Hej Byggahus,
Jag har problem med mina källarfönster.
Inte bara uruselt monterade (egen tråd) utav firman ”Nu Störst i Norrland”, utan själva konstruktionen är ju makalöst dålig.

Profilen är Gealan och beslagen är G-U.
Ingenting märkvärdigt egentligen.
Inåtgående bottenhängda fönster på ca 9x5.

Men dom läcker som såll !!!
Frost på insidan av ett dåligt isolerat källarfönster med synligt felskickat fogskum och fönsterbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närgräns av dåligt monterat källarfönster med synliga gångjärn och skador på tätningslisten, smuts och dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dåligt monterat källarfönster med synligt fogskum och problem med tätningen vid gångjärnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett dåligt monterat inåtgående bottenhängt källarfönster med synligt skadade gångjärn och tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på dåligt monterat källarfönster med synligt överlapp och skadad tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har inte gjort så stor grej av det än så länge, men igår så blev det för kallt för 3D-skrivaren nere i källaren - så nu får det vara nog!


Inte nog med att gångjärnen nästan har desintegrerat tätningslisten, överlappet
mellan fönster och karm är cirka 8 mm på de horisontella planen - sammanlagt.

Så hade listen inte varit platt så hade den knappt tätat ändå...

Gnälligt inlägg, absolut. Men vad ska man ta sig till?
Firman har varit förbi en gång och //fixat// med lite fogskum på det gamla skummet men inte före dom fick det här skickat till sig:

Termisk bild av källarfönster som visar kyla läckage och närbild på dåligt isolerat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild av läckande källarfönster bredvid en normalbild som visar dålig montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kanske ’en ska lägga ut alla bilder och flirprotokoll som ett referensjobb för dom....
 
Redigerat:
Det där ser ju helkonstigt ut. Det kan inte vara rätt att listen inte ska kunna täta ordentligt.
Jag har Gealan fönster fast med helt andra gångjärn. Visserligen är mina sidohängda så det kanske är det som skiljer. Tätningslisten kommer inte i kläm iaf.
 
Helt hjärndöd konstruktion faktiskt. Närbild av en fönstermekanism med synliga skenor och låsdelar i en smutsig fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Geatki skrev:
Helt hjärndöd konstruktion faktiskt. [bild]
Ja, det ser precis ut som man har valt fel typ av gångjärn. Det känns som att järnen hindrar hela nederkanten att sluta tätt, inte bara där tätningen är klämd :thinking:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.