Hejsan!
Vår bastu (som ingick med huset) har slutat fungera och jag har gått bet i felsökningen och tänkte posta här och se om någon har någon ljus idé.

Kontrollpanelen är en Saunatec OT2 Ped (verkar som om företaget nu heter ”Helo”). Problemet är att bastun inte startar. Panelen lyser och visar klockan men när man trycker på ”on/off” eller ”start” reagerar varken panelen eller bastuaggregatet. Den enda gången displayen lyser upp och visar annat än klockan är när man trycker på de olika ”Prog” knapparna som innehåller förinställda program, men så fort man släpper trycket på dessa knappar slocknar displayen och återgår till att visa klockan.

Jag har kollat säkringar och tycker inget på kretskorten ser uppenbart ”bränt” ut. Någon som har något tips om vart felet kan ligga?

STORT tack på förhand!

EDIT: Kan tillägga att den har fungerat för oss och helt plötsligt inte längre fungerar.
 
Redigerat:
Lite bilder brukar underlätta.
Vad är det för bastuaggregat?

Efter lite sökning på nätet så tippar jag att en/flera ”knappar” på knappsatsen har antingen oxiderat sönder och/eller kortslutits.

Har du svensk/engelsk manual, vad står det i den?
Här är polsk manual, som täcker bla din panel, https://www.saunas.pl/pobieranie/instrukcje/helo/piece/helo-misty-delux-pl.pdf
Här på ryska, http://www.helo-its.ru/sites/default/files//instr/instr_ot2ped.pdf

http://www.helo.be/files/categorie/pdf/prijslijsthelospareparts20152016.pdf

Efter mycket letande hittar jag en engelsk manual, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/379485/TylöHelo downloads (product data)/Helo manuals/Helo Steamy 3 + PED installation user guide.pdf

Är det bara dom fyra övre ”memory buttons” som den reagerar på. Detta stärker min tes att det har hänt något med knappsatsen (troligen i två delar) eller bandkabeln mellan knappsatsen & huvudkortet.


Bild på ”lockets” insida samt resten av insidan.?


Edit: Det verkar vara ”membranknappsats” typ likt detta:
Exploded view of a membrane switch keypad for a sauna control panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Lite bilder brukar underlätta.
Vad är det för bastuaggregat?

Efter lite sökning på nätet så tippar jag att en/flera ”knappar” på knappsatsen har antingen oxiderat sönder och/eller kortslutits.

Har du svensk/engelsk manