B BSOD skrev:
Fast det blir väl inte så stor skillnad med en luft-vatten VP, när det gäller kyla?

Om man antar att man får en kyl-cop på 3 på en luftvärmepump (lågt räknat, har för mig att min har betydligt högre prestanda på pappret) och COP 20 för med frikyla i borrhål, så blir ju kostnadsskillnaden mindre än 1000kr per år i driftkostnad, högt räknat, om man antar 3000 kWh kyla per år och elpris 1kr/kWh. Jag tycker det känns som min luft-vatten-vp drar väldigt lite sommartid i alla fall, skulle tro att det är mindre än ovanstående kalkyl
Jo, el är billigt och de extra ca 80000 som håltet kostar kan bli svårt att "få tillbaka". Hela södersidan på mitt hus är dock täckt av glas (ca 60m2) så jag räknar med att behöva kyla juni - september, inte bara enstaka varma dagar.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Då är det ju gas-ledningar vi pratar om.
Ja, men vattenledningar kan vara minst lika långa. Blir det för stort tryckfall får man gå upp i dimension.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Funderar återigen på uppvärmning inför kommande vinter.

Nu har vi direktverkande el och luftluftvärmepump. Och ingen uppvärmning i garage och förråd.

Samt att flera grannar har bergvärme så det sägs inte vara ett alternativ enligt en granne som nyss skaffa luftvatten.
Jag har inget emot synliga vattenradiatorer men ogillar golvärme då sambon är kontrollfreak och får för sig att de ska bli osynliga läckor. Sött och tragiskt men hon drömde till och med mardrömmar om vattenläckor och andra hus olyckor :)

Barnens rum längst från luftvärmepump på övervåningen har mellan 16-18 grader när det är under 3minus ute. Resten av huset 23-21 och LL inställd på 23. Samt ett element på i vardagsrummet nere då vi fick för oss att de skulle sponsra till luften. Villa från 75. 1.5 plan 135 kvm. Tilläggsisolerat och delvis nya fönster. Utan kalla golv på nedervåningen då vi har avfuktare i krypgrunden.
Vill helt inte röra runt i kök bad och tvättstuga för mycket då de är små så det räcker men kan gå.

Vi är själva okunniga och utan bekanta och vänner som kan hjälpa så det blir att anlita för allt som kan tänkas installeras

Funderar på vad mer som kan behövas.

1? Går det att ordna vattenburet och sätta en luftvatten i garage eller förråd och dra allt till huset? Kommer de även värma upp garage och förråd?

2? Luftluftvärmepump i garage/förråd samt behålla den inne och eventuellt en till

3? Behålla direktverkande el och ha solceller på taket och solslinga (heter de så) till varmvatten

4? Pellets eller vedspis kamin och behålla Luftluftvärmepump inomhus? Och Luftluftvärmepump i garage?

5? Något annat förslag? Eller ge upp?

Missade att rita in dörrar i ritningen
Att investera i vattenburet värmesystem är väl egentligen det enda rätta, men med kulvert till garaget så kanske det blir lite för kostsamt - alltså över 250.000:-?

Ni verkar kunna stå ut med suset från vanlig llvp så behåll den ni har och installera en på övervåningen som kan gå på lågfart på vintern och dessutom ge kyla på sommaren!

Att eventuellt installera en liten modern ved/pelletskamin med rökrör borde kunna fås för 30-50.000? Med reservation för att pellets som bränsle verkar ha blivit en hel del dyrare sista åren.

Llvp ca 25.000, kamin ca 40.000. Eventuellt en llvp till garaget men varför? Ska du meka mycket?

Mvh
 
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Att investera i vattenburet värmesystem är väl egentligen det enda rätta, men med kulvert till garaget så kanske det blir lite för kostsamt - alltså över 250.000:-?

Ni verkar kunna stå ut med suset från vanlig llvp så behåll den ni har och installera en på övervåningen som kan gå på lågfart på vintern och dessutom ge kyla på sommaren!

Att eventuellt installera en liten modern ved/pelletskamin med rökrör borde kunna fås för 30-50.000? Med reservation för att pellets som bränsle verkar ha blivit en hel del dyrare sista åren.

Llvp ca 25.000, kamin ca 40.000. Eventuellt en llvp till garaget men varför? Ska du meka mycket?

Mvh

Hur menar du med llvp till övervåningen?

Budget är ju ochså en fråga men inte just nu. Tanken är att hitta en plan för vad vi ska spara ihop och låna till. Förutom bergvärme då.
 
Men om man tittar på min stiliga ritning. Vart går det att placera luftluft eller luftvatten ev kamin tro?

Finns golvbrunn i garaget men vill helst ha luftvatten i förrådet som är ett trappsteg upp och utan golvbrunn.
Finns golvbrunn i tvättstuga såklart men vart hamnar då utedelen?

Vill värma garaget till iaf 10-15 grader då vi sett rostiga verktyg samt att sambon håller på o bankar på allt hon kommer åt därinne

Ljud stör väl inte så mycket just nu. Om pump utedel är ju strax utanför vårt sovrum och den stör vid avfrostning men inte annars

Vi har tilluft via otäta fönster/ventiler och frånluft från kök bad tvätt.

