Knivsta kommun som några har skrivit om har jag bott i under ca 6 år, varav 3 med barn. Trevlig kommun med god service med både närhet till E4an och både SJ- och SL-pendeln.

Slarvigt styre dock i kommunen och rätt stor växtvärk då det flyttat in väldigt många under de senaste 10 åren.

Vi bor inte kvar utan har flyttat till en mindre ort norr om Uppsala istället.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Hitta en by med skola (minst till mellanstadie), skitkass kollektivtrafik och noll hyresrätter. Låter hemskt men de funkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Spoz och 5 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?
Hej
Hur stor boyta har du tänkt dig?
Gissar att du även inte vill att dottern cyklar på landsväg utan på cykelbanor intill?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vill ni ha tyst borde Tystberga efter E4 söderut på din karta vara ypperligt
Tystberga är inte dumt, där finns affär, skola och pizzeria. Läggesta blir väl snarare Åker eller Mariefred. Åker är inte dumt i sig. Där finns också "allt" Kan tänka mig Stallarholmen i de krokarna också.
Sparreholm har en skön känsla, men då är timmen passerad.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Hur stor boyta har du tänkt dig?
Gissar att du även inte vill att dottern cyklar på landsväg utan på cykelbanor intill?
Mvh
Fredrik
Hej,

Ja helst stigar/skogsvägar och mindre och inte så trafikerade bilvägar förstås, för cykling alltså. Jag är uppvuxen lite mer på vischan och är väldigt medveten om att lokalbefolkningen oftast kör mer enligt tradition än följer trafikregler och hastighetsbegränsningar.

Boyta, jadu. Det behöver inte vara stort. Jag och dottern behöver kanske 70-90 kvm och mamma kanske 40-60 kvm. Sedan om det är två byggnader eller en som går att dela upp i två lägenheter spelar inte så stor roll.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?
Här ute i Harkie finns det tomter...

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-h...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-h...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile
 
Redigerat:
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Mitt tips är Strängnäs kommun.
Jag är själv Mariefredsbo och trivs ypperligt. Dock börjar priserna sticka iväg lite.
Vi köpte ett gammalt fritidshus med rätt läge som vi rev. Nu bygger vi nytt permanentboende på tomten.
 
  • Gilla
rufsrufs och 2 till
  • Laddar…
Jag min sambo och två barn har flyttat till en liten by med skola och ca 300 invånare väldigt bra sammanhållning med olika loppis och evenemang av olika slag alla är jättetrevliga och mycket barnfamiljer den finns även elljusspår aktiv idrottsanläggning m,m.
dock lite utanför din gräns låt säga 2 timmar till Stockholm ( byn heter Medåker och ligger på landet det är ca 1 mil till närmsta stad (Arboga)
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jennie For skrev:
Med stök menar jag gängskjutningar, dråp vid bankomater och ungdomsgäng som rånar småbarn på jackor och telefoner.
Ok, det var en annan betydligt mörkare referenspunkt än vad jag förstod trådstarten som.

Längs E4an söderut så tycks Stockholms småhusurbanisering nu ha passerat Trosa där den låg i många år och det byggs nu i Tystbergatrakten som är en del av Nyköpings kommuns utmarker. Tomter säljer och det byggs hus i t ex Tystberga och den mindre grannbyn Lästringe samt på landet. För 16 år sedan då vi flyttade dit byggdes inget. Tomterna är ännu så pass billiga att man kan köpa två om man vill ha en större tomt. Ungarna cyklar runt på smågatorna som om det vore 80-tal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
C
Lägg till 45 minuter på radien så är hela Mälardalen med på kartan och man kan få betydligt mer för pengarna. Många vill hålla sig inom 10-mils-radien och det drar upp priserna.

Sen värdesätter jag själv 1) Nära till tågstation. Jäkligt skönt att slippa köra bil ibland och många Stockholmare som kanske vill komma på besök har inte bil. Mälarbanan är kanon. 2) Bra väg hela vägen fram till dörren. Man vill så klart inte bo precis invid en stor landsväg/motorväg, men skönt att slippa kuska en timme på små grusvägar i skogen på vintern. 3) Närhet (inom milen) till ett lite större samhälle (ger sig själv om man vill ha nära till tåget).

