Byggde ett Älvsbyhus (Tyr) för snart 8 år sedan, som har varit allt annat än problemfritt.
Senast i raden av problem var när vi upptäckt en vattenläcka i taket. Eftersom ingenting är gjort som kunnat påverka taket (installation av kamin, ombyggnation, etc) så kan man tycka att det borde vara en enkel sak att få hjälp med, men icke.
Älvsbyhus slår ifrån sig allt ansvaret och hänvisar till vårt försäkringsbolag. De i sin tur tar inte skadan, eftersom huset är yngre än 10 år och hänvisar till byggfelsförsäkringen. Vi hamnar alltså i ett läge där vi själva får stå för kostnaden för en besiktningsman och med hjälp av det protokollet dra ärendet vidare mot Älvsbyhus. En massa onödig tid och kostnad, som vi får stå för.
Ska det verkligen vara på det sättet, att man som konsumenten hamnar i kläm? Förstår att detta inte på något sätt är unikt för just Älvsbyhus, men i och med alla problem vi haft med dem under åren så sticker det företaget ut när det kommer till hur man bemöter kunder. Istället för att hjälpa till, slår man vara ifrån sig. Så är man inte som konsument villig att slås för sin sak vinner de, även om man har rätt. Frustration är bara förnamnet...
Senast i raden av problem var när vi upptäckt en vattenläcka i taket. Eftersom ingenting är gjort som kunnat påverka taket (installation av kamin, ombyggnation, etc) så kan man tycka att det borde vara en enkel sak att få hjälp med, men icke.
Älvsbyhus slår ifrån sig allt ansvaret och hänvisar till vårt försäkringsbolag. De i sin tur tar inte skadan, eftersom huset är yngre än 10 år och hänvisar till byggfelsförsäkringen. Vi hamnar alltså i ett läge där vi själva får stå för kostnaden för en besiktningsman och med hjälp av det protokollet dra ärendet vidare mot Älvsbyhus. En massa onödig tid och kostnad, som vi får stå för.
Ska det verkligen vara på det sättet, att man som konsumenten hamnar i kläm? Förstår att detta inte på något sätt är unikt för just Älvsbyhus, men i och med alla problem vi haft med dem under åren så sticker det företaget ut när det kommer till hur man bemöter kunder. Istället för att hjälpa till, slår man vara ifrån sig. Så är man inte som konsument villig att slås för sin sak vinner de, även om man har rätt. Frustration är bara förnamnet...
Har gjort en anmälan till dem. Det tråkiga är dock att vi kommer behöva stå för självrisken på 23 800 kr, för ett fel som husleverantören åstadkommit. Så känns ärligt talat som om Gar-Bo försäkringen ger en falsk trygghet.Jonatan79 skrev:
Har ni lyckat se själva exakt var läckaget är och vad det beror på?Z zirqua skrev:
Man kan ju åtgärda ganska mycket för 23800:- och strunta i både besiktningsman och försäkringsbolag
Plåt eller tegeltak?
Ser både gmmalt och nytt/blött ut.
Ska ju endel till innan det läker in såpass mycket genom den armerade plasten, hur ser plasten ut uppåt mot nocken på takstolen. Gärna bilder från bägge sidor.
Ser både gmmalt och nytt/blött ut.
Ska ju endel till innan det läker in såpass mycket genom den armerade plasten, hur ser plasten ut uppåt mot nocken på takstolen. Gärna bilder från bägge sidor.
Det är rent åt helskotta. Det borde vara så att kåken står under tillverkargaranti i åtminstone 10 år. Fel under den tiden, (byggfel) ska åtgärdas utan kostnad. Hög självrisk, 23 800 är inte lite pengar och det gör att många struntar i att fullfölja. Sparade pengar för månglarna. Jag har sagt det förr: Man har bättre konsumentskydd när man köper ett par byxor. Ett husköp är ju tydligen bara en bagatelkaffär där man skuldsätter sig ända upp i röven för eviga tider.Z zirqua skrev:
Ett tak, där inga ombyggnationer eller tillbyggnationer är gjorda, bör väl rimligtvis hålla längre än 8 år? Fel uppstår inte av sig själv, så därför är jag tämligen säker på att man gjort fel vid installationen av plasten. Hade vi däremot installerat kamin, eller gjort någon annan åverkan på taket, så hade det så klart kunnat vara vi som orsakat det.Jonatan79 skrev:
Det är ett tegeltak. Det är bara på två takstolar det är läckage. Två som står bredvid varann. Uppe vid nock så ser det bra ut. Börjar en bit ner.HammarClark skrev:
Hade vi som sagt gjort någon egen åverkan på taket hade jag inte saft att det var ett byggfel. Men eftersom det inte finns några synliga skador på utsidan, så återstår den enda rimliga förklaringen att man inte lagt plasten på rätt sätt när huset byggdes. Det är nog inte magi som orsakar läckaget.Jonatan79 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
På åtta år kan mycket hända. Vind och tak bör inspekteras minst en gång per år.
Märkligt att du klagar på hustillverkaren innan du konstaterat vad som är fel på ditt hus.
Märkligt att du klagar på hustillverkaren innan du konstaterat vad som är fel på ditt hus.