Hej!
Fick en tvättmaskin av några bekanta (modell som i frågeställningen). Den är från 2017 så inte alltför gammal. Den fungerade perfekt innan jag körde hem den till mig. Den hade stått några dagar innan jag installerade den idag (pga jul etc etc). Har installerat tvättmaskiner förut utan problem men just nu har jag stött på ett problem.
Den vill inte starta något av programmet jag väljer. Eller jo den startar (för tiden tickar nedåt) men det den verkar inte vilja fylla på med vatten . Den pumpar ut vatten som jag fyller på manuellt. Har provat att lägga avloppsslangen i olika höjder (varav pumpen får jobba olika hårt för att pumpa ut vattnet) för att testa vilket som är bäst. Har kopplat slangen till vattenlås och även låtit den hänga ner i diskhon. Avloppsslangen sitter högt upp på maskinen om det hjälper för info.

Eftersom det är ett lite äldre hus så måste man klippa av stickkontakten och koppla med de tre kablar som då blir. Har gjort detta med min gamla maskin utan problem. Så ström får den.
Kopplingen till vattnet som maskinen skall få har bra tryck/flöde så det skall inte vara några problem. Silarna är rena.
Jag kan verkligen inte lista ut vad som är fel? Har försökt att läsa lite inlägg här och de flesta tips handlar om avloppsslangens position och som tidigare nämnt har jag provat olika lägen på den.

Tacksam för tips/svar!
 
Redigerat:
Skall tilläggas att inga felkoder dyker upp i displayen.
Finns det någon typ av reset man kan göra på maskinen?
 
Redigerat:
Häller jag i en liter vatten så får jag tillbaka en liter vatten men det låter som om det finns vatten kvar...
 
Hej, Ingen expert men mycke pekar på att dörren inte uppfattas som stängd till maskin. finns sensorer som skall funka o känna av detta
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
K
Kanske värt att kolla el-kopplingen igen som du gjorde? Är du säker på att det blev helt rätt?

Jag hade en tvättmaskin en gång där diplayen funkade men lucköppningen funkade inte. Blev aldrig 100% säker på vad som var fel men jag fick känslan att det var ett el-fel i stickproppen/vägguttaget och att displayen drevs av krypströmmarna i nollan. Men den hade inte 230 volt så det fanss inte tillräckligt med power för att öppna luckan.
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
A
Med sådana bekanta behöver man inte ha några ovänner.

Skämt och sidor

låser den luckan?
rör sig trumman? / går det att centrifugera?
vattenkranen öppen?

låg den ner under transporten?

ingen reset på maskinen utan man får gå in i serviceprogrammet och kolla läget.
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Ingen expert men mycke pekar på att dörren inte uppfattas som stängd till maskin. finns sensorer som skall funka o känna av detta
Luckan låser sig som den skall och hår ej att öppna när program har startats. När jag stänger av maskinen så tar det ett par minuter och ett litet klick hörs och den öppnar sig..
 
K kbladh skrev:
Kanske värt att kolla el-kopplingen igen som du gjorde? Är du säker på att det blev helt rätt?

Jag hade en tvättmaskin en gång där diplayen funkade men lucköppningen funkade inte. Blev aldrig 100% säker på vad som var fel men jag fick känslan att det var ett el-fel i stickproppen/vägguttaget och att displayen drevs av krypströmmarna i nollan. Men den hade inte 230 volt så det fanss inte tillräckligt med power för att öppna luckan.
Jag tog kort innan hur kopplingarna såg ut och jag gjorde likadant när jag kopplade in den nya..
 
electroluxaren skrev:
Med sådana bekanta behöver man inte ha några ovänner.

Skämt och sidor

låser den luckan?
rör sig trumman? / går det att centrifugera?
vattenkranen öppen?

låg den ner under transporten?

ingen reset på maskinen utan man får gå in i serviceprogrammet och kolla läget.
Japp luckan låser sig.
Trumman rör sig inte. Centrigugeringsprogrammet funkar inte heller.
Ja tyvärr så låg den ner under transport så jag är rädd för att eventuellt vatten kanske har strömmat in någonstans där det inte borde
Vattenkranen är öppen...
 
Kan det vara någon magnetventil som spökar?
Att gå in i serviceprogrammet antar jag bara en auktoriserad reparatör kan göra?
 
A
ev har då nivåsystemet påverkats
du kan ju ta av topplocket och blåsa i slangen från pressostaten som sitter uppe till höger och kolla om slangen sitter på.
pressostaten brukar vara svart men kan vara vit på din maskin.
kolla om det är blött på väggarna inuti för då kan vattnet runnit in i kretskortet och då får du ta bort detta och torka det samt hoppas på det bästa
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
Stäng av strömmen till den genom (ta bort säkringen), skruva av toppdelen (två skruvar baktill), kolla att all kablage är anslutna ordentligt då någon kontakt kan trillat av i transporten. Felsök speciellt runt kontaktdon till motorstyrningen och motorskyddet.
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ev har då nivåsystemet påverkats
du kan ju ta av topplocket och blåsa i slangen från pressostaten som sitter uppe till höger och kolla om slangen sitter på.
pressostaten brukar vara svart men kan vara vit på din maskin.
kolla om det är blött på väggarna inuti för då kan vattnet runnit in i kretskortet och då får du ta bort detta och torka det samt hoppas på det bästa
Tack för svar! Är inte riktigt med på vad en pressostat är men jag skall öppna upp maskinen när jag kommer hem och ta kort och lägga upp här så kan jag se om jag lyckas lokalisera den :)
Du menar då att det kan ha kommit in vatten där som skulle påverka att den vill fortsätta pumpa ut vatten?
Jag hade en fundering på om det kunde vara flottören som har hakat upp sig? Är jag helt fel ute där?
 
A anis16 skrev:
Stäng av strömmen till den genom (ta bort säkringen), skruva av toppdelen (två skruvar baktill), kolla att all kablage är anslutna ordentligt då någon kontakt kan trillat av i transporten. Felsök speciellt runt kontaktdon till motorstyrningen och motorskyddet.
Tack! Skall kolla detta!
 
A
V Vikke80 skrev:
Tack för svar! Är inte riktigt med på vad en pressostat är men jag skall öppna upp maskinen när jag kommer hem och ta kort och lägga upp här så kan jag se om jag lyckas lokalisera den :)
Du menar då att det kan ha kommit in vatten där som skulle påverka att den vill fortsätta pumpa ut vatten?
Jag hade en fundering på om det kunde vara flottören som har hakat upp sig? Är jag helt fel ute där?
Du har ingen flottör ej heller motorstyrningskort eller motorskydd.
pressostaten var vit från början men kan vara blå
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...nalog-tryckvakt-till-tvattmaskin/p/3792216040
 
  • Gilla
Vikke80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.