Hej forumet. Varning för långt inlägg.

Vi bor i ett radhus byggt sent 60-tal (-67 tror jag) med gamla och duktigt slitna gjutjärnsstammar som det nu blivit dags att gör något åt.
Av ekonomiska skäl så tänkte vi ta oss an detta själva. Vi är båda gör-det-självare och har inte tummen mitt i handen. Vi har dock aldrig hållit på med avlopp på detta sätt och vill gärna ha bra tips för att detta ska bli rätt och riktigt.

Vi har filmat avloppet strax efter inflytt för ca 2 år sen. Då upptäcktes några mindre sprickor och en större, på gränsen för att relining med strumpa skulle fungera (även om det alternativet ändå var på tok för dyrt för oss)
Badrummen är renoverade 2016 och har således nya brunnar.
Vad jag minns (förbannat att jag inte antecknade) så är stammen mellan badrum uppe och badrummet nere bytt till plaströr.
Golv på undervåningen är uppreglat på plattan och i tvätt och pannrum är det gjutet upp till samma höjd som resterande golv.
I tvättstugan har vi en inspektionslucka som håller på att kollapsa. Den ligger på ca 70cm djup under golvnivå. Denna lucka är i så dåligt skick att jag temporärt fått täta den utvändigt för att slippa lukt i tvättstugan.
I övrigt fungerar avloppet UA

Som jag förstått det kan vi välja 2 sätt att göra detta på.
1. Bila upp dom gamla stammarna och lägga nytt på samma höjd
Fördelar: Kan ta en bit i taget och därför vänta med hall och köksgolv tills renoveringar av dessa sker. Avloppet endast avstängt när man byter den rörbit man bilat fram.
Nackdelar: Rören ligger djupt i plattan=en jävla massa bilande.

2. Lägg nya stammar på högre höjd i plattan och gör ett stalp(?) sista biten ut ur huset för att ansluta mot stammen i marken.
Fördelar: Lättare förarbete. Mindre åverkan? Behöver inte bry sig om gamla stammarna (ska man kanske gjuta i lite betong?)
Nackdelar: Måste byta hela sträckningen innan inkoppling.

Så planen är väl att komma ner till gamla stammarna och byta en bit i taget.
Nu till frågorna
Vi har inte filmat hela vägen ut till tomtgräns så jag vet inte hur betongrören ser ut. Bör vi passa på att gräva ute också när vi ändå är igång?
Hur gör vi bäst för att ta reda på hur stammarna går? Och hur undviker man övrigt i plattan som vattenledningar och radiatorslingan?
Är det lättast att hyra en liten betongsåg och såga en ränna och sedan bila sig ner till stammarna? Eller ska man helt enkelt bila ur hela tvättstugan? Tvätt och pannrum är endast ca 160cm brett.

Pannrum och tvättstuga samt dörr ut på altanen kommer helrenoveras men kök och hall har vi, tyvärr, inte råd att göra samtidigt

Bifogar en liten ritning. Streckad bli linje är hur jag antar att stammen ligger. Mellan badrum och tvättstuga har jag dock ingen aning.
Översiktsritning av radhus med anteckningar om avloppssystem och renoveringsplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt klart intressant projekt, vi vill ha många bilder när ni kör igång!

Mest troligen har ingen brytt sig om att åtgärda rören utanför huset, så när ni ändå byter invändigt, se till att byta hela vägen ut till gatan. Då är allt frächt, och så vet ni att eventuella problem som uppstår inte beror på "era" rör, då är det kommunala rör som bråkar i så fall.

Bila kan man göra själv genom att hyra en bilmaskin, såga upp en ränna kan vara klurigt att göra själv. Klart de går att hyra en såg, men med hyror, slitageavgift och allt så blir det nog dyrare.
En sågad ränna är snällare vad de gäller damm, bila dammar friskt. Betongdamm sätter sig överallt!
Ska ni ta in någon som sågar är det bättre att göra allt samtidigt, annars kommer framkörning och etablering bli en dyr post.

Bara för att du ser avloppet 70cm ner så är nog inte plattan 70cm, vanligen la man avloppet i grusbädden under plattan, sedan gjöt man en platta på 10-15cm ovanpå. Så troligen behöver du bila igenom 10-15cm platta sedan gräva bort en del fyllnadsmassor och grus under. Därför är det skönt med en hyffsad ränna att göra de ifrån, inte bara 10cm bred direkt.

I min kåk från 60 talet la man inget i plattan, utan man gjöt en platta och sedan la man radioatorslingor och vatten ovanpå plattan. Så tar man de försiktigt så brukar de gå att undvika dem, annars får man helt enkelt laga dem.

Hur ser det ut med inkommande vatten? Är det en galvad ledning, då bör det bytas samtidigt som ni gräver ute och inne till en PEM slang. Så håller det hela tiden ni bor där.
 
T tobben87 skrev:
Helt klart intressant projekt, vi vill ha många bilder när ni kör igång!

Mest troligen har ingen brytt sig om att åtgärda rören utanför huset, så när ni ändå byter invändigt, se till att byta hela vägen ut till gatan. Då är allt frächt, och så vet ni att eventuella problem som uppstår inte beror på "era" rör, då är det kommunala rör som bråkar i så fall.

