Håller på att måla fönster på övervåning med nya MDF smygar, omålade.
Dessa grundas med Beckers panelgrund. Innerhörnen fogas med Cascos Buylding acrylig (övermålningsbar) och sedan målar vi med Beckers Lackfärg MOOD.

Problemet iår är att färgen verkar krakelera typ dagen efter på fogarna. VI har använt samma till alla fönster i undervåning och där va det aldrig några problem. Testat flera gånger och med olika färburkar (och olika tuber
men det är helt hopplöst.

Känns ju som att det är färgen som är problemet eller kombinationen med just denna fog. Skummt är att det har funkat tidigare men Beckers har gjort om sin färg som tidigare hette Symfoni eller nått...

Någon som vet något om detta problem??

. Hand håller en tub Casco Building Acrylic fogmassa mot en bakgrund av suddiga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en burk Beckers Lackfärg MOOD på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Regeln är att färgen måste vara mer elastisk än det material man målar på. Om färgen spricker så målar du med fel färg.
 
Ok även om den krakelerar dagen efter?

Men hur vet jag detta då? Kikat på beckers sida och det är inget jag ser att dom anger. Läste däremot en annan störande sak...

"Mood Pro Finish Lackfärg bör inte användas som täckfärg ovanpå Beckers Panelgrund." Allt vi har målat är grundat medbeckers panelgrund enligt färghandlaren (happy homes) instruktioner.... Borde ju iof inte ha något med mitt problem att göra men vard kan denna miss innebära??
 
fogen har ju härdningstid på 1 vecka
 
Fogen måste ha härdat färdigt också. Beroende på hur varmt det är så får man räkna minst en vecka. Gärna två.
 
Helt osant... ser ju vad som står när jag läser tuben igen men 3-5mm verkar ju gå att måla på efter 1h och om det är bredare 1 vecka!!! Vad är det för sjukt hopp i tid.. Tror ju iof inte att det är mer än några 5mm jag har fogat och det har alltdit gått någon dag men inte 1vecka

Någon som vet hur flexig färgen är då? fogen säger 12.5%rörelseförmåga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.