P Polex skrev:
Om man inte bryr sig om det estetiska, kan man använda hålband eller spikplåtar och skruva/bulta fast hyllorna i varandra. Lite snyggare och stabilare blir det förstås med vinkelprofiler som kapas i lagom längd. Skulle dock vara noga med att fästa dessa i båda hyllorna, samt att säkra hyllorna mot väggen.
Handyman 1 skrev:
Gjorde så med liknande hyllor från ikea,beror såklart på hur kraftigt vinkeljärnet är,men det brukar ju inte vara direkt överdimensionerat på dessa hyllor direkt:)
Tack för svaren. Nåt liknande som spikplåt/skarvjärn var ju min första tanke också. Detta behöver inte vara särskilt snyggt och estetiskt, det är bara ett källarförråd det handlar om.

Vinkelprofiler vore snyggt, t.ex. en sån här kanske?: https://www.bauhaus.se/vinkelprofil-aluminium-25x15x1-5mm-1m . Men då måste man borra hålen själv gissar jag, men det kanske inte är så hård metall? Har bara en vanlig skruvdragare nämligen.
 
Jag har fem stycken sådana hyllor i förrådet och skulle inte rekommendera någon att montera "två på höjden" eller ens en om man inte kan skruva fast dem ordentligt i väggen.

Redan en hylla är instabil och jag har skruvat alla hyllorna i väggen för att känna mig trygg. Så att bygga två på höjden utan möjlighet att skruva fast ordentligt i väggen kommer tyvärr att bli en riskabel lösning. Hela hylla väger bara 5,4 kilo och den känns precis så ranglig också ;)

/Krille
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har fem stycken sådana hyllor i förrådet och skulle inte rekommendera någon att montera "två på höjden" eller ens en om man inte kan skruva fast dem ordentligt i väggen.

Redan en hylla är instabil och jag har skruvat alla hyllorna i väggen för att känna mig trygg. Så att bygga två på höjden utan möjlighet att skruva fast ordentligt i väggen kommer tyvärr att bli en riskabel lösning. Hela hylla väger bara 5,4 kilo och den känns precis så ranglig också ;)

/Krille
Tack för svaret. Om denna hylla är så pass mycket rangligare än den ser ut så får jag nog gå och kolla på ett exemplar innan köp. Annars får jag leta efter andra hyllor, problemet är att jag har väldigt speciella krav på denna hylla:

  • 60-75 cm bred
  • 30-40 cm djup
  • 3 meter hög
  • 9-10 hyllplan med ca 30 cm mellan hyllorna.
  • Bör tåla en sammanlagd vikt om ca 150 kilo.
  • Kosta max ca 1000 kr

Kan såklart bygga en egen hylla i trä men tänkte om möjligt slippa det krånglet, det lär dessutom bli dyrare än att köpa en hylla när man räknar in både material och tid.
 
Redigerat:
Skulle nog då ändå fundera på att bygga en hylla i trä istället. Om den inte behöver vara vacker så behöver det inte bli så dyrt eller svårt. Kan du fästa den i taket så borde det bli enkelt att få den stadig. Lycka till! :)
 
P Polex skrev:
Skulle nog då ändå fundera på att bygga en hylla i trä istället. Om den inte behöver vara vacker så behöver det inte bli så dyrt eller svårt. Kan du fästa den i taket så borde det bli enkelt att få den stadig. Lycka till! :)
Var kan jag hitta billigaste möjliga material för hyllplansskivor i så fall?
Tänkte t.ex. spån, plyfa, OSB etc, 1-1,5 cm tjock? Har cirkelsåg så kan kapa till dem enkelt från större bitar.
 
Redigerat:
Du kan köpa råspont exv 17*95 och själv limma ihop. Blir väldigt billigt. Eller bara ta två råspont per hylla med 10-15 cm i mellan. Funkar bra för banankartonger.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Tack för svaret. Jag har faktiskt jämfört alla dessa hyllor redan innan jag startade denna tråd.

  • Den du föreslog nu är för hög för att kunna monteras två st i höjd
  • Jag kan heller inte flytta höjden på hyllplanen på nåt lätt sätt i denna trähylla.
  • Och som sagt, mina bananlådor väger bara 20-25% av vad resp. hyllplan klarar av så vad är problemet med Clas Ohlson-varianten? Om jag bara kan låsa ihop dem på ett stabilt sätt så borde detta kunna funka, därav min fråga.
Om den är för hög kan du inte i så fall bara kapa av den?
 
T Tinototem skrev:
Om den är för hög kan du inte i så fall bara kapa av den?
Absolut, men det är flera olika smågrejer som verkar kräva extrajobb med just den Jula-hyllan i grundutförande, jämfört med det som är idealiskt för just mina behov. Måtten är inte optimala på varken totalhöjd, bredd eller hyllplanens mellanrum för bananlådor. (En bananlåda är ca 53x41x27cm)
 
Kan också nämna att dessa bör förankras i golv eller vägg, det blir snabbt vingligt med en så smal och hög hylla..
 
Eftersom jag bojkottar Kina så ville jag inte köpa billighetshyllor till garaget. Retade mig på att de var så billiga, men så är det ju, en fascistdiktatur som inte bryr sig ett skit om människor eller miljö har det ju lite enklare. Iaf så satte jag som mål att försöka göra det billigare än kineserna.

21x95 brädor (10kr/m) för hyllplan och 23x36 läkt (4.50kr/m) för ben och hyllstöden på kortsidorna och dubbla läkt under varje hyllplan mellan de två sidorna, positionerade så att varje bräda i hyllplanet har en läkt under sig längs med hela skarven. Allt i stommen monterat med halvt-i-halvt fog och hyllplanen pluggade. Bara lim och inga spik eller skruv, eftersom det är dyrare. 1 meter breda och 2 meter höga, 38cm djupa med fyra hyllplan tror jag materialet blir cirka 250kr. Om man med dina dimensioner går upp till 24x48 läkt så får jag materialet till 400kr. Tre meter hög så behöver den nog förankring i en vägg. 100% svenskt och miljövänligt och inga kinesiska koncentrationsläger inblandade.

Sen tar det några timmar att bygga en hylla. Jag värderar inte den tiden som arbetstid utan som njutbar hobbytid så jag går rent plus på hela affären... Har byggt en handfull sådana hittills.
 
Lite spret; ang. vikten på CO-hyllan så står det i texten 50kg/hyllplan men i specifikationen 50kg. Otydligt.

För hyllor av denna typ kan man skippa plastplupparna längst ner för den över hyllan och lägga benen omlott med så många hål man kan avvara, skruva sedan ihop med bult och mutter. Kan nog vara idé att göra detta innan hyllorna monteras.

Hyllplan i trä går att köpa på exempelvis Bauhaus. Finns både i MDF, Valchromat, spån med melamin och lite mer. Rätt säker på att biltema har hyllplan i furu också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.