Har upptäckt att vindskiveplåten inte är nedvinklad i takpannans ränndal utan ligger rakt ut så att det underlättar för regn, snö. löv att komma in. Är det ett sådant fel som man skall reklamera?
 
Alla vindskiveplåtar man köper på varuhusen har en vinkel på 90 grader, bara skit vinkeln ska vara min 95 grader eller mer så den i princip ligger på pannor/plåt, detta för att vatten på plåten ska rinna in på taket och inte ut till virket på utsidan. Det enda som kan få det bra är att mäta in vinklar och låta en plåtfirma knäcka dom. OBS inget generellt, det är olika på alla sidor med längd och vinkel, Ett vanligt hus har 4 st olika förutsättningar
 
J Joak skrev:
Bara att välja
Den plåten är inte bra, då det är i 90 grader första biten, det ska vara min 95 grader direkt från ytterkanten. Det är nästan omöjligt att få ett lut in mot tegel/plåt med det stuket, sen kanske vindskivan kröker sig i solen och då tittar helt plötsligt plåten upp i himlen.
 
T
En bild vore bra så man ser hur det ser ut?
 
Det beror ju på.

Vill du reklamera till byggmax där du köpt plåten som du sen skruvat fast själv eller är det till en firma som nyligen bytt ditt tak?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det beror ju på.

Vill du reklamera till byggmax där du köpt plåten som du sen skruvat fast själv eller är det till en firma som nyligen bytt ditt tak?

/ATW
Har fått taket bytt med dessa vindskivor så frågan är om firman har något ansvar att reklamera till?
 
Alla vindskiveplåtar jag köpt brukar som ni beskriver vara 90 grader med ytterligare en knäck på 45 grader längst ut på plåten mot taket
 
J jonaserik skrev:
Den plåten är inte bra, då det är i 90 grader första biten, det ska vara min 95 grader direkt från ytterkanten. Det är nästan omöjligt att få ett lut in mot tegel/plåt med det stuket, sen kanske vindskivan kröker sig i solen och då tittar helt plötsligt plåten upp i himlen.
Det är inget fel på den plåten, kanske på snickaren som satt vindskivan du pratar om :)
Den är ju anpassad för att vika ner i dalen och ha en topp närmst vindskivan.
 
MollySund MollySund skrev:
Har upptäckt att vindskiveplåten inte är nedvinklad i takpannans ränndal utan ligger rakt ut så att det underlättar för regn, snö. löv att komma in. Är det ett sådant fel som man skall reklamera?
Du kan väl lägga upp en bild på hur det ser ut så vi har en möjlighet att kommentera på arbetet?
 
J jonaserik skrev:
Den plåten är inte bra, då det är i 90 grader första biten, det ska vara min 95 grader direkt från ytterkanten. Det är nästan omöjligt att få ett lut in mot tegel/plåt med det stuket, sen kanske vindskivan kröker sig i solen och då tittar helt plötsligt plåten upp i himlen.[/
X xLnT skrev:
Det är inget fel på den plåten, kanske på snickaren som satt vindskivan du pratar om :)
Den är ju anpassad för att vika ner i dalen och ha en topp närmst vindskivan.
X xLnT skrev:
Det är inget fel på den plåten, kanske på snickaren som satt vindskivan du pratar om :)
Den är ju anpassad för att vika ner i dalen och ha en topp närmst vindskivan.[/Q
J jonaserik skrev:
Den plåten är inte bra, då det är i 90 grader första biten, det ska vara min 95 grader direkt från ytterkanten. Det är nästan omöjligt att få ett lut in mot tegel/plåt med det stuket, sen kanske vindskivan kröker sig i solen och då tittar helt plötsligt plåten upp i himlen.
Brukar du snedkapa den översta vindskivebrädan?
 
Det var ett klyddigt svar, vem är frågan ställd till?
 
Till Jonaserik är väl enda sättet o kunna luta plåten direkt från ytterkant.
Inlägget blev lite tokigt.
 
Att snedkapa yttre/övre vindbrädan har ingen betydelse då plåten har 90 grader och inte går att tvinga ner till snedkap på en så kort sträcka, med dagens tändsticksliknande brädning , normalt 22 mm tjocka så finns det inget att fästa i som tvingar ner plåten. Plåten ska var knäckt så den viker på första delen och sedan ytterligare knäckt för att komma ner till takbetäckningen..
 
Kan du visa med bild hur du menar?
Vi har dubbla 22mm vindskivor omlott och förskjutna, på insidan (längs med) den övre vindskivan har jag laskat på en 22mm som står på den inre.
Vi har sen skruvat plåten på ovansidan med farmarskruv.

Det blev väldigt bra passform och den viker ner i dalen på pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.