Vi funderar på att bygga om ett garage (halva garaget är redan ett gästrum) till gäststuga och har förstått att vi behöver söka bygglov för detta eftersom funktionen på byggnaden ändras. Däremot har vi svårt att hitta vilka krav som ställs, såsom takhöjd i olika rum, eventuellt brandskydd, handikappanpassat och dylikt. Vi ska ha både badrum och kök med vatten och avlopp. Vi har förstått att det kan skilja ganska mycket på reglerna beroende på om det är gästhus eller permanentbostad. Jag har försökt söka på denna sida men hittar mest om attefallshus eller mindre gäststugor där bara bygganmälan behövs. Jag undrar också om ni vet vad som gäller om vi efter några år skulle vilja hyra ut boendet, dvs använda det som permanentboende. Måste man söka något nytt "lov" då trots att vi inte göra några ändringar i byggnaden. Tacksam för all input.
 
Hej @Miamiaria,

Jag ska försöka bringa klarhet i några av dina funderingar:
  • Invändig rumshöjd ska vara 2,4 m, undantaget till exempel badrum och förråd där 2,1 m räcker. Du kan läsa mer om detta samt se illustrationer på Boverkets webbsida om rumshöjd.
  • Om ni ska hyra ut så måste gäststugan utformas som en permanentbostad, precis som du skriver. Det innebär att gäststugan ska vara fullt tillgänglighetsanpassad. Det är många regler gällande entré, kök, allrum, badrum, sovrum höjdskillnader m.m. Ni kan med fördel anlita en arkitekt om ni vill slippa att grotta ner er i detta själva.
  • Tillräckligt brandskydd följer ofta med per automatik om man bygger med "vanliga" konstruktioner för vägg, golv och tak så det behöver ni knappast oroa er för. Detaljer kring brandskydd brukar inte anges i byggloven för så små projekt som gästhus.
 
  • Gilla
Miamiaria
  • Laddar…
Tack så mycket! Gäller den takhöjden även för gäststuga? Det vill säga inte för uthyrning utan endast för tillfälliga gäster. Vet du vilka fler viktiga punkter som brukar vara viktiga att ha koll på för gäststugor?
 
Är takhöjden ett problem i garaget?
Varför göra det krångligt, ansök om att bygga om till gäststuga.Bygg bra och enkelt. Får ni igenom det så är det väl fritt fram vad ni gör med bostaden senare, hyr ut via airbnb i värsta fall.
Lite OT men finns det någon myndighet som kan hindra privat uthyrning , låt säga att du låter en hemlös bo i en lekstuga eller jordkällare?
 
M Miamiaria skrev:
Tack så mycket! Gäller den takhöjden även för gäststuga? Det vill säga inte för uthyrning utan endast för tillfälliga gäster. Vet du vilka fler viktiga punkter som brukar vara viktiga att ha koll på för gäststugor?
Finns flertalet vindslägenheter och källarlägenheter som jag sett som inte har några 2,4 m i takhöjd men fortfarande bor det folk där. När det kommer till nybyggen på stora hus har jag sett rättsfall där myndigheterna inte fått sin vilja igenom och byggherren har fått frångå både tillgänglighetskrav, buller och andra krav sålänge typ 80% av bostäderna klarade utgångskraven.
Kan ju tyckas något samma borde kunna tillämpas på småhus men är ingen expert.

Men när det kommer till tillfällig övernattning så menar jag att det finns närapå inga krav! Eller det kanske är olagligt att tälta :D
 
  • Gilla
Miamiaria
  • Laddar…
M Miamiaria skrev:
Tack så mycket! Gäller den takhöjden även för gäststuga? Det vill säga inte för uthyrning utan endast för tillfälliga gäster. Vet du vilka fler viktiga punkter som brukar vara viktiga att ha koll på för gäststugor?
@splinter Insåg att jag kanske måste tagga dig för att du ska se att jag svarat (ny här).
 
@HammarClark Tack för svar!

I den del som det redan är gästrum är takhöjden 2,1 m så det är väl det som vi är lite nervösa över att de kommer tycka något om. Det kommer vara sovrum och vardagsrum/hall där. Men tänker att en gäststuga kanske kan gå igenom, dock säkert inte permanentboende. Jag tror inte heller det finns någon som kan tycka något om vad vi gör med stugan om fem år, men vore ju surt om det vore så och vi missar något basalt när vi väl bygger.
 