Finns hur mycket fina ställen som helst runt Mälaren som uppfyller dina krav. Förmodligen enklare att stryka de orter man inte vill bo i närheten av. Och sen kolla utbudet och åka runt och titta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi bor i vår sommarstuga sedan 2 år medan vi bygger vårt ”riktiga” hus i Vallentuna. Det ligger i Järlåsa, en by längs 72:an mellan Sala och Uppsala. Jag jobbar i både Uppsala och Stockholm och det har funkat jättebra. Järlåsa i sig är det inget fel på, men vad jag skulle vilja tipsa om egentligen är alla byar mm som man kör igenom när man åker småvägarna till Stockholm. Tror området kallas Fjärdhundraland, typ norr om Enköping och Bålsta. Det finns massor av gårdar med butiker, växthus, olika människor som precis som ni övergett storstaden och börjat odla diverse saker. Vill man ha lite mer ”stad” så är Örsundsbro en jättefin plats där många barnfamiljer bor, det finns en Marina och man kan ta båten ut i Mälaren mm. Tomterna är billiga, för några hundra tusen kan man köpa sig en fastighet utanför detaljplan.
Jag skulle höja ett varningens finger för Ekerö, i alla fall om ni ska jobba i Stockholm. Har delvis växt upp på Färingsö och det är inte kul att pendla in till Stockholm med de massiva köer som är morgon och kväll.
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, det var en annan betydligt mörkare referenspunkt än vad jag förstod trådstarten som.

Längs E4an söderut så tycks Stockholms småhusurbanisering nu ha passerat Trosa där den låg i många år och det byggs nu i Tystbergatrakten som är en del av Nyköpings kommuns utmarker. Tomter säljer och det byggs hus i t ex Tystberga och den mindre grannbyn Lästringe samt på landet. För 16 år sedan då vi flyttade dit byggdes inget. Tomterna är ännu så pass billiga att man kan köpa två om man vill ha en större tomt. Ungarna cyklar runt på smågatorna som om det vore 80-tal.
Ja, tyvärr en realitet i många förorter till Stockholm idag, inte bara de som är mer "kända" för stök i den klassen...
 
B Bällstabygget skrev:
Vi bor i vår sommarstuga sedan 2 år medan vi bygger vårt ”riktiga” hus i Vallentuna. Det ligger i Järlåsa, en by längs 72:an mellan Sala och Uppsala. Jag jobbar i både Uppsala och Stockholm och det har funkat jättebra. Järlåsa i sig är det inget fel på, men vad jag skulle vilja tipsa om egentligen är alla byar mm som man kör igenom när man åker småvägarna till Stockholm. Tror området kallas Fjärdhundraland, typ norr om Enköping och Bålsta. Det finns massor av gårdar med butiker, växthus, olika människor som precis som ni övergett storstaden och börjat odla diverse saker. Vill man ha lite mer ”stad” så är Örsundsbro en jättefin plats där många barnfamiljer bor, det finns en Marina och man kan ta båten ut i Mälaren mm. Tomterna är billiga, för några hundra tusen kan man köpa sig en fastighet utanför detaljplan.
Jag skulle höja ett varningens finger för Ekerö, i alla fall om ni ska jobba i Stockholm. Har delvis växt upp på Färingsö och det är inte kul att pendla in till Stockholm med de massiva köer som är morgon och kväll.
Tack för mycket konstruktiva förslag!
 
A Anhyan skrev:
Tack för mycket konstruktiva förslag!
Håller med om att Järlåsa är nice! Men jag skulle också titta vidare längs 72:an - framförallt Heby som blivit riktigt populär bland barnfamiljer :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan slå ett slag för roslagskusten och Värmdö. Har varit MYCKET i de områdena och övervägt många gånger att flytta dit men insett att det blir tufft för mig med min utbildning/bakgrund att hitta jobb där.
Annars hade vi vart på väg nu. Men framöver lutar det ditåt.

Förstår också vad du menar med lugn och utan stök...
Glada barn som leker och, gapar och lever om ingår inte i "stök".
Är också trött på bilister som "äger gatan", inte visar hänsyn, polishelikoptrar som far runt på kvällar och nätter, halvstökiga skolor m.m. m.m.
Sthlm är inte idag som när jag växte upp.
Som värmdöbo kan jag ju inte annat än att hålla med :p Här kan man bo 15 min eller 2h från stan, så det är bara välja vad som passar dina krav. Kolla Hemmesta, Stavsnäs eller Djurö by om du vill ha lite mer sammanhållen bebyggelse med affär och skola "i ett". Annars blir det mer villaområde för pendling. Här köper du nog lättast färdigt hus.
 
  • Gilla
Anhyan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.