Topp. Tack!
Ska gå på det. Bara av att ha varit runt det hela och dragit lite gör att den startar snabbare.
Så nu jefvlar
 
Nu är även min kass. Eller halvkass ska jag säga. Oregelbunden funktion.
Under året har den fungerat sämre och sämre. Förra året kunde man få hålla in avtryckaren några sekunder innan den startade.
Nu startar den när man kopplar in den. Släpper jag handtaget och ska starta igen så fungerar den inte mer, rinner bara rätt igenom.

Har mekat loss start/stoppen enligt bild ovan men den var hel och ren. Finns ju bara plast och en rostfri fjäder i den så har svårt att se vad som skulle kunna oxidera som jag läst på andra ställen.

Kan det vara microswitchen i sig som är trasig? Den klickar så fint när man trycker på den med exvis en mejsel.
Har också läst att det kan vara kondensatorn.

Känns ju konstigt med elfel då den funkar när den varit avstängd ett tag, tills man släpper avtryckaren som sagt.
Tvätten har skjutit en säkring en gång kom jag på också.. men det var länge sedan.

Kort sagt verkar det vara riktigt dålig kvalitet. Har använt maskinen tre, fyra gånger max under kanske tre, fyra år.

Idéer?
 
S
Tryckvakten , ta isär , gör rent , smörj , finnes nog på Youtube
 
S stenna skrev:
Tryckvakten , ta isär , gör rent , smörj , finnes nog på Youtube
Som sagt, såg ut som ny. Ingen skit, inget som gick tungt.
 
Nu verkar problemet vara löst!
Jag beställde en ny ventil (ca 175:) och när jag fick hem den ser jag att den är märkt med version 2.
Det verkar således som att Nilfisk hittat felet som drabbat så många - detta är dock endast min gissning.

La upp ventilerna bredvid varandra och noterade att o-ringsmontaget verkar skilja, se not. på bild.

Jag testade såklart att montera o-ringarna så att de skulle se lika ut oavsett modell men det gick inte, det var helt klart olika storlek på ringarna.
Det är inte säkert att du har samma fel som jag har, detta är endast mina iakttagelser.

Provmonterade och det fungerade direkt.
Har du den nya versionen räcker det säkert med att smörja upp men jag testade det flera gånger på originalversionen utan att få det att fungera mer än en liten stund.

Har du samma problem som jag och ska köpa ny ventil och byta själv kan jag tipsa om följande:

1. Lägg tvätten på sidan, mycket enklare att skruva av ventilen då. Ha trasor under, det kommer rinna vatten.
2. Var ytterst noggrann med greppet på nyckeln du använder för att skruva av ventilen, mycket lätt att slinta.
3. Microbrytaren (svarta klumpen med kabel på ventilen) sitter endast itryckt, man kan tro att den sitter skruvad men det är bara att ta flatmejseln och jucka runt försiktigt så lossnar den.
4. På den nya ventilen ser du till att den lilla o-ringen som är i smala änden av den vita ventildelen verkligen lägger sig i sitt läge. Kolla på din gamla ventil. Det är superpilligt att få dit den. Jag använde dorn. Våld behövs inte, bara tålamod.
5. När du ska ha fast microbrytaren igen kan man tro att det inte passar längre. Hemligheten är tre olika ting.
- Ta LITE fett på o-ringen på brytaren.
- Det finns en liten platt yta på metallhuset du skruvar ner ventilen i, den ytan ska matcha mot ett nyckelgrepp på ventilen - så att man bildar en plan yta som brytaren kan ligga mot.
- Till sist så se till att brytaren ligger helt plant mot sätet i ventilen, knacka rakt ovanifrån med något av plast eller trä.

Två versioner av ventilkomponenter med synliga skillnader i o-ringsmontaget, märkta som original och version 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket Acer,
Jag få inte av ventilen och det är 25mm plast mutter. Hittar ingen 25mm hylsnyckel online. Letar vidare...
 
T TW59 skrev:
Tack så mycket Acer,
Jag få inte av ventilen och det är 25mm plast mutter. Hittar ingen 25mm hylsnyckel online. Letar vidare...
Hittade nyckel på Biltema och fick av den. Ser ok ut men den rör sig inte ändå. Letar reservdelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.