen borta. Se mitt inlägg ovan.
 
nikasp nikasp skrev:
Kolla Ronnebys lätta pannor så är vikt-nackdelen borta. Se mitt inlägg ovan.
blir handtaget varmt på den?
 
nikasp
MathiasS MathiasS skrev:
blir handtaget varmt på den?
Nej, bara om man kör den i ugnen vilket jag glömt *en* gång.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Absolut, men ytan som gör att saker inte fastnar är väl helt förstörd då.
Absolut inte, inte ens med diskmedel (det är en myt)
 
T
Att man inte ska använda diskmedel i en gjutjärnspanna är en myt. Om man har en gjutjärnspanna som blir dålig av diskmedel, har man stekt in den på fel sätt fel och bör göra om processen.
 
Jag tänkte på det för någon dag sen. Köpte en Skeppshult gjutjärnspanna för trettio år sen. Har aldrig diskat den mer än vatten-diskborste-papper och dess kolsvarta yta släpper iaf ägg, kött och fisk som ingenting. Hur mycket pengar har jag sparat och hur mycket giftig plastbeläggning har jag sluppit äta upp?
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Två gjutjärnspannor av okänt fabrikat, finns stämplar i botten, och använts av några generationer, så kan vara 100 år gamla
Såg för jä... ut när jag fick dem, men efter några omgångar med ungrengöringsmedel insvept i plast försvann all instekt beläggning på utsidan och det blev rent gjutjärn, sedan inbrända med olja. De är är gjorda för vedspis med en upphöjning i bottens ytterkant vilket gör att det står helt stabilt, men fungerade dåligt på gamla glashällen så de blev undanställda under ett antal år. Däremot nu med induktion är de åter i bruk och fungerar perfekt. distansen mot glasytan påverkar inte induktionen Så mormor och kanske hennes mor stått vid sin vedspis med dem. Däremot för ägg, omelett, etc, använder jag ny panna med beläggning.
Har skrivit det i andra trådar med diskussion om induktionshällar, pannorna ska absolut inte värmas med hög värme utan värms upp med ca 2/3 effekt så att godset i dem blir genomvarmt. För hög effekt gör också att smöret riskerar bli bränt innan pannan är tillräckligt varm.

Så leta i gömmorna eller hos släktingar om ni inte kan hitta någon gammal gjutjärnspanna.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Claes Sörmland
Peter2400 Peter2400 skrev:
Absolut, men ytan som gör att saker inte fastnar är väl helt förstörd då.
Japp om det är en relativt ny gjutjärnspanna. Är det en gammal sak från farmor är fettet så oxiderat och krosslänkat att det där vaxet t o m överlever en köttfärssås med sur tomat i.
 
Jag var i samma skede här för ett tag sedan med att jag vet less på stekpannor som inte höll måttet.

Men mitt val föll istället på en kolstålspanna, har använt den nu i 2 månader ungefär och den funkar riktigt bra.
Steker oftast i lite smör eller olja.

Dock blev jag lite besviken, köpte en de buyer och har skött den som ett barn. Men likväl har den slagit sig.
Mycket irriterande.
 
Tunna kolstålspannor slår sig jättelätt om plattan är mindre än botten på pannan, vilket de flesta induktionshällar i lägre prisklassen har.

Min Scanpan CTX är den jag använder mest, en belagd panna som har hög kvalitet.
I övrigt använder jag mycket gjutjärnspanna, vilken jag i princip alltid diskar med diskmedel, den släpper fint ändå.
 
nikasp
L Lutte skrev:
Jag var i samma skede här för ett tag sedan med att jag vet less på stekpannor som inte höll måttet.

Men mitt val föll istället på en kolstålspanna, har använt den nu i 2 månader ungefär och den funkar riktigt bra.
Steker oftast i lite smör eller olja.

Dock blev jag lite besviken, köpte en de buyer och har skött den som ett barn. Men likväl har den slagit sig.
Mycket irriterande.
Jag gick på gjutjärn och Ronnebys UltraLight efter att en kompis klagat på sin De Buyer, inte att den slagit sig men på att den rostar innan man hinner blinka om man inte är noga. Min Ronneby kan bli och se torr ut men rostar inte då den är väl inbränd efter flera års användning.
Steker ALLT i den inklusive ägg och plättar som man säger i Norrbotten (pannkakor) som ju blir så jäkla trista i teflonpannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.