Bila kan man göra själv genom att hyra en bilmaskin, såga upp en ränna kan vara klurigt att göra själv. Klart de går att hyra en såg, men med hyror, slitageavgift och allt så blir det nog dyrare.
En sågad ränna är snällare vad de gäller damm, bila dammar friskt. Betongdamm sätter sig överallt!
Ska ni ta in någon som sågar är det bättre att göra allt samtidigt, annars kommer framkörning och etablering bli en dyr post.

Bara för att du ser avloppet 70cm ner så är nog inte plattan 70cm, vanligen la man avloppet i grusbädden under plattan, sedan gjöt man en platta på 10-15cm ovanpå. Så troligen behöver du bila igenom 10-15cm platta sedan gräva bort en del fyllnadsmassor och grus under. Därför är det skönt med en hyffsad ränna att göra de ifrån, inte bara 10cm bred direkt.

I min kåk från 60 talet la man inget i plattan, utan man gjöt en platta och sedan la man radioatorslingor och vatten ovanpå plattan. Så tar man de försiktigt så brukar de gå att undvika dem, annars får man helt enkelt laga dem.

Hur ser det ut med inkommande vatten? Är det en galvad ledning, då bör det bytas samtidigt som ni gräver ute och inne till en PEM slang. Så håller det hela tiden ni bor där.
Ja tanken är att det ska bli en dokumentering här i tråden.
Och tanke var att vi skulle dra igång framåt våren, men nu idag fick vi stopp så det kanske är läge att ta tag i det direkt.

Finns det något sätt att ta reda på hur rören ligger?
Eller börjar jag bara vid rensluckan i tvättstugan och följer röret genom huset?
Och hur gör man för att inte skada övrigt typ som radiator slinga och vatten?
Har frågat kommunen om ritningar men fick bara en skiss på planritning. Ska det finnas konstruktionsritningar sparade hos kommun?
Tänker att vi börjar inomhus och sedan gräver ute i sommar när vi ändå ska göra om altan och lite annat där.
 
De går att pejla rören, men då ska du ta dit någon som kan göra det. Vanligen kan de som filmar rören även pejka in dem med ett speciellt huvud. Men frågan är vad du vinner på det? Kostar nog mer än de smakar.

Jag skulle börja på ett känt ställe, som du säger rensluckan i tvättstugan och sedan bila mig framåt vartefter jag hittar röret.

Man var mindre nogräknad med ritningar och annat nät man byggde på den tiden, så de som finns hos kommunen brukar vara väldigt sparsmakat. Du har ingen granne som har bott hela livet i området? De kanske har en huspärm med gamla ritningar?

De bästa är att bila lite lungt, man lär sig oftast vart rören går och hur de ser ut vartefter. Läs på lite hur du skarvar radiatorrör / vattenrör innan du börjar. Och se till att göra jobbet när någon välsorterad bygghandel är öppen, alternativt köp hem lite material. Smäller man på ett radiatorrör är järnrör oftast, de tål en del och spricker de får man skarva med lämplig bit, typ en bit pex och rätta anslutningar.

Smäller man på ett vattenrör så är de bra att veta vart avstängningen sitter. Men framförallt kontrollera så att den fungerar som det är tänkt innan man tar fram bilmaskinen, så att det verkligen går att stänga av om olyckan är framme . =)
 
Efter ett stopp för 14 dagar sen och nu ytterligare ett stopp igår så togs beslutet att börja detta projekt direkt.
Efter mycket diskussion så valde vi att börja där stammen från övre plan kommer ner.
Vi kommer inte bila upp det gamla utan drar helt nytt på hela entreplanet.

Började med att öppna upp i en garderob där vi visste att stammen från övre plan kom ner.
Sen rev vi klinkers i hela hallen för att komma ner till orginalgolvet.
En ränna sågades upp för att se vad vi hade att jobba med under golvet. (Väldigt torrt och fint där under)

Planen nu är att såga upp en ränna i de upreglade golven hela vägen fram till pannrummet. Genom hall och kök kommer stammen gå ovanpå plattan. Kanske att vi behöver bila lite precis innan pannrummet pga fallet.
Sen tar vi upp en ränna genom pannrum och tvättstuga.
I tvättstugan har vi rensluckan i dagsläget. Antingen går vi ner på rätt höjd där och sätter en ny renslucka eller så blir nya rensluckan på utsidan, har inte riktigt bestämt oss där än.

När vi rivit har vi hittat en del saker som talar för att man inte bytt liggande stam under badrummet på entréplan när det blivit renoverat.
Pga av detta och att vi gör allt jobb själva så väljer vi att riva hela det badrummet och göra allt ordentligt när vi ändå lyfter golven.
Det är ca 3m² så materialkostnad blir inte så blodig. Dessutom behålls all inredning så det är tätskikt och ytskikt det handlar om.

Sen finns det lite lösa planer på vattenburen värme i hall/badrum och kök.
Byte av rör till vatten och radiatorer och kanske åker i nåt rör nätverkskabel.
Men allt det är bara idéer än så länge.

Prio ett är fungerande avlopp så fort som möjligt.
 
  • Renoveringsarbete där golvet tagits upp för att avtäcka avloppsstammen, med synlig ränna och öppen garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.