Hej,
moderator får flytta om tråden ligger i fel ämne. Hur som helst har jag precis lagt ner golvvärmeslang i spårad spånskiva i hallen. Tanken är att ha klinkers i hallen och pratade då med min pappa som kan lite mer om bygg än vad jag kan. Jag vill begränsa bygghöjden för att inte få en så stor övergång från klinkers till parkett då det bara blir klinkers i halva hallen. Pappa påstår att jag inte måste använda golvgips på 13mm utan jag ska tydligen kunna limma och skruva en 6mm gipsskiva. Stämmer detta? Golvgipsen är väl armerad till skillnad mot ”vanlig gips”?

En annan grej, ovanpå gipsskivan skall även elektrisk golvvärme flytspacklas in, därav min oro för bygghöjden. Tänkte använda elvärme på sommaren när vattenvärmen inte är aktiv.
 
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
6mm ska inte va godkänd men varför inte spackla in elslingan direkt på spånet?
 
Hade också skippat gips och spacklat direkt på spånet. Varför? För att jag gjort precis så själv och det har funkat i 3 år utan några som helst sprickor i klinkersfogarna.
 
P patfred skrev:
Hade också skippat gips och spacklat direkt på spånet. Varför? För att jag gjort precis så själv och det har funkat i 3 år utan några som helst sprickor i klinkersfogarna.
Hade du även golvvärmeplåtar? Läst lite att flytspackel och plåtarna sällan fungerar ihop? Vilket flyt använde du? Spelar det nån roll vilken primer man använder?
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
D daekol skrev:
Hade du även golvvärmeplåtar? Läst lite att flytspackel och plåtarna sällan fungerar ihop? Vilket flyt använde du? Spelar det nån roll vilken primer man använder?
Hej ja jag har plåtar, minns tyvärr inte vad för spackel eller primer jag använt.
 
Dök upp ett annat frågetecken också. Det är lite mellanrum i mina vändskivor så man ser rätt ner i bjälklaget till isoleringen. Lägger man nån åldersbeständig plast över, sen armerar, najar fast elvärmen i armeringen och sen flyter? Är ju dumt om allt flytspackel rinner ner i bjälklaget. :rofl:
 
D daekol skrev:
Dök upp ett annat frågetecken också. Det är lite mellanrum i mina vändskivor så man ser rätt ner i bjälklaget till isoleringen. Lägger man nån åldersbeständig plast över, sen armerar, najar fast elvärmen i armeringen och sen flyter? Är ju dumt om allt flytspackel rinner ner i bjälklaget. :rofl:
täta med typ fogskum eller egentligen vad som helst, plåtarna ska skruvas också
 
P patfred skrev:
täta med typ fogskum eller egentligen vad som helst, plåtarna ska skruvas också
Taget, vill helst undvika plast i den mån jag kan så fogskum låter förjävla bra. (y) Plåtarna är skruvade i sicksackmönster enligt instruktion från tillverkaren. :)
 
Varför vill du undvika plast? Varför är i så fall ett ämne som avger isocyanater fördjävla bra istället?
 
Du kan täta med typ isolering eller vad som om du orkar bemöda dig men fogskum är absolut smidigast, längs med väggar osv kan du lägga nån form av fog. Viktigt är att det är tätt iaf för du vill inte fylla hela bjälklaget med flytspackel hur lång spännvidd har du på reglarna förresten?
 
useless useless skrev:
Varför vill du undvika plast? Varför är i så fall ett ämne som avger isocyanater fördjävla bra istället?
För huset är gammalt och behöver användas, därför vill jag undvika plast. Om du trodde att det var en miljöfråga för mig trodde du väldigt fel.
Nä det ska vara så ohälsosamt och skitigt som möjligt! :rofl:


P patfred skrev:
Du kan täta med typ isolering eller vad som om du orkar bemöda dig men fogskum är absolut smidigast, längs med väggar osv kan du lägga nån form av fog. Viktigt är att det är tätt iaf för du vill inte fylla hela bjälklaget med flytspackel hur lång spännvidd har du på reglarna förresten?
30cc i halva rummet (där det blir klinker) och resten är 60cc.
 
D daekol skrev:
För huset är gammalt och behöver användas, därför vill jag undvika plast. Om du trodde att det var en miljöfråga för mig trodde du väldigt fel.
Nä det ska vara så ohälsosamt och skitigt som möjligt! :rofl:



30cc i halva rummet (där det blir klinker) och resten är 60cc.
(y)
 
Menar såklart andas i förra inlägget även om huset också behöver användas! :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.