Skulle vilja installera ett digitalt relä för att sätta på/stänga av ett gammalt Bahco värmeåtervinningssystem. Några tips? Fungerar Plejds relä för en sådan maskin? Kör bara fläkten, dvs aldrig värmeelementet. Kan inte så mycket om el, men känns som om att det skulle vara enkelt att bara klippa ledningen och sätta på en stickkontakt och sladden i ett uttag med en smart plugg emellan, men känns så bondigt.

Etikett på ett Bahco värmeåtervinningssystem med tekniska specifikationer, dammigt med synliga rör och flänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre Bahco värmeåtervinningssystem i ett förråd med synliga ledningar och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Bondiga lösningar behöver inte vara dom sämsta..

Visst kan du sätta dit en plejd puck i en dosa (den kanske tom får plats i dosan som redan sitter där).

Det som skulle kunna bli problem är att täckningen inte räcker. Vet inte hur långa sträckor och träliga väggar du har.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Bondiga lösningar behöver inte vara dom sämsta..

Visst kan du sätta dit en plejd puck i en dosa (den kanske tom får plats i dosan som redan sitter där).

Det som skulle kunna bli problem är att täckningen inte räcker. Vet inte hur långa sträckor och träliga väggar du har.
Håller med! Känns bara otillfredsställande att det inte finns bättre lösningar. Har köpt på mig en handfull Deltaco-pluggar från MediaMarkt. Fungerar hur bra som helst för 79 kr.

Finns det verkligen inga vettiga inbyggnadsreläer?
 
T
M Messier1994 skrev:
Håller med! Känns bara otillfredsställande att det inte finns bättre lösningar. Har köpt på mig en handfull Deltaco-pluggar från MediaMarkt. Fungerar hur bra som helst för 79 kr.

Finns det verkligen inga vettiga inbyggnadsreläer?
Jodå, du kan som sagt köra med en Plejd, kan dock inte hur bra räckvidden är på dom.

Eller så kör du med tex:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ukter/fjarrstrombrytare/dosrela-007344/#tab02

Den kan du montera i valfri kopplingsdosa, eller om den finns plats installera den i befintlig kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…

Bästa svaret

M Messier1994 skrev:
Finns det verkligen inga vettiga inbyggnadsreläer?
Beror ju lite på hur man definierar vettigt. Skulle du anse en puck från Shelly som vettig? Förutsatt att det finns WiFi-täckning är de rackarns prisvärda, en Shelly 1 eller kanske ännu hellre Shelly 1PM skulle säkert funka.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Jaaa, tack alla!

Shelly-märket verkar ju väldigt intressant.

Med vettig lösning menade jag bara en där jag inte klippte av sladden, satte en stickkontakt i ena nedan och ett strömuttag i den andra med en smart plugg emellan. Har både Wi-Fi och ziggbee där nere samt en del annat tror jag, har köpt på mig dels en Aqara M2-hubb och en smartthings-hubb.
 
H
Aqara har nu ett inbyggnadsrelä, finns på kjell bland annat.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T
M Messier1994 skrev:
Den skulle jag ha hugt, men har redan beställt ett gäng av dessa:
[länk]

Chansköp...
Du är modig!
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Du är modig!
Är de riskabla från ett elsäkerhetsperspektiv?
 
T
M Messier1994 skrev:
Är de riskabla från ett elsäkerhetsperspektiv?
Precis som Halj skriver så skulle jag aldrig våga installera något sådant. Om jag var hemma hos dig som elektriker skulle jag tvärvägra att installera dom.

Sen om du kollar lite recensioner så ser du att några av dom har brunnit. Med tanke på att det är så många som det hänt för betyder det troligen att det är fler än så som det hänt för.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Och jag som tog i å köpte en hel pall...

Någon som har något bra tips på ett alert sprinklersystem för en villa?
 
  • Gilla
  • Haha
Gunnar malå och 1 till
  • Laddar…
R
Men vad är det du vill styra?
Det där är ju din ventilation i huset, den vill du ju inte stänga av..

Och varför man skulle vilja stänga av friskluften samt värmeåtervinningen förstår jag inte?

Eller är det endast själva elementet för förvärmningen av luften du vill koppla bort?
För det sitter ett litet vred längst nere till höger där du kan stänga av det med.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Men vad är det du vill styra?
Det där är ju din ventilation i huset, den vill du ju inte stänga av..

Och varför man skulle vilja stänga av friskluften samt värmeåtervinningen förstår jag inte?

Eller är det endast själva elementet för förvärmningen av luften du vill koppla bort?
För det sitter ett litet vred längst nere till höger där du kan stänga av det med.
Förvärmen har inte varit på på länge tror jag, mycket rost.

Jag håller på att installera solceller. Hade tänkt köra systemet när solen lyser på högre effekt samt vid behov (luftfuktigheten stiger).

Men är det dumt? Ska ventilation helst gå hela tiden?

Just nu är fönstrena väldigt dragiga, tätningslisterna är söndertorkade. Ska fixa dem till våren. Då kommer det nog ställas högre krav på ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.