Jag har värmeanläggningen som gud glömde och den består huvudsakligen av en fjärrvärmecentral Metro Therm Villa IQ och vattenburen golvvärme. Ursprungligen var fjärrvärmecentralen och golvvärmen seriekopplade, det vill säga allt vatten som kom i retur från golvvärmeslingorna passerade genom fjärrvärmecentralen. På grund av för lågt flöde i golvvärmeslingorna, trots byte av pump i fjärrvärmecentralen, har husleverantören satt dit en pusher. Efter detta är retur från och framledning till golvvärmeslingorna kortslutna med en cirkulationspump som håller flödet uppe i golvvärmeslingorna och en annan cirkulationspump tar en del av vätskan som kommer i retur från golvvärmeslingorna och låter det passera fjärrvärmecentralen för att sedan återföras till golvvärmeslingorna innan pumpen som cirkulerar vätskan i dessa.

Detta får till följd att fjärrvärmecentralen måste värma vattnet som passerar värmeväxlaren till en högre temperatur än tidigare, vilket medför att jag får längre delta-T på primärsidan, vilket leder till högre flöde på primärsidan och därmed högre kostnad, vilket stör mig.

1) Bör en vanlig fjärrvärmecentral avsedd för villor klara av att cirkulera vätskan i dryga dussinet parallella golvvärmeslingor för att värma 200 m^2 boyta i nordligaste delen av Sverige?
2) Om inte, är det en standardlösning att sätta in en pusher för att slippa cirkulera allt vatten genom fjärrvärmecentralen?
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Fjv fungerar ihop med tex bara golvvärme.

Vad har du för golvvärmencentral (förutom pushen)?

Vad har du för reglercentral på fjv-centralen?
Vilken kurvlutning mm?
(Manualen till Danfoss ECL110 säger att kurvlutningen bör vara ca 0,6 vid golvvärme.)

Även om du har en push så bör du kunna få en låg returtemp på både primärsidan & sekundärsidan på fjv-centralen.

Lite bilder brukar underlätta.
 
Att golvvärme fungerar ihop med fjärrvärme är inget som jag betvivlar, men brukar det räcka med en pump med sex meters lyfthöjd för att cirkulera vätskan genom både golvvärmeslingorna och fjärrvärmecentralen?

Mitt problem är inte inställningen av styrenheten, utan att ursprungligen kunde inte en pump med sex meters lyfthöjd cirkulera vätskan genom både golvvärmeslingorna och fjärrvärmecentralen tillräckligt fort för att få jämn värme i hela golvvärmeslingornas längd.

Jag menar att returtemperaturen på primärsidan aldrig kan vara lägre än framledningstemperaturen på sekundärsidan. Därför kan man aldrig få lika låg returtemperatur på primärsidan med en pusher på sekundärsidan som utan.

Bifogar två bilder på fjärrvärmecentral och golvvärmefördelare.

Komplex fjärrvärmecentral med pumpar, mätare och rör anslutna till golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare med numrerade reglerventiler och anslutna vita kablar, monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thobjo thobjo skrev:
Jag menar att returtemperaturen på primärsidan aldrig kan vara lägre än framledningstemperaturen på sekundärsidan. Därför kan man aldrig få lika låg returtemperatur på primärsidan med en pusher på sekundärsidan som utan.
Plattvärmeväxlarna för både tappvarmvattnet och för värmen brukar vara moströmskopplade.
Alltså returen från radiator-/golvvärmekretsen går in där fjärrvärmevattnet går ut. På så sätt så kan fjärrvärmevattnets returtemperatur bli nästan lika kallt som radiatorkretsens returtemperatur.
Framledningstemperaturen i radiatorkretsen kan bli nästan lika varm som inkommande fjärrvärmevattnen samtidigt som det är låg returtemperatur.



Jag kan ställa in vår reglercentral (& termostater på radiatorerna) så att vi får 70+° i radiatorkretsen samtidigt som fjv-returen är nere på 35°. (Ja vi har radiatorer överallt förutom i badrummen som matas via lokala pushar.)
 
  • Gilla
thobjo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Plattvärmeväxlarna för både tappvarmvattnet och för värmen brukar vara moströmskopplade.
Nu lärde jag mig något nytt. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.