Hej, min torktumlare piper 2 ggr och sen händer ingenting. Det är en Siemens iq500, ca 7 år gammal skulle jag tro. Funkar asbra fram tills för 5 minuter sen.

Inget felmeddelande, ingen lampa som blinkar eller annat... inget konstigt. Bara att den som sagt piper 2 ggr och sen händer inget. Har provat byta program, plockat in lite av tvätten. Dragit ur elen, stängt av/på... samma resultat. Någon som vet vad detta är?


Siemens iq500 torktumlare kontrollpanel med 2:39 på displayen och startknappen upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på Siemens torktumlarens modell- och serienummeretikett med texten "WT44W360DN/12".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den startar inte p g a någon sensor krånglar.
Har du kontrollerat och gjort rent luddfiltret och gjort rent i hållaren den sitter i? Om maskinen inte känner att luckan är stängd så kommer den heller inte att starta.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den startar inte p g a någon sensor krånglar.
Har du kontrollerat och gjort rent luddfiltret och gjort rent i hållaren den sitter i? Om maskinen inte känner att luckan är stängd så kommer den heller inte att starta.
Tjena! Jag har bara kollat att kontaktbläcket till luckan "klickar" när jag petar med en skruvmejsel, det fick jag som tips. Ska göra en grövre rengöring och se om det hjälper också. Finns det andra filter eller så som man normalt inte kommer åt?
 
Ska man vara petig så ska man montera av toppen (med strömmen avstängd). Sen kolla mellan switchen och terminalen att det blir en krets när man stänger luckan.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Du har rengjort kondensorn ordentligt?
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
En annan sak som är bra är kolla upp kollektorn som sitter i botten på maskinen.
Det är väldigt vanligt att det samlas skit där och det gör att pumpen inte startar.
Något som faktiskt bra är att skruva av alla plåtarna varannat år för att rengöra från ludd och annat som service. Just ludd utvändigt är den vanligaste brandorsaken till att maskinen fattar eld.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
A
jag skulle faktiskt kolla pumpen som tyvärr sitter illa till på din maskin innanför höger sidoplåt.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Hittade du någon lösning på detta? Exakt samma sak hände mig nu. Försöker starta den men får bara ett dubbelpip. Testat att slå av/på strömmen, rengöra luddfilter osv.
 
Lösningen blev att ringa en tekniker. Han bytte en grej och sen har den funkat fint sen dess
 
  • Gilla
toobypls
  • Laddar…
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Lösningen blev att ringa en tekniker. Han bytte en grej och sen har den funkat fint sen dess
Okej surt, hade precis för någon månad sedan tekniker inne för byte av drivrem (eller vad det heter). Fick du veta vad som hade bytts ut?
 
Ja det fick jag nog men jag kommer tyvärr inte ihåg. Försökte hitta kvittot nu men kan inte hitta det. Fick för mig att det var den delen med kontaktbläcken som känner av när dörren stängs.
 
  • Gilla
toobypls
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.