Bor idag i en relativt nybyggd villa som värms med fjärrvärme. Som de flesta nya villor så har även denna en platta på mark med ingjuten golvvärme. Uppskattar komforten, driftsäkerheten och enkelheten med detta värmesystem.

Har nu för avsikt att låta ett Attefallshus av god standard byggas. Huset ska användas som permanentboende av en släkting. Ungefär 25 meter skiljer huvudhuset från tänkta Attefallsbyggnaden.

Väldigt osäker på hur detta Attefallshus nu ska ”försörjas”.

Blir platta på mark, detta är spikat eftersom jag vill ha golvvärme och klinker.
Luftvärmepump är uteslutet!

Får intrycket att en kulvertlösning för fjärrvärme förespråkas främst då huvudhuset har samma uppvärmning.
Eller finns en bättre lösning?

Hur ska man tänka gällande varmvattnet? Gissar att man måste spola länge då kulvertens varmvatten blivit svalt då det inte använts på ett tag. Eller är dagens system så välisolerade att detta inte utgör något problem?

Har läst att vissa rekommenderar en separat varmvattenberedare för att snabbt få varmvatten utan förluster. Min tanke är att en sådan tar plats och drar ström. Men kanske värt ändå?

Hjälp en okunnig lekman med lite goda råd...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M manjana skrev:
Bor idag i en relativt nybyggd villa som värms med fjärrvärme. Som de flesta nya villor så har även denna en platta på mark med ingjuten golvvärme. Uppskattar komforten, driftsäkerheten och enkelheten med detta värmesystem.

Har nu för avsikt att låta ett Attefallshus av god standard byggas. Huset ska användas som permanentboende av en släkting. Ungefär 25 meter skiljer huvudhuset från tänkta Attefallsbyggnaden.

Väldigt osäker på hur detta Attefallshus nu ska ”försörjas”.

Blir platta på mark, detta är spikat eftersom jag vill ha golvvärme och klinker.
Luftvärmepump är uteslutet!

Får intrycket att en kulvertlösning för fjärrvärme förespråkas främst då huvudhuset har samma uppvärmning.
Eller finns en bättre lösning?

Hur ska man tänka gällande varmvattnet? Gissar att man måste spola länge då kulvertens varmvatten blivit svalt då det inte använts på ett tag. Eller är dagens system så välisolerade att detta inte utgör något problem?

Har läst att vissa rekommenderar en separat varmvattenberedare för att snabbt få varmvatten utan förluster. Min tanke är att en sådan tar plats och drar ström. Men kanske värt ändå?

Hjälp en okunnig lekman med lite goda råd...
Det hjälper inte att kulverten är välisolerad. Du kommer få spola rätt länge innan det kommer varmvatten ändå. Dessutom uppstår risk med legionella mm. Det går att lösa med VVC (varmvattencirkulation) vilket används i flerfamiljshus. Men jag skulle nog ändå förespråka en liten varmvattenberedare i attefallshuset istället. Denna kan fyllas på av varmvattenledningen inifrån huset och kan på så sätt vara rätt liten men ändå klara flera duschar.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Spoltiden för att få ut varmvatten löser man genom ett system för varmvattencrikulation. Alternativ med en elvärmekabel.

Du kan också överväga att producera varmvatten i huset med en elberedare lokalt.
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det hjälper inte att kulverten är välisolerad. Du kommer få spola rätt länge innan det kommer varmvatten ändå. Dessutom uppstår risk med legionella mm. Det går att lösa med VVC (varmvattencirkulation) vilket används i flerfamiljshus. Men jag skulle nog ändå förespråka en liten varmvattenberedare i attefallshuset istället. Denna kan fyllas på av varmvattenledningen inifrån huset och kan på så sätt vara rätt liten men ändå klara flera duschar.
Tack för bra svar!
Informativt och klargörande.

Har googlat lite utifrån svaren jag fick och några följdfrågor har dykt upp.

Prismässigt verkar det vara "hugget som stucket" vilken lösning som väljs.
En liten, bra varmvattenberedare från Nibe verkar gå loss på 4 000 kr.
https://www.buildor.se/nibe-varmvattenberedare-eminent-35-rostfritt-stal#

En bra VVC-pump exakt lika mycket, 4 000 kr.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/wilo-cirk-p-star-z-15-tt.html

Har svårt att veta vilken lösning som ska väljas om enkelhet, ekonomi, komfort etc vägs samman.
Inspel här uppskattas!

Vad jag däremot listat ut så krävs en bra, välisolerad kulvert oavsett om varmvattencirkulation eller varmvattenberedare används. Fick en smärre chock när jag såg att en 4-rörs kulvert kostar 700 kr per meter.
https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-kulvertror-32-32-32-22-142/

Tittar jag på fel produkt? Finns billigare men lika bra alternativ?
 
Ingen som har lite kunskap om frågorna ovan?
 
ett VVC system kostar nog mer i drift än en separat VVB? tänker att varmvattnet ska värmas i alla fall (även om det är med fjärrvärme!) sedan är det en sak till som kan strula, en VVB är ju rätt simpel, samt att det bara blir ett rör med vatten att dra.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Hej

Några tankar. En hetvattenväxlare till på fjärrvärmen är väl ingen billig grej och är det inte värmeverkets egendom också?

Kulvertledning gjorde jag själv pga priset med isolerslang + packfolie (stark gladpack) och pem slangar inkl. varmvattenretur (mindre pem slang). Dock bör man se till att hålla kallvattnet utanför denna med egen isolering. Annars värma det upp av radiator vatten på vintern.

Avlopp skull jag köra en saniaccess pump + pem slang

Betalar släktingen el så varför inte köra på en LVP ? Men förbereda för central värme
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
Jag tänker likadant. Det blir en högre driftskostnad med VVC än med separat VVB. Förlusterna från VVC hamnar i marken medans förlusterna från VVB värmer attefallshuset.

Vad gäller kulvert så har jag inga kunskaper men jag gissar att det går att bygga en egen, bättre isolerad än de du kan köpa. Sen om det är värt det är väl tveksamt.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Vi kommer att bygga om/till en äldre gäststuga och då i samband med detta även bygga till kök/badrum.

även om det endast är cirka 10 meter mellan husen så kommer vi inte att dra kulvert mellan. Istället blir det förmodligen gjuten platta med ingjuten golvvärme och en luft/vatten värmepump som även ger varmvatten.

El är redan utdraget och det sitter idag en undercentral i stugan. Vatten/avlopp är förberett men inte inkopplat.

vill inte heller ha luft/luft lösning utan vill ha golvvärme. Visst är det en extra investering men jag tycker det blir ett bättre resultat.
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
M manjana skrev:
Tack för bra svar!
Informativt och klargörande.

Har googlat lite utifrån svaren jag fick och några följdfrågor har dykt upp.

Prismässigt verkar det vara "hugget som stucket" vilken lösning som väljs.
En liten, bra varmvattenberedare från Nibe verkar gå loss på 4 000 kr.
[länk]

En bra VVC-pump exakt lika mycket, 4 000 kr.
[länk]

Har svårt att veta vilken lösning som ska väljas om enkelhet, ekonomi, komfort etc vägs samman.
Inspel här uppskattas!

Vad jag däremot listat ut så krävs en bra, välisolerad kulvert oavsett om varmvattencirkulation eller varmvattenberedare används. Fick en smärre chock när jag såg att en 4-rörs kulvert kostar 700 kr per meter.
[länk]

Tittar jag på fel produkt? Finns billigare men lika bra alternativ?
Eller så kan du köpa en varmvattenberedare från Biltema för 1100:-.
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
Tack för alla god råd.
Skriver nedan vad jag kommit fram till, kanske hjälper det någon framtida nybörjare med samma frågor som mig.

Kör med en kulvertlösning för värme och varmvatten. En liten 35 liters varmvattenberedare installerad i Attefallshuset mellanlagrar varmvatten i syfte att tillgodose varmt vatten i kranarna utan att behöva spola 15 sekunder. Struntar i varmvattencirkulationen, tror också att förlusterna blir för höga.

Använder samma värmekälla som i huvudhuset, fjärrvärme. En luft-vatten värmepump är dyrare. Dessutom har den betydligt kortare livslängd jämfört med värmeväxlaren som redan sitter där och värmer huvudhuset. Driftkostnaderna för respektive system har jag svårt att bedöma.

Kallvattnet dras i en vanlig svart PEM-slang.
El och nätverkskabel dras i därför avsedda rör/kanalisationer.
Avloppet dras med självfall och kopplas på huvudhusets stam.

Tror inte jag glömt något, eller?
 
  • Gilla
Fastighetsskötarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.