Hej, jag har som så många andra varit dum / tursam att sticka upp mitt huvud på kallvinden och tillsammans med en ficklampa berikat mig med information som jag helst undvarit, vinden är fuktig och luktar dåligt. Det går ju inte att montera upp fuktspärr i innertaket, fixa takfotsventilation och öka ventilationen i huset på en helg. Det är minusgrader ute ( Sundsvall ) och det är i vilket fall ett ganska omfattande jobb. Nu till mina frågor.

Bakgrund till skadorna: Oljepanna ut- Fjärvärme in. En lättare tillägsisolering med något som ser ut som strimlat tidningspapper. En förändrad boendeförutsättning med fler i hushållet.


Hur löser man det akuta skedet bäst, ( låt säga fram till våren ) ?

Ska jag ödsla lite dyr el på att värma upp vinden ett par grader med en värmare, eller ska jag ställa dit våran portabla luftavfuktare som vi normalt har i tvättstugan eller ska jag försöka att öka ventilationen. Alltså vad gåra akut för att bromsa/ stoppa förödelsen.

Hur sakta eller fort förstörs trät till en icke reparabel nivå?

Mycket tacksam för stöttning eller svar.
 
Det kanske räcker till att börja med att sätta in en värmefläkt, det är antagligen för kallt för att en avfuktare skall fungera bra.
 
Det är väldigt svårt att torka ut en fuktig vind så här års. Jag har liknande bekymmer lokalt på ett par ställen. Det är kondensrelaterat och jag tror att jag har hittat orsaken (en trasig FTX).

Vinden kan jag dock inte torka ut. Det torkar ut av sig själv under sommarhalvåret och när det är självläkt så ska jag åtgärda problemen: kolla ångspärren överallt samt isolera ett antal köldbryggor som syns tydligt när det varit fuktigt och kallt på vinden.

Det du kan göra är att ordna en fungerande frånluftsventilation så att du sätter bostaden i undertryck. Då förhindrar du iaf att problemet blir värre.
 
Förutom att det är fuktigt och luktar dåligt, vad är det för skador du hittat på vinden? Hur ser råssponten ut? Påväxt?
 
Alltså om bekymmret är kondens på dom kalla ytorna på vinden, så är det ju som sagt förmodligen läckage av värme från bostad upp till den kalla vinden, ett problem endast vintertid, största partierna för risk att drabbas av mögelpåväxt borde eller kan vara på dom kallaste partierna, för där är ju avkylningen som störts, exempelvis gavlar eller ner mot takfoten och kanske något mer mot norrsidan. Alltså korrekt åtgärd borde bli en diffusionsplast i bjälklaget som sluter tätt överallt och en tillfredställande inomhusventilation. Det går i akutskede slippa kondensationsbekymmret nu. Installera en sorpstionsavfuktare och inte en kondensavfuktare, täta ner mot takfoten och sätt igen ventilerna, sorptionsavfuktaren kommer att förhindra att kondensationen inträffar. Kontakta Anticimex för rådförslag eller någon annan som kan fukt.
 
Tack för responsen. Jag ska öka frånluften i bostaden så länge, det låter som en vettig underhållsåtgärd tills vidare.

Några lömska tillskott till fukt på vinden som jag kommit att tänka på men ej kontrollerat är:

1) Avluftningen av avloppet går ganska ofta ut på kallvinden i äldre hus. Där kan pysa ut en hel del fukt Även om det blir undertryck just när man spolar så kan det väl "ånga ut" när man duschar och tvättar mm. Felet åtgärdas kanske med en backventil men väl värt att kolla.

2) En riktig rysare är om kanalen till köksfläkten läker genom sprickor och dyligt ut på kallvinden. Då pressar man ju in en massa ånga från mat/kok rakt in på vinden. När vi renoverade en annan kanal till öppna spisen så läkte det friskt på vind och i bjälklaget.

Tänk att kallvindar ska va så ohemult lömska!!!

Är det någon som har konkreta erfarenheter från ökad / minskad ventilation på själva kallvinden. Berätta gärna!

/P
 
Enda lösningen som inte är hokus-pokus är Trygghetsvakten. Bomma igen vinden fullständigt och åstadkom intelligent ventilation, dvs uteluft ska in när ånghalten ute är lägre än på vinden.

