Hej !
Flyttar in i ett hus ( 240kvm) byggt 1972 med direktverkande el som uppvärmning ( 39 000 kwh/år) finns fjärrvärme framdraget till huset. Står i valet och kvalet om jag ska satsa på solceller eller koppla koppla på fjärrvärme och dra vattenburen värme i huset.

Någon som sitter på tipps/idéer ?
 
Vad kostar fjärrvärmen?
 
Hej ! Menar du vad själva installation en av fjärrvärmeväxlare ? Det ligger på ca 30 000kr
 
Det är nog snarare driftskostnaden med fjärrvärmen som är intressant ur ett längre tidsperspektiv. I vissa kommuner fungerar det bra och fjärrvärmepriset håller sig på en bra eller åtminstone rimlig nivå medans i andra kommuner är fjärrvärmepriset högt så att man kan misstänka att kommunen vill tjäna extra pengar på ett lätt sätt. Det finns också kommuner som plötsligt bestämmer sig för att sälja sitt energibolag och då kan man ofta ana stigande priser framöver.
 
Redigerat:
Huset behöver mest energi på vintern och då får du noll från solen. Du kommer alltså behöva fortsätta köpa dyr el på vintern.
Just nu med 60-öringen får man hyfsat betalt för överskottet av solcellerna som du kan sälja på sommaren men om några år kanske detta är ändrat och ingen vill köpa ditt överskott.
Alltså. Sänk först din förbrukning skaffa sen solceller. Var ligger huset? Hur isolerat är det?
 
Inte funderat på någon luft/luftpump(värmeväxlare)?
 
Har själv tänkt och räknat på samma situation, men då har jag vattenburen värme redan som ofta går med elpatronen. Man bör def sänka sin elförbrukning först. Att sätta in solceller är en annan kalkyl och investering som inte har med uppvärmningen att göra, speciellt i Sverige.
Ditt val står då mellan billig luft luft, eller dyr och komfortabel vattenburen. Den senare får du nog räkna med ganska höga kostnader eftersom ni saknar radiatorer.
 
Fördelen med fjärrvärme är att värmeväxlarna ofta håller mkt länge och är relativt billiga att laga om något händer.

Med värmepump har man en högre insatskostnad och framtida kompressorbyten är dyrt.

Lite beroende på vad ni får betala för fjärrvärmen så kan det mycket väl vara billigare ur ett "livscykelperspektiv".
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Lennemark Lennemark skrev:
Hej !
Flyttar in i ett hus ( 240kvm) byggt 1972 med direktverkande el som uppvärmning ( 39 000 kwh/år) finns fjärrvärme framdraget till huset. Står i valet och kvalet om jag ska satsa på solceller eller koppla koppla på fjärrvärme och dra vattenburen värme i huset.

Någon som sitter på tipps/idéer ?
Hej, jag står inför samma investering. Hur har det gått för dig?
 
Enda frågan att ta ställning till är vad det kostar att få det vattenburet.
Du har direktverkande el så då behöver du dra in vatten och radiatorer för Fjärrvärmen. Du bor i Helsingborg och där är leverantören Öresundskraft vilket är en väldigt bra och stabil fjärrvärmeleverantör. Hade du bott mer söderut och haft E.on så hade man kunnat argumentera för monopol och att dom agerar i vinstintresse. Men Öresundskraft är (tror jag fortfarande) ägda av kommunen => bra fjärrvärme pris. Dessutom så satsar dom mycket på BIOCCS och liknande för att öka sin klimatnytta.

Så dina alternativ är:

1. Direktverkande el + solceller => Billigt på sommaren, dyrt som f*n på vintern. Kostnad per år?
2. Konvertera till vattenburet och installera någon typ av VP. En VP lösning nu ligger nog runt 200k + leveranstid.
3. Konvertera till Vattenburet och installera fjärrvärme.

Vilket gör att dina rimliga alternativ är 1 & 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.