Hej,
Håller på och renoverar ett hus med restimmerstomme och har stött på en hel del problem och funderingar vid ena kattvinden på övervåning. Vid en stor renovering på 60-talet har man sågat av tre stycken stödben till takstolarna när man öppnat upp brädväggen och är lite fundersam på bärigheten. Huset står kvar 60 år senare men blir lite orolig nu när jag rivit lite golv och snedtak mot ytterväggen i kattvinden. Ska bifoga lite bilder och försöka förklara så tydligt jag kan.

Renoveringsarbete på kattvind visar gammal trävägg och tak med avsågat stödben och rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bild på den avsågade väggen som tidigare var inklädd med panel.
Renoverad vind med synliga avsågade takstolar och rötskador på äldre husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag tagit bort en bit snedtak och några golvplankor. Gammal rötskada på höger sida av väggen från en äldre takläcka tror jag. Alla håligheter var ifyllda med massor av gullfiber som inte gjort saken bättre direkt.

Närbild på avsågat stödben i träkonstruktion med synliga årsringar och rötskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada och hålighet i träbjälkar med spår av rötskada och isoleringsmaterial, synlig i husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från varsitt håll på golvbjälke i ytterväggen. Ska det verkligen se ut så här eller har väggen kalvat utåt?
Inuti en kattvind med exponerade takstolar och borttagna golvplankor, synliga skador och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med avsågat stödben och synlig rötskada i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på takstolarna och en bild där hanbjälken slutar och vilar på en längsgående bjälke.

Är lite knepigt att försöka få med allt i text och bild men bara skriva om ni undrar något mera. :)
 
Da bilder på utsidan av huset också.
Snörslå långsidorna så kanske du får en hint om väggen har kalvat.
En enkel skiss på stommen underlättar.

Bra att du kämpar med huset :)
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Da bilder på utsidan av huset också.
Snörslå långsidorna så kanske du får en hint om väggen har kalvat.
En enkel skiss på stommen underlättar.

Bra att du kämpar med huset :)
/W
Det ska jag absolut försöka göra senare idag om jag hinner. Hänger inte riktigt med hur menar du med snörslå långsidorna? :)

Tack så mycket har hatkärlek till det här jäkla huset. Älskar timmerhus men blir frustrerad när jag inte vet hur jag ska komma vidare utan att få taket i huvudet. :rofl:

Bifogar en liten skiss på själva takstolen med mått. Skissen är bara själva övervåningen med det förhöjda vägglivet.
Teknisk ritning av en takstol med angivna mått och virkesdimension för ett timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att stödbenen är den svarta linjen som går från golv till takstolens a-bjälkesinfästning?
De finns på båda sidor om taket vid alla takstolar utom de tre som du visade tidigare?
Finns det ngn bärande vägg under (dvs på bottenvån) eller ngn längsgående bjälke vid golvet?

Om väggen rört sig utåt så bör det synas på utsidan. T ex om du tittar längs med långsidan i höjd med bjälklaget så bör väggen bukta ut lite. Om du spänner ett snöre mellan gavlarna längs med långsidan så blir det förmodligen lättare att se.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.