Hej

Bor i flervåningshus och har börjat riva ner gips väggarna för att bygga om lite men uppmärksammade att rörstammen är inrammad med stålreglar samt gipsskivor på insidan av stålreglarna. Rörstammarna innehåller vatten, avlopp, ventilation

Vill ersätta 2 av dem med trä när jag bygger om är detta någon som man får göra eller är det mot några regler?


Upprivna gipsskivor på en vägg som avslöjar stålreglar och isolering med inbäddade rörstammar för vatten och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörstammar inramade av stålreglar och gipsskivor i en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramade rörstammar med stålreglar, gipsskivor syns ej, i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Är det ett enbostadshus i flera våningar eller är det ett flerbostadshus med många lägenheter i? Vet du vad ventilationskanalerna betjänar?
Det finns inga generella krav på ett visst material i väggkonstruktioner, men brandskyddskrav på väggens avskiljande förmåga och/eller ytskiktsklass styr lite grann och beror på i stort vad svaret på frågorna ovan är.
 
Det är en BRF med flera lägenheter. Det är ventilation till badrum då alla lägenheter ser likadana ut hela vägen så vitt jag jag förstått det.
 
då skall du inte använda träreglar
 
Ok. Då skulle jag rekommendera att konsultera en brandkonsult som kommer och tittar lite mer på det för att få det rätt. Antagligen bör schaktet vara en egen brandcell EI 60, och det får inte finnas exponerat brännbart material (inkl avloppsrör) i samma schakt som ventilation.

Då brandkonsult inte är en skyddad titel med krav på certifiering eller motsvarande bör du anlita någon som är medlem i brandkonsultföreningen för att garantera kvaliteten.
https://www.brandkonsultforeningen.se/medlemmar/
 
G GustH skrev:
Ok. Då skulle jag rekommendera att konsultera en brandkonsult som kommer och tittar lite mer på det för att få det rätt. Antagligen bör schaktet vara en egen brandcell EI 60, och det får inte finnas exponerat brännbart material (inkl avloppsrör) i samma schakt som ventilation.

Då brandkonsult inte är en skyddad titel med krav på certifiering eller motsvarande bör du anlita någon som är medlem i brandkonsultföreningen för att garantera kvaliteten.
[länk]
Okey känns lite överkurs dock att jag ska göra det då antagligen alla schakten i typ 400 lägenheter kommer att se liknande ut och därav inte är brandcell isolerade. Är det kanske någon skillnad då det inte är ett ”schakt” i sig då de har gjutit in rören i betongplattan? Bor på översta våningen så därav det ser annorlunda ut i taken.
 
Det är rätt mycket ”om och men” vad det gäller brandskydd kring ventilationsinstallationer, men är det gjutet runt kanaler och rör nedåt i schaktet är det ju ganska bra. Hur mycket skydd som behövs är delvis avhängt på vad det är för skyddssystem för att hindra brand- och brandgasspridning i ventilationen. Genomföringen upp till vinden ser dock inte helt rätt ut och borde ses över nu när schaktet ändå är öppet.
 
Det är ett schakt som ska klara Ei60. Det ska skydda lägenheten från att fatta eld i 60 minuter om det börjar brinna på våningarna under. Elden kommer då i rören och schaktet ska hindra att det sprider sig till aktuell lägenhet. Det är tillåtet med avloppsrör i samma schakt om dom r i obrännbart material. Dina ser ut att vara i gjutjärn vilket är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.