Hej, har köpt sommarstuga där jag vill inreda vinden till gästrum men för att få plats med en säng så behöver stödbenen flyttas in ca 20-25 cm, vågar man detta utan att taket rasar in :)
Vill helst flytta alla 10 så det blir enhetligt??
 
Bör gå, har du bild eller ritning ?
 
Inte den bästa bilden men tror man förstår Renoverat vindsvåning med träbjälkar och nylagda golvbrädor samt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med synliga träbjälkar och en stege, en hink med primer och en arbetslampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle man kunna förstärka allt på något sätt?
 
Blir mycket jobb för ett gästrum. Vad är bredden idag mellan stödbenen? Ser väldigt hemsnickrat ut. Om du ska flytta in stödbenen behöver dom fästas i golvreglarna/takstolen så du måste kapa upp en del av golvet innanför stödbenen. Ev kan man förstärka vid nock, sätta en regel längst upp mellan takstolarna men frågan är om det är värt allt besvär...
 
Stödbenen har två uppgifter. Dels hjälper de till att föra ner taklaster, dels medverkar de tll att takstolens högben kan göras klenare. Att flytta högbenen får konsekvenser för byggnadens konstruktion. Högbenen brukar behöva förstärkas. En bättre strategi är att avväxla något enstaka stödben med en balk.
 
Hej igen och tack för era svar, nu har jag kanske trotsat det mesta när det gäller flytt av stödben... men gick på Jonathans idè som jag själv tänkt från början. Det blev en flytt på max 20 cm och gjorde hål som tog tid....
det var ju det du sa :) men nu är det klart. Jag stöttade även upp med dubbla reglar till högbenen. Hoppas vi kan ha gäster nu utan att taket ramlar in..:) Jag förstår att det finns risk med egna byggen men det var det verkligen redan från början då inte ett mått stämde överens med ett annat.
 
Kan jag säkra detta mer än så?
 
  • Trappa och räcke i ett hus under renovering med fokus på säkerhetsaspekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag och pelare i ett pågående byggprojekt med synliga förstärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du satt extra reglar under nocken också?
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg är det en olämplig åtgärd om man inte har räknat på laster och dimensioner. Om det blir några synliga skador (framför allt nedbuktande tak) beror på kombinationen av snözon, högbenens längd och dimensioner.
 
Du kunde kanske snedställt stödbenen istället och laskat på brädor på varje sida om stödbenet och ut till högbenet. Och om takhöjden tillåter sätta hanbjälkar
 
Det finns redan en ” förstärkning” av taknock sedan nybygge, se första bilden, kanske det inte är tillräckligt
(Jonathan) det var bra enligt grannen som bor i samma typ av hus.
Marie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.