HammarClark HammarClark skrev:
Finns flertalet vindslägenheter och källarlägenheter som jag sett som inte har några 2,4 m i takhöjd men fortfarande bor det folk där.
Finns ju några hus i Svea Rike som är byggda innan reglerna om takhöjd kom till....

Ts=Sök för gästrum,bastu,spa, allt annat än boende;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Miamiaria
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Finns ju några hus i Svea Rike som är byggda innan reglerna om takhöjd kom till....

Ts=Sök för gästrum,bastu,spa, allt annat än boende;)
TS ska lämna in ritningar till kommunen vid ansökan, och då syns det ju att det ska vara kök och badrum i byggnaden.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Miamiaria
  • Laddar…
Den som vill kan ju installera det senare... Man ska inte berätta så mycket för myndigheterna.
 
  • Gilla
Miamiaria och 1 till
  • Laddar…
Vi bygger just nu en Attefallare som klassas som gäststuga/komplementbyggnad, alltså inte komplementsbostad. Kravet för at få igenom det var att det inte finns matlagningsmöjlighet. Om det finns blir det en extra lägenhet, alltså komplementbostad.

Genom att inte ha med ett pentry vid anmälan slapp vi alla krav på energideklaration, tillgänglighetsanpassning, takhöjd mm. Då Roslagsvatten dessutom tar ut en hutlös anslutningsavgift för varje extra lägenhet som byggs slapp vid kostnaden också. Ca 42 000 kr.

Vill vi kan vi alltid ansöka om ändrad användning i efterhand och åtgärda enligt de krav som ställs då.
 
  • Gilla
Dupuytren och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vi bygger just nu en Attefallare som klassas som gäststuga/komplementbyggnad, alltså inte komplementsbostad. Kravet för at få igenom det var att det inte finns matlagningsmöjlighet. Om det finns blir det en extra lägenhet, alltså komplementbostad.

Genom att inte ha med ett pentry vid anmälan slapp vi alla krav på energideklaration, tillgänglighetsanpassning, takhöjd mm. Då Roslagsvatten dessutom tar ut en hutlös anslutningsavgift för varje extra lägenhet som byggs slapp vid kostnaden också. Ca 42 000 kr.

Vill vi kan vi alltid ansöka om ändrad användning i efterhand och åtgärda enligt de krav som ställs då.
Jag har nu pratat med bygglovshandläggare här och så länge det bara är gäststuga behövs inget bygglov eftersom det är en befintlig komplementbyggnad som ändrar funktion. Så så länge vi inte använder det som permanentbostad/uthyrning så kunde vi visst göra som vi ville... Vi kommer väl ändå försöka följa de regler som finns så gott vi kan, ifall uthyrning blir aktuellt framöver.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Så tänkte vi också. Följ gällande regler så långt som möjligt. T ex är toalett/badrum tillgänglighetsanpassat. Väggar, fönster dörrar mm har rätt energiklass. Vi slipper dock ha en KA, vi kommer undan med en förenklad kontrollplan, billigare bygganmälan etc. Vi sparar in på rätt många utgifter som gör att vi ka lägga mer pengar på själva bygget. Men om vi i efterhand vill ändra användning av huset är det ganska enkelt rent tekniskt att göra så.
 
  • Gilla
Miamiaria och 1 till
  • Laddar…
M Miamiaria skrev:
Jag har nu pratat med bygglovshandläggare här och så länge det bara är gäststuga behövs inget bygglov eftersom det är en befintlig komplementbyggnad som ändrar funktion. Så så länge vi inte använder det som permanentbostad/uthyrning så kunde vi visst göra som vi ville... Vi kommer väl ändå försöka följa de regler som finns så gott vi kan, ifall uthyrning blir aktuellt framöver.
Krävs inte bygganmälan om ändrad användning från "garage" till gäststuga?
Hur tänker ni med installation av kök i framtiden?
Om jag förstår det rätt får man förbereda för matlagmingsmöjligheter, men inte sätta dit själva kokplattan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Krävs inte bygganmälan om ändrad användning från "garage" till gäststuga?
Hur tänker ni med installation av kök i framtiden?
Om jag förstår det rätt får man förbereda för matlagmingsmöjligheter, men inte sätta dit själva kokplattan.

TS, ska du inte göra några installationer eller har du redan VA mm i byggnaden? Annars skulle jag säga också säga att du behöver göra en anmälan (men ner bygglov som handläggaren på kommunen sa).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.