Hej!

Hantverkare har inte slutfört jobbet i tid. Jag har gett de 2 veckor extra för att slutföra jobbet pga familjen har sålt sin bostad och ska flytta till Stockholm.
Byggfirman har gjort bara hälften av jobbet och vi har bestämt oss att avluta samarbete med dem. För att hitta en annan hantverkare för att vi har inte så mycket tid kvar nu

De har mailat fakturan och skriver att jag måste betala hela beloppet.
Ett av mitt största misstag var att jag betalade 10.000kr i förskott och swishade 10.000kr för materialet.
vilka rättigheter har jag som kund ?
/Råmis
 
Jag tror det kommer behövas mer info, hur ser ert kontrakt ut tex med firman?
 
  • Gilla
Ramex
  • Laddar…
Hej! Tack för svaret.

så ser ut kontraktet
 
  • Skärmbild av ett kostnadsförslag för renovering inklusive arbetskostnader, material och planeringsdetaljer från en byggfirma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudregel 1: Betala aldrig i förväg.
Huvudregel 2: Behöver hantverkaren pengar att betala materiel för så är det en otroligt osäker affär du gör om de saknar kreditvärdighet att hantera sådant med själva.

Men de har ju utfört jobb, detta måste du betala för om du bryter kontraktet så dina 20 000 du betalt är väl en del av detta.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Huvudregel 1: Betala aldrig i förväg.
Huvudregel 2: Behöver hantverkaren pengar att betala materiel för så är det en otroligt osäker affär du gör om de saknar kreditvärdighet att hantera sådant med själva.

Men de har ju utfört jobb, detta måste du betala för om du bryter kontraktet så dina 20 000 du betalt är väl en del av detta.
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Huvudregel 1: Betala aldrig i förväg.
Huvudregel 2: Behöver hantverkaren pengar att betala materiel för så är det en otroligt osäker affär du gör om de saknar kreditvärdighet att hantera sådant med själva.

Men de har ju utfört jobb, detta måste du betala för om du bryter kontraktet så dina 20 000 du betalt är väl en del av detta.
tack för svaret.
Ja, jag visste inte och vet nu för nästa gång. En bekant har varit i samma situation. Företaget begärt pengar för hälften av jobbet som de har utfört. Han slängde deras faktura framför företaget och sakt att vi ses i tingsrätten. Han hörde aldrig mer från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.