Jag är väl den som är mest intresserad av luftvatten och vattenburet
Medans sambo verkar kunna tänka sig vad som bara de är runt 20grader i varje rum
 
Jag tycker kamin är härligt. Visst, en del arbete men en skön värme och hög mysfaktor. Min kusin har en pelletskamin med skorsten ut genom väggen. Det förutsätter förstås att det finns smidig och inte alltför dyr leverantör i närheten. Sen behövs nån kvadratmeter eller två att förvara pelletssäckarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Jag tycker kamin är härligt. Visst, en del arbete men en skön värme och hög mysfaktor. Min kusin har en pelletskamin med skorsten ut genom väggen. Det förutsätter förstås att det finns smidig och inte alltför dyr leverantör i närheten. Sen behövs nån kvadratmeter eller två att förvara pelletssäckarna.
Ja en kamin tror vi att de kan finnas plats för på övervåningen.

Så kanske göra såhär: behålla direktverkande el och luftluftvärmepum installera kamin uppe Luftluftvärmepump till garaget samt solceller och solslinga eller vad de nu är till varmvattenberedaren

Vad kan de gå på tro? Och slipper vi då 16-18 grader i vissa rum uppe?
 
Redigerat:
Eftersom värme stiger uppåt vore det kanske bäst om en kamin fick plats på nedre plan. Dessutom skönt att slippa släpa upp pellets uppför trappan.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Hur menar du med llvp till övervåningen?

Budget är ju ochså en fråga men inte just nu. Tanken är att hitta en plan för vad vi ska spara ihop och låna till. Förutom bergvärme då.
Med en luftluftvärmepump så får du garanterat varmt vid barnens sovrum om dörrarna är öppna, jag tyckte du själv skrev att den låg på övervåningen?

Föreställer ritningen över eller undervåning? Det verkar vara övervåningen?

Och du kan framför allt även använda den som Ac på sommaren då det brukar bli kvavt och svårt att sova när det blir för varmt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Med en luftluftvärmepump så får du garanterat varmt vid barnens sovrum om dörrarna är öppna, jag tyckte du själv skrev att den låg på övervåningen?

Föreställer ritningen över eller undervåning? Det verkar vara övervåningen?

Och du kan framför allt även använda den som Ac på sommaren då det brukar bli kvavt och svårt att sova när det blir för varmt.

Bilden är nedervåningen. Nu sitter ju en luftluft i hallen så innerdel blåser ju genom trappen och delvis upp men inte hela vägen till sovrummen där som är ovanför kök och tvättstuga. De mesta verkar gå. Rakt fram i hallen på nedervåningen och till vardagsrum och sovrummen mm

Men hur sätter man en luftluft på övervåningen. Hänger utedelen på väggen? Ställer på garagetak? Drar den från marken och till innerdel uppe? Eller en luftluft där den är nu och två innerdelar?
 
Bjuder på lite mer konst :)

Så här tycker vi att värmen från luftluft rör sig. Bra till alla rum men inte sovrummen uppe.
 
  • Illustrativ skiss av husets planlösning med markerad väg för värmedistribution från luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över värmeflöde från luftvärmepump i en bostad, exkluderar övervåningens sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att du skall räkna bort bergvärme, utan att först kolla med en installationsfirma. Går det att borra minst 20m från ett annat hål så skall det fungera. Det går även ibland att borra tätare, men luta hålet bort.
 
Och ju mer pumpen avfrostar desto kallare blir det i sovrummen uppe. Förra vintern var 10minus några dagar och då 14 i sovrummen uppe tills vi stängde till dörren lite till vardagsrummet nere då gick mer värme upp för trappan lite mer

Kan ju komma kallare vintrar och lockar inte att ha på elementen.
 
H hempularen skrev:
Jag tycker inte att du skall räkna bort bergvärme, utan att först kolla med en installationsfirma. Går det att borra minst 20m från ett annat hål så skall det fungera. Det går även ibland att borra tätare, men luta hålet bort.

Ja men oavsett om bergvärme går eller inte så vill jag ändå veta om de finns alternativ. Svart vitt grått???

Vill inte fixera mig vid bergvärme och sen stå som en fågelholk om de visar sig att det inte går.
Finns många som inte har bergvärme vad har dom??
 
T Takfönster skrev:
Bilden är nedervåningen. Nu sitter ju en luftluft i hallen så innerdel blåser ju genom trappen och delvis upp men inte hela vägen till sovrummen där som är ovanför kök och tvättstuga. De mesta verkar gå. Rakt fram i hallen på nedervåningen och till vardagsrum och sovrummen mm

Men hur sätter man en luftluft på övervåningen. Hänger utedelen på väggen? Ställer på garagetak? Drar den från marken och till innerdel uppe? Eller en luftluft där den är nu och två innerdelar?
Undvik att hänga utedelen på väggen, den vibrerar och har man otur så blir det resonans i huset som kan låta riktigt illa. Bäst är att gjuta ett något upphöjt fundament på marken minst en halvmeter från husväggen med möjlighet att rengöra utedelen regelbundet och få bra avrinning.

Inga större problem att ha upp till 4 meters höjdskillnad mellan inner och ytterdel, installatören kan även förlänga rören någon meter extra horisontellt.

Ni verkar ju ha någon vettig installatör i grannskapet som redan har rått er granne att inte skaffa bergvärme, prata med den firman om detta eventuella förslag. De har sannolikt bättre insyn i vad som vore bäst för ert hus.

Fråga dem gärna också om en offert på ett komplett luftvattenalternativ med installation av radiatorer i huset och garaget.

Kontakta också minst en firma till för offert för jämförelse.

Mvh
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.