Uppstår inte detta gynnsamma läge så värmer man vinden.

Eller så bygger man om huset rätt från början så att säga - med klimatvind. Isolering på utsidan om undertaket. Så bygger man på kontinenten har jag sett och jag begriper inte varför vi svenskar inte kan lära oss att göra likadant.
 
MathiasS skrev:
Förutom att det är fuktigt och luktar dåligt, vad är det för skador du hittat på vinden? Hur ser råssponten ut? Påväxt?
Det är de klassiska skadorna med vita fält på råspont och delar av takstolarna som så säkert omvandlas till blåträ senare. Det är värst ovanför trapphuset i allmänhet och vid densamma gaveln i synnerhet.

/P
 
Om du har någon möjlighet att elda i någon eldstad som värmer murstocken så kan det göra stor skillnad också. Det i kombination med bättre frånluftsventilation kan räcka.
 
bonnier skrev:
Det kanske räcker till att börja med att sätta in en värmefläkt, det är antagligen för kallt för att en avfuktare skall fungera bra.
hej jag hade samma problem,jag tog en värmefläkt o en avfuktare som fick stå på ca:en vecka,och det drog ut fukten väldigt bra så nu ör det torrt o fint där uppe
 
Fortsätter på en något gammal tråd...

Har hamnat i en liknande situation, jag har ett "akut" problem som jag vill försöka mildra. Jag håller dock på att bygga en ny 1-plansvilla med kallvind och endast takfotsventilation. Huset är färdigplastat och jag har isolerat med cellulosa cirka 50 cm.

Problemet: av misstag har jag råkat leda upp en massa varmluft på vinden som sedan har kondenserat/blivit frost på råsponten. Anledningen är att jag har två ventilationspipor som petar upp genom vindsgolvet (frånluft och tilluft) som jag inte har kopplat in i ftx-aggregatet än. Det sitter ju heller inga ventiler i undertaken så det är ju fritt flöde från 8 ventiler inne i den varma delen som leder upp och ut på vinden. Det har alltså sugits upp en del varmluft dit. Oerhört klantigt. Har tätat rören nu. Precis ovanför där rören sticker upp genom vindsgolvet har till och med råsponten svält av all fukt och skjutet isär 1 cm från spetsen på takstolen. Men längre bort från ventilationsrören är råsponten istället snustorr och det finns inte en tillstymmelse till frost där. Så jag är rätt säker på att problemet är ventilationsrören. Upptäckte detta först igår kväll så ska upp och kontrollera senare ikväll om fukten precis vid rören har fryst till is.

Nu till frågan: vad bör göras? Jag har förmodligen löst själva grundproblemet. Men ska jag försöka torka ur vinden redan nu eller ska jag sitta lugnt i båten och invänta sommaren och hoppas på det bästa? Är det klokt att värma upp hela vinden nu med en byggfläkt? Jag gissar att jag isåfall också måste ha en avfuktare däruppe när jag värmer vinden annars lär inte den kalla vindsluften orka bära all fukt sen?
 
Jag skulle vänta ut detta. Bevaka men vänta
 
Ja det kanske är klokt? Inget mer bör ju hända om jag har fått stopp på tillförseln av varmluft. När det möjligen kan bli problem är väl när frosten ska tina. Det är dock inte stora mängder frost, snarare ett tunt fint lager på kanske totalt 1/5 av råsponten (det är bara närmast nocken det är frost, från takfoten och cirka 2-3 meter upp mot nock är det ingen frost). Det som skaver mest i mig är att råsponten har svällt. Det blir ju att försöka lyfta några takpannor i sommar och knacka ned den igen.
 
När den torkar igen, till sommaren, så drar den nog ihop sig igen.

Mögeltillväxt kan under gynnsamma omständigheter ske väldigt fort, men nu är det ju lite kallare vilket nog är en fördel om jag minns tillväxtdiagrammen rätt.
 
Det kommer nog lösa sig när det torkar som sagt. Jag har uppfattat något liknande, när det är hög relativ luftfuktighet och betydligt varmare än vad det är nu så kan det gå rätt snabbt. Det är nog precis på gränsen till för kallt för att mögeltillväxt överhuvudtaget ska kunna ske på min vind just nu. Ska mäta tempen och luftfuktigheten idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.