Hej klementin
Jag har också problem med ett lågfrekvent ljud som pågår dygnet runt i perioder och som fortfarande är en gåta. Lite nyfiken på om ni har lyckats lokalisera källan. ?
 
Var det inte ett utblås från en datafirma?
Hur gick det? pratat med firman?

Eller sitter du i ett madrasserat rum med dörren i taket? :)
 
Vi har tyvärr inte kommit tillrätta med ljudet.

Jag var så säker på att det vara datafirman och vi kontaktade dem. De var mycket tillmötesgående men tyvärr kan de inte stänga av den apparatur som alstrar ljudet. Dessutom var de mycket tveksamma till hur det skulle kunna komma från dem och vi blev då också tveksamma om det verkligen är därifrån eller inte. Det är den enda ljudkälla jag kunnat hitta som dessutom låter likadant, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Det är synd att de inte kan stänga av för då hade man iaf kunnat utesluta det.

Vi har inte velat gå vidare i nuläget eftersom vi är tveksamma, och har inga fler ledtrådar eller uppslag på vad det kan vara. Intressant nog så visade det sig att en granne också hör ljudet i sitt hus. I alla fall tror vi att det är samma ljud. Han har inte kunnat hitta någon källa till ljudet i sitt hus.

Vi har vant oss lite vid ljudet, men vissa nätter kan det vara väldigt drygt.
 
Cheesen
Jag störs numer av 8 vindkraftverk som står 2,5 mil från fritidshuset. Ett väldigt otrevligt brummande som kommer därifrån.
 
Vi har också problem med ett lågfrekvent ljud sedan i april =/
Har det löst sig för er? Hur,vad? Ingmaria och Klementin? Eller annan vänlig själ?
 
K klementin skrev:
Sedan ganska många veckor nu plågas vi av ett lågfrekvent ljud i huset, bor i villa. Det påminner om ett kompressorljud, eller dovt fläktljud. Det är kontinuerligt dygnet runt med undantag av två eller fler perioder varje dygn då ljudet kraftigt minskar eller upphör helt. Två sådana perioder som har återkommit varje dag är vid ca 18.00 och någon gång 23.00/00.00.

Vi är två i huset och hör det båda två, men jag störs allra mest av det. Vissa som besöker huset kan höra ljudet, andra inte. Det är ett ganska lågt ljud men den låga frekvensen och att det nästan aldrig upphör gör det oerhört jobbigt att gå och lyssna på, även dagtid om inte andra ljud maskerar. Men natten är allra värst. Har inte fått en normal natts sömn sedan detta startade. Det är ren tortyr. Det började ungefär när det började bli kallare ute.

Några idéer om vad detta kan vara? Är inte så jättepigg på att gå runt till grannar och fråga. Vi misstänkte först vår egen värmepump men ljudet finns kvar även då elen är avstängd till huset. Riktigt tysta nätter tycker jag mig kunna uppfatta det vagt även utanför huset.

Det hade känts bra om man dels kunde få ljudet bekräftat, att det finns, och sedan förstås få reda på varifrån det kommer. Jag vet inte om det ligger över gränsvärdena men det är oerhört störande. För detta måste man uppenbarligen göra en ljudmätning, men miljökontoret kan inte hjälpa till med det och vi har inte lyckats hitta någon i Dalarna som kan utföra detta. Fick en prisuppgift från en akustiker i Stockholm och det var riktigt dyrt, egentligen mer än vad vi har råd med, särskilt som det inte finns några garantier att det leder till en lösning.

Någon som känner till en akustiker i Dalarna eller annan som kan göra en ljudmätning? Kan man hyra ljudnivåmätare, bara som en första koll för oss själva? Förstår att det måste till proffs om man ska gå vidare.
Bor du nära fabrik, köpcentrum med många fläktar, elstation/transformator?

Jag har exakt samma problem som du beskriver!
 
Har liknande problem. Väldigt överensstämmande beskrivning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.