Nej jag såg det också! Förstod att det inte var du, men lite märkligt referat av forumet...
 
Wow, vilken respons! Man kan lita på Byggahusarna! Tack till er alla som tar er tid!

Har svårt att hänga med och tacka för alla tips och råd, men jag uppskattar dem alla! Så fortsätt tipsa!
 
A Anhyan skrev:
Wow, vilken respons! Man kan lita på Byggahusarna! Tack till er alla som tar er tid!

Har svårt att hänga med och tacka för alla tips och råd, men jag uppskattar dem alla! Så fortsätt tipsa!
Ser fram emot din karta med utmärkta (hah!) orter som du ska titta på, och en optimalt planerad rutt för att ta dig till dem! :)
 
Skokloster är fantastiskt vackert
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Mariefred, Strängnäs samt Enköping är trevliga små städer inom 1 tim. från Stockholm.

MVH. Jonas G.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ser fram emot din karta med utmärkta (hah!) orter som du ska titta på, och en optimalt planerad rutt för att ta dig till dem! :)
Hehe, ja nu när jag fått så mycket bra svar är det nästan obligatoriskt att jag följer upp det på ett adekvat sätt! Kanske med någon form av betygssystem som viktas mot kraven... Får återkomma ;)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Den här tänkte jag var intressant eventuellt men kanske lite för stort hus och tomten är ju en aning för liten?: [länk]

Men du vill helst bygga själv antar jag?
Verkligen fint! Bra läge! Och i och med den oinredda övervåningen kan man bygga lägenhet för mamma där (får dela av vardagsrummet så det blir två sovrum nere, men det är en småsak). Kan verkligen vara värt en titt. Frågan är ju hur passa mycket mer som ska byggas i området, med tanke på utsikten. Måste också kollas upp. Tack för tips!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur ser de attraktiva orterna ut om 20 år? Svårt att sia om, det förstår jag.
 
Hej! Läste ditt inlägg och fick ett infall dock.
Bor i Skåne så det låter kanske lite konstigt men det har sina skäl att jag ändå tipsar dig.
Vi har och har haft våra söner i Stockholmsområdet och därför många gånger åkt E4 upp till Stockholm/ Uppsala/Västerås. Det har flera gånger slumpat sig så att vi landat i Trosa antingen för övernattning eller bara en fika eller lunch. Eftersom vi har hundar med oss så blir det inte bara centrala delarna utan någon liten skogsdunge utanför också. Vi har fallit för denna lilla trevliga stad.
Jag har också sett att det byggs hej vilt lite utanför statskärnan. Kanske inte det billigaste stället men jag tror det skulle ge er allt det ni önskar. Havet nära till natur mm.
Hälsningar Jan Kollevik
Ps. Tomten är från Trosa en advents shopping för många år sedan.
 
  • Dekorativ tomtefigur klädd i vit stickad tröja och vit luva, stående bredvid en julgran inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?
Grillby
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
J Jan Kollevik skrev:
Hej! Läste ditt inlägg och fick ett infall dock.
Bor i Skåne så det låter kanske lite konstigt men det har sina skäl att jag ändå tipsar dig.
Vi har och har haft våra söner i Stockholmsområdet och därför många gånger åkt E4 upp till Stockholm/ Uppsala/Västerås. Det har flera gånger slumpat sig så att vi landat i Trosa antingen för övernattning eller bara en fika eller lunch. Eftersom vi har hundar med oss så blir det inte bara centrala delarna utan någon liten skogsdunge utanför också. Vi har fallit för denna lilla trevliga stad.
Jag har också sett att det byggs hej vilt lite utanför statskärnan. Kanske inte det billigaste stället men jag tror det skulle ge er allt det ni önskar. Havet nära till natur mm.
Hälsningar Jan Kollevik
Ps. Tomten är från Trosa en advents shopping för många år sedan.
Underbart, visuella hjälpmedel också =) Tack för tipset! Jag har varit i Trosa någon gång för väldigt längesedan, men kommer ihåg att det var mysigt! Få kolla igen
 
Järnatrakten 1 mil söder om Södertälje. Bott där i 20 år och trivts superbra men precis flyttat in mot Stockholm. Känns som det skulle kunna passa in på det du söker.

Finns olika områden där det styckas av tomter men även enskilda tomter mer lantligt dyker upp emellanåt.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?

Björnlunda! :cool:
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Stort tack för tips, jag ska kolla!
Björnlunda brukar vi alltid stanna till i på vägen till vårt sommarhus för att äta världens godaste glass och det verkar vara ett otroligt mysigt litet samhälle!
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.