Nu är äntligen uteförrådet klart med isolering och allt. Det enda som saknas nu är värmen!

Hur värmt måste man ha det för att det blir bra? Vi skall använda förrådet främst till förvaring av sådant som inte får plats inne. Alltså allt skrammel man samlar på sig incl. kläder och en del papper.
Förrådet är 20m[sup]2[/sup] och ganska bra isolerat.

Hur värmt bör vi ha det i förrådet för att inte grejorna skall bli skadade, och vilken typ/hur många av el-element bör vi satsa på för att slippa undan så billigt som möjligt på el kostnaden?

/J
 
Har ett 1250 Watts element i mitt förråd. Ungefär samma storlek och jag håller ca 10-12 grader
 
Då blir det ut att köpa sådan en rakare imorgon!

Hur mycket kostar det då att värma upp?

Är inte helt klar på hur man räknar, men om man antar att elementet står på max hela tiden (må god förbjuda det!), så är det 1,25kw/tima - eller tänker jag fel? Då blir det ~30kr/dygn eller 900kr/månad :surprised:

/J
 
Jag vet inte ännu.

Byggde det förra sommaren/hösten så då gick ju byggljus och verktyg och isoleringen var inte så bra på dörrar osv så jag behöver nog den här vintern också.

Men om jag räknar högt (för högt är jag rätt säker på) så gick det 5000 Kw mer under det året än året innan så det ger ett maxvärde för vad förrådet kan ha tagit.

Dvs under halva priset mot din kalkyl
 
Sen lär du inte behöva nån elvärme eller i varjefall radikalt mycket mindre under under maj-oktober
 
  • Gilla
john_heden100
  • Laddar…
Hej Lindhardsen!

Jag håller på med ett expriment i mitt nya garage.
Det är inte värmen som är intressant tycker jag utan fuktigheten..
Förra vintern hade jag en avfuktare + en elradiator på 1000 watt som skyddsvärme
så inte kondensorn skulle frysa. Temperaturen låg mellan 5-10 grader fuktigheten på
45-50% =torr bil varje morgon :)
Båda har egen styrning går bara vid behov.
 
Försvaret kör ju samma variant med sitt torrluftssystem där man ventilerar uppställda fordon med torr luft men utan någon värmetillsats
 
Hmmm.... Köpte en Hygrometer på Clas i Sjön i veckan. Den visar 75% ute i garage. Liiiiite högt alltså. Det kanske blir att sätta in en avfuktare iallafall.
 
CuLa skrev:
Hej Lindhardsen!

Jag håller på med ett expriment i mitt nya garage.
Det är inte värmen som är intressant tycker jag utan fuktigheten..
Förra vintern hade jag en avfuktare + en elradiator på 1000 watt som skyddsvärme
så inte kondensorn skulle frysa. Temperaturen låg mellan 5-10 grader fuktigheten på
45-50% =torr bil varje morgon :)
Båda har egen styrning går bara vid behov.
Jag har tagit bort dammskyddet på min Woods D28 och ställt en 500w halogenstrålkastare bakom, då isar den av ner till 0° i.a.f  ;)

Värma garaget mer än absolut nödvändigt har jag f*n inte råd med, vattenburen och billig vedvärme ligger på planeringsstadiet i.a.f.
 
Vi har ungefär +5° i garage och förråd. Känns som en lagom temperatur tycker jag.
 
Det beror ju på vad man förvarar. Är det vattenburen färg gäller det att unvika minusgrader. Är det tex textilier är det bara en fördel med många minusgrader, men när det är plusgrader finns risk för mögel om det är för fuktigt. Med sånt höstväder vi har haft på sistone kanske det inte räcker med 5-10 grader, när det är lika varmt ute. Jag skulle satsa på en avfuktare och en hygrometer, och lagom ventilation när avfuktaren inte behöver vara igång.
Hans
 
Jag kör med lågprisvarianten på avduktare. dvs ett stycke "torrbollen"
 
  • Gilla
Leif Cell
  • Laddar…
Vill man ha ännu mer lågpris, och kanske större effekt, kan man ha en hink med durkslag eller sil och fylla på med grovsalt. Har inte prövat själv, men det lär funka bra.
Hans
 
Det lär funka för det är ju så en torrboll är uppbyggd igentligen. Bara en snyggare (och dyrare) förpckning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.