Hallå! Jag har ett förråd som byggdes fristående och oisolerat på 70-talet. Någon gång på 80-talet byggdes förrådet ihop med huset och i rummet emellan blev en ny entre och hall till huset. I samband med det isolerades förrådet på ett minst sagt tveksamt sätt. Väggen mellan hall och förråd ser ut såhär (från hallen sett):
Tapetserad spånskiva
Någon slags grovsågad spikläkt
Någon slags pressening fäst mellan reglarna (ej tät)
45x95 regel + 95 mm gullfiber
Spånskiva.

På insidan av denna vägg i hallen så sitter en elradiator. Då väggen ej varit ångtät så har varm luft gått rätt igenom väggen och stigit upp mot taket inuti väggen och kondenserad mot en likadan ”pressening” som legat OVANFÖR isoleringen i taket mot roten, nedvikt mot väggen. Detta har resulterat i att kondensvatten har runnit ner i väggen. Lite svårt att förklara men bifogar bilder på väggen! Nu måste jag givetvis åtgärda detta på något sätt. Min första tanke var att helt skala av väggen och därefter i med 95 mm stenull, sen ångspärr in mot hallen som tejpas med ångspärren i taket, därefter 45 x 45 + isolering och gips. Sen tänkte jag ev sala på reglarna mot förrådssidan för att få i extra isolering. Låter detta vettigt eller tänker jag galet? Förrådet är tanken att isolera på nytt och därefter hålla 5-10 grader över vintrarna. Är det dumt att ha plast i väggen mot hallen isf? Andra väggen i förrådet gränsar mot tvättstugan. Uppbyggd på samma sätt men ej fuktskadad vilket jag tycker är konstigt då det ofta blir fuktigt i tvättstugan.. tanken är att åtgärda den väggen på samma sätt som i hallen om det funkar. Kom gärna med idéer och förslag! Mvh
 
Vägg mot hallen sedd från förrådet med synliga träreglar och isolering, täckt med blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under renovering med isolering och blå plastskydd, sedd från förråd mot hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild som visar väggstomme med isolering och plast, sedd från ett förråd mot en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är alltså väggen mot hallen, från förrådet sett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.