Funderar återigen på uppvärmning inför kommande vinter.

Nu har vi direktverkande el och luftluftvärmepump. Och ingen uppvärmning i garage och förråd.

Samt att flera grannar har bergvärme så det sägs inte vara ett alternativ enligt en granne som nyss skaffa luftvatten.
Jag har inget emot synliga vattenradiatorer men ogillar golvärme då sambon är kontrollfreak och får för sig att de ska bli osynliga läckor. Sött och tragiskt men hon drömde till och med mardrömmar om vattenläckor och andra hus olyckor :)

Barnens rum längst från luftvärmepump på övervåningen har mellan 16-18 grader när det är under 3minus ute. Resten av huset 23-21 och LL inställd på 23. Samt ett element på i vardagsrummet nere då vi fick för oss att de skulle sponsra till luften. Villa från 75. 1.5 plan 135 kvm. Tilläggsisolerat och delvis nya fönster. Utan kalla golv på nedervåningen då vi har avfuktare i krypgrunden.
Vill helt inte röra runt i kök bad och tvättstuga för mycket då de är små så det räcker men kan gå.

Vi är själva okunniga och utan bekanta och vänner som kan hjälpa så det blir att anlita för allt som kan tänkas installeras

Funderar på vad mer som kan behövas.

1? Går det att ordna vattenburet och sätta en luftvatten i garage eller förråd och dra allt till huset? Kommer de även värma upp garage och förråd?

2? Luftluftvärmepump i garage/förråd samt behålla den inne och eventuellt en till

3? Behålla direktverkande el och ha solceller på taket och solslinga (heter de så) till varmvatten

4? Pellets eller vedspis kamin och behålla Luftluftvärmepump inomhus? Och Luftluftvärmepump i garage?

5? Något annat förslag? Eller ge upp?

Missade att rita in dörrar i ritningen
 
  • Handritad skiss av husplan med markerade rum som garage, kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Samt att flera grannar har bergvärme så det sägs inte vara ett alternativ enligt en granne som nyss skaffa luftvatten.
Funkar bergvärmen dåligt för grannarna, eller varför skulle inte du kunna ha det?
 
Det sägs att hålen är så tätt att de inte skulle ge någon direkt effekt så var därför en annan granne nyss skaffa luftvatten då han blev avrådd till bergvärme
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I vilken del av landet bor ni? Finns krypgrund för att tex dra vattenrör? Jag håller precis på att dra och installera för luftvattenpump med nya radiatorer. Vi har sedan tidigare el-golvvärme i badrum och tvättstuga och kommer förhoppningsvis spara upp till 40% av uppvärmningskostnaden. Kanske kan ni flytta luftpumpen till garaget om det ska värmas året runt, hur gammal är den? Oftast tappar vattenrör temperatur och det tar lång tid att få in varmt vatten om enheten placeras långt från bostaden.
 
Jag litar på firman som avrådde grannen. De har gjort jobb i istortsett varande hus på området sen 70talet och alla är nöjda. Så därför har jag redan nu räknat bort bergvärme oavsett diverse tekniska argument. Var sambon som prata med grannen och snappade kanske inte upp all info grannen fått.
Vill helst inte fråga dom själv då vi inte kommer överens trots att sambon är välkommen
 
  • Gilla
Kalle Johansson2 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I vilken del av landet bor ni? Finns krypgrund för att tex dra vattenrör?

. Kanske kan ni flytta luftpumpen till garaget om det ska värmas året runt, hur gammal är den? Oftast tappar vattenrör temperatur och det tar lång tid att få in varmt vatten om enheten placeras långt från bostaden.
Vi har krypgrund men garage och förråd är på platta. I västra Götaland Falköping

Så det kan försvinna värme på vägen om vi har tex utedelen utanför förrådet och innerdel i förråd och på något vis drar till tex köket och därefter genom resten av huset?

Blir det bättre med innerdel i tvättstuga eller kök? Men vart ska utedelen då vara?
 
Vanligast är innerdel i tvättstuga (behövs golvbrunn) utedel så nära som möjligt, tror 4 m är max. Utedel kan låta lite så det är bra om den inte står direkt utanför ett sovrum.
 
Det är normalt sett inga problem att ha längre än 4 meter mellan inne- och utedelen. Är det en monoblock-variant så är det bara att dimensionera vattenrören efter längden och är det en split-variant så kan man eventuellt behöva justera kylmediemängden om det blir långa rör.
 
richardtenggren
Enligt Normbrunn 16 är väl minisvståndet mellan energibrunnar 20 m. Är det så små tomter?
 
För t ex Nibe split gäller dessa mått mellan inne- och utedel:

Schematiska illustrationer av installationsbegränsningar för Nibe split med mått för rör längd och höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
I södra sverige är det troligtvis mer optimalt med en luftvatten jämfört med bergvärme, men det beror lite på din kalkylränta med mera. Båda alternativen bergvärme och luftvatten är ganska bra.

Tror inte du ska oroa dig för att inte du kan ha bergvärme pga grannarna, men kolla lite på deras returtemperatur från borrhålet under slutet av värmesäsongen (mars). Är det flera minus på returen då, kan man ju börja fundera på om de borrat för kort hål, eller om det möjligtvis är för nära mellan borrhålen.

Att man tappar temperatur mellan inne och utedel finner jag föga troligt, om man inte har vansinnigt dåligt isolerade rör. I fjärrvärmebranchen pumpar man vatten flera mil långa ledningar i många fall, och tappar bara några graders temperatur. Du tappar inget att tala om i en välisolerad ledning som är något tiotal meter.

Om det är maxavstånd i köldmediekretsen mellan förångare och kondensor, så har naturligtvis installatören koll på respektive tillverkares begränsningar, sådant ska du inte behöva fundera på.

För dimensionering av aggregatet kan det vara smart om du samlar på dig energiförbrukning under några dagar, på t.ex. dygnsnivå vid några olika utomhustemperaturer, för att få en bra känsla för hur många kW värmepump du behöver.

Det är mycket dyrt att installera vattenburen värme i ett hus om man inte gör det själv. Jag skulle tro att det blir klart bättre ekonomi för er i att installera någon vanligt luft/luft VP ytterligare, om ni kan leva med ljudet från dem. Ev. kan man överväga en varmvattenberedare med inbyggd värmepump för beredning av varmvatten t.ex. via frånluftventilation, beroende på hur ventilationen löses idag.

Är det komfort/slippa ljud och en mer långsikt lösning ni är ute efter, som på lång sikt lönar sig så är det sannolikt luftvatten-vp som kommer falla bäst ut. Glöm inte att välja en värmepump med köldmedie med GWP tal under ca 700, för att vara hyggligt säker på att den blir långlivad. De håller på att fasa ut sämre köldmedier, och inte sällan kan man få tag på en värmepump billigt... men som har köldmedie som är på väg ut (försvårar framtida reparationer).
 
  • Gilla
uribbhammar och 4 till
  • Laddar…
Har en viessman split, vitocal-222 i sommarstugan.... ca 15-16m rörlängd mellan utedel (där kompressor sitter) och innedel som innehåller vvb med mera. Då jag planerade i och med husbygget går rören från innedelen, upp ovan innertaket, ner i mellanvägg, ner under plattan och ut 4 meter från huset där utedelen är någorlunda dold bakom buskar.

Beroende vilken pump så är de specade till max 20-30 meter, oftast "förfyllda" till 15-20 meter.

fördelen med att split som jag själv tycker är att innedelen blir så tyst som en ljudisolerad cirk.pump kan bli samt att skönt att slippa pumpa runt vatten (även om den är frysskyddad) utomhus ifall det blir driftstopp.
då stugan klarar sig på 2,1 kw vid DVUT så var samtliga bergvärmepumpar på marknaden för stora. Och jag tog den minsta vitocalen som ger 4 kw märkeffekt (dock 2,2 vid DVUT/Framledning)
Nackdelen med minsta vitocalen att den stänger av sig när det blir kallare än -20 och går över till elpatron helt. Vet inte hur det är med andra märken, men många går till iaf -25, även de större från viessman (nu är min data från 2015-2016 :). Min har väl varit avstängd totalt 10 timmar på 4 vintrar så man ska inte dra för stora växlar över det.

annars är bra fördelar med bergvärme:
kompressordriften kan ofta täcka 99% av effekt och energi. Dvs du behöver i princip inget eltillskott även om det blir svinkallt.
du har ingen utedel som "bullrar"
du har ingen utedel som är relativt ful
du har ingen utedel som tar plats, vilket inte måste va ett problem men kan va.
Jag skulle också vilja påstå att en bergvärmepump håller längre och inte minst borrhålet som bör överleva 3-4 värmepumpar.


Att du inte skulle kunna borra låter konstigt, kanske i kombination jättesmå tomter och dåligt berg. Kollat med någon annan installatör?
 
  • Gilla
Caycothu och 1 till
  • Laddar…
Vattenburet väljer man väl just för att man vill ha golvvärme. Tror det finns luftvärmepumpar med två innerdelar om det är svårt att sprida värmen i huset.
Installation av bergvärme pågår just nu hemma hos mig. Luft-vatten hade varit billigare om det bara vore värme man ville ha men för mig är kyla på sommaren nästan lika viktig och den blir i princip gratis.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
P perror skrev:
Vattenburet väljer man väl just för att man vill ha golvvärme. Tror det finns luftvärmepumpar med två innerdelar om det är svårt att sprida värmen i huset.
Installation av bergvärme pågår just nu hemma hos mig. Luft-vatten hade varit billigare om det bara vore värme man ville ha men för mig är kyla på sommaren nästan lika viktig och den blir i princip gratis.
Fast det blir väl inte så stor skillnad med en luft-vatten VP, när det gäller kyla?

På min luft-vatten-vp så tillkom ju en extra trevägsventil (borde vara en separat växlare istället för bergvärmepumpen), och de interna rören + fläktkonvektorerna inomhus (samma som på bergvärme). Om man antar att man får en kyl-cop på 3 på en luftvärmepump (lågt räknat, har för mig att min har betydligt högre prestanda på pappret) och COP 20 för med frikyla i borrhål, så blir ju kostnadsskillnaden mindre än 1000kr per år i driftkostnad, högt räknat, om man antar 3000 kWh kyla per år och elpris 1kr/kWh. Jag tycker det känns som min luft-vatten-vp drar väldigt lite sommartid i alla fall, skulle tro att det är mindre än ovanstående kalkyl
 
useless useless skrev:
För t ex Nibe split gäller dessa mått mellan inne- och utedel:

[bild]
Då är det ju gas-ledningar vi pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.