Intressant, vad kan menas med kompletteringsåtgärd?
 
Anna_H Anna_H skrev:
... Ditt överklagande kan då i bästa fall innebära att du får chansen att lämna in din åsikt, och sedan godkänns det ändå...
Hmmm... Finns det inte redan något sådant ställe där man säga precis vad man tycker, helst helt oombett och gärna ogenomtänkt, utan att någon behöver hålla med eller bry sig ett dugg. Kanske vi kan fixa rätt enkelt annars, nu när flesta har datorer med uppkoppling. Vi kanske kan kalla det för något som har med husbygge att göra så att folk som vill tycka saker hittar det.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Hmmm... Finns det inte redan något sådant ställe där man säga precis vad man tycker, helst helt oombett och gärna ogenomtänkt, utan att någon behöver hålla med eller bry sig ett dugg. Kanske vi kan fixa rätt enkelt annars, nu när flesta har datorer med uppkoppling. Vi kanske kan kalla det för något som har med husbygge att göra så att folk som vill tycka saker hittar det.
Vad är egentligen din poäng?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Intressant, vad kan menas med kompletteringsåtgärd?
En komplementbyggnad eller en liten tillbyggnad. Öppet för tolkning, men betyder inte en ny huvudbyggnad iallafall.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R
Återigen, se Boverket - Boken om lov tillsyn och kontroll, sid 58-59:
https://www.boverket.se/globalasset...nt/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf

"Med kompletteringsåtgärder avses att
1. uppföra komplementbyggnader,
2. göra mindre tillbyggnader,
3. färga om byggnader eller byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial samt att göra andra ändringar av byggnader som avsevärt påverkar deras yttre utseende,
4. utföra underhållsåtgärder på byggnader som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller som ingår i ett bebyggelseområde av denna karaktär.
"
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Ett överklagande skickar du till registrator på myndigheten och inte bara till handläggaren. Om det blir registrerat inom rätt tid är du på den säkra sidan. Om handläggaren är ledig och ingen öppnar posten kan den bli liggande. Jag vet att detta strider mot lagen men är rätt vanligt.
Alla handlingar till en kommun ankomststämplas, antingen på dokumentet eller på kuvertet beroende på vad som står överst i adressfältet. Viktiga papper lämnas gärna direkt till receptionen så man ser att den stämplas, då spelar det ingen roll om handläggaren har semester eller att det är fel mottagare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Vad är egentligen din poäng?
Ingen alls. Jag bara kände för att prata rakt ut, så att folk kan strunta i att bry sig. Jag trodde att det var vad vi höll på med här.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Vad är egentligen din poäng?
Poängen var nog uppenbar. :thinking:
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Steg 1, överklaga lovet eftersom du inte anser att det följt korrekt process.

Steg 2, under tiden din överklagan behandlas slipa på bra motivering. Det med utsikten är inte tillräckligt.

Blanda inte ihop steg 1 och 2.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fattar inte varför det är så viktigt att få yttra sig. Spelar i princip ingen roll vad du säger för grannen kommer trolgitvis ändå få bygga.

Hemma hos mina föräldrar är det "stora" gamla villatomter. När en av deras grannar sålde så köptes huset för att styckas upp. Dvs köparna behöll orginalhuset på tomten och styckade av resten och sålde tomten. Huset som uppfördes på den avstyckade delen är så groteskt fult! Det är alldeles för stort för tomten (alltså det håller sig inom tomtgränserna) men utseendemässigt ser det inte bra ut med ett så stort hus på en så liten inklämd tomt. Stilen på huset passar inte alls in i områdets övriga hus. Huset är mycket spetsigare/högre än omrkingliggande hus. Det ser verkligen bara helt malplacerat ut. Dom har typ byggt en sekelskiftesinspirerad villa som borde stå vid en sjötomt i ett område där dom bara har grannars väggar som utsikt 360 grader runt huset och där dom flesta villor är byggda på typ 80-talet ombyggda sommarstugor till villor...Och dom har ett stort soldäck som på en sjövilla på en delad uppfart med grannen så om man sitter på det soldäcket så sitter man och stirrar in i grannens bagageluckor på bilarna...Det ser bara löjligt ut när man kör förbi det huset.

Alla grannar runtomkring bestred bygglovet för huset av just den anledningen att huset inte passade in och förstörde området. Nu snackar vi tätbebyggt 10+ miljoners område där grannar verkligen bryr sig om att området är "enhetligt" i närheten av storstad. Trots det så sket man i grannarna och bygglov beviljades. Och ja huset ser för jävligt ut enligt mig i det området och förstör verkligen områdets karaktär.
 
K katten12 skrev:
Fattar inte varför det är så viktigt att få yttra sig.
Det är en demokratisk rättighet.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är en demokratisk rättighet.
Men om den demokratiska rättigheten inte spelar minsta roll vad är då poängen med den?

Ungefär som att säga ja det är din demokratiska rättighet att gå att rösta men det finns inga röstlokaler att gå till. Så vad är då poängen med rösträtten?

Och just grannyttrande vid bygglov är en sådan fake rättighet då det bara är ett spel för gallerierna. Och sätter hopp i stackare som TS som tror han ska få påverka något.
 
F
K katten12 skrev:
Men om den demokratiska rättigheten inte spelar minsta roll vad är då poängen med den?

Ungefär som att säga ja det är din demokratiska rättighet att gå att rösta men det finns inga röstlokaler att gå till. Så vad är då poängen med rösträtten?

Och just grannyttrande vid bygglov är en sådan fake rättighet då det bara är ett spel för gallerierna. Och sätter hopp i stackare som TS som tror han ska få påverka något.
För det du själv skrev.

Fattar inte varför det är så viktigt att få yttra sig. Spelar i princip ingen roll vad du säger för grannen kommer trolgitvis ändå få bygga.


Det kan mycket väl var möjligt att få till ändringar och det är inte fullständigt uteslutet att det med rätt argument går att stoppa. Det är inte sannolikt men inte uteslutet. Och att själv hänvisa till ETT fall av egen erfarenhet i troligtvis en helt annan kommun är naivt.
 
Det är ju synd att vi inte får mer information om själva fallet. TS hade ju fått ännu bättre råd om han beskrivit eller visat bilder men min känsla är att han bara ville skriva av sig och har en liten röd rättshaverist med treudd på axeln...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Det verkar vara lite godtyckligt det där.

När jag sökte bygglov för att bygga ett garage, så bad jag grannarna skriva på och skickade in det med ansökan, men det dög inte utan de var tvungna att skicka ut förfrågan om yttrande till grannarna igen.

Nu när min granne ska bygga till nytt garage så fick jag bara ett brev att de har godkänt hans ansökan och om jag har något att anmärka om så skiter de i det. (Så skrev de inte exakt, men läst mellan raderna)
Om jag vill kan jag överklaga till mark och miljödomstolen via länsstyrelsen...

Nu har jag inga problem med hans bygge, men byggnadskontorets agerande verkar rätt märkligt.
Inkompetensen är visserligen stor på byggnadskontoret så man kanske inte ska vara förvånad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.