En limbänk som håller ordning på knektarna är oumbärlig när man gör limfog.

Protte
 
Om man börjar med fräsbord, för det vill jag ha i min privata samling, ska man kolla på bord för handöverfräs eller bordsfräs? Känns smidigt att ha bord med lyft.

Såg 2 olika bord, skeppach och holzmann för strax under 4000 tex.
 
F Fredrikfr skrev:
Om man börjar med fräsbord, för det vill jag ha i min privata samling, ska man kolla på bord för handöverfräs eller bordsfräs? Känns smidigt att ha bord med lyft.

Såg 2 olika bord, skeppach och holzmann för strax under 4000 tex.
En bordsfräs är ju en lite större pryl..
En industriell bordsfräs maskin på en träpall i en verkstad med Burbage MaskinAB-skyltar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börja med en handöverfräs i bord..
 
F Fredrikfr skrev:
Är denna typ inge bra?

[länk]
De flesta av oss här, som inte yrkessnickrar, har en vanlig överhandsfräs som vi har monterat "upp och ner på" i ett bord.
 
Frustrator Frustrator skrev:
De flesta av oss här, som inte yrkessnickrar, har en vanlig överhandsfräs som vi har monterat "upp och ner på" i ett bord.
Så även jag, men den där pjäsen kostar ungefär som en handlare fräs och en lyft. Om bordet är av hygglig kvalitet är det väl inte ett uppenbart dåligt val (men jag har inte klämt på den i verkligheten så jag vet inte).
 
Har en sån bordsfräs. Mycket ranglig och kräver en hel del handpåläggning för att få att fungera. Låsmekanismen svag och dras lätt sönder!
Kräver man inte exakthet kanske bara runda av kanter är den OK.
 
Okej, det var synd.

Jag försöker hitta en handöverfräs som klarar 1/2, men jag hittar bara dom som klarar 12mm. Passar tex denna till alla maskiner, som iallafall har 12 mm

Vad ska man köpa för handöverfräs?

https://www.makita.se/product/763622-4.html
 
Redigerat:
Det är ju bara olika spännhylsor, finns nog som tillbehör. 1/2 tum är inget som är så vanligt i Europa så kolla amerikansk sidor men även brittiska.

köp en maskin som det finns hylsor till att köpa.
Tänk på att en maskin som klarar grova skaft också blir tyngre, på gott och ont, tung att hantera med vibrerar mindre.

Protte
 
Köksinredningar i massivträ är tyvärr ingen särskilt stor marknad just nu men jag tror där finns en nisch som du kan satsa på.
Fast då behöver du ha möjlighet att producera egna limfogskivor snabbt och effektivt. En bra karusellpräss att limma dem i och en minst 60 helst 70cm bred planhyvel är absolut nödvändiga om det skall bli någon timlön alls.
Du behöver sannolikt också en sinkmaskin för lådhörn.

Det leder ingen vart att snickra yrkesmässigt med små hobbymaskiner och hobbymässiga metoder. En bekant provade att gå den vägen. Han arbetade 12 timmers dag 6 dagar i veckan och fick ut 1000 euro i månaden före skatt och pendlingskostnad.
 
F Fredrikfr skrev:
Okej, det var synd.

Jag försöker hitta en handöverfräs som klarar 1/2, men jag hittar bara dom som klarar 12mm. Passar tex denna till alla maskiner, som iallafall har 12 mm

Vad ska man köpa för handöverfräs?

[länk]
Bosch GMF-1600 kommer med 8mm, 12mm och 1/2" hylsor.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Bosch GMF-1600 kommer med 8mm, 12mm och 1/2" hylsor.
Och cmt7e och dess kloner finns de som tillbehör till
 
Det finns verkligen en hel uppsjö av verktyg, många trevliga trådar med.

Någon som kan rekommendera en bra Kombimaskin?
 
Jag kör Luna W59. Bra maskin om man har lite plats då den är delbar.

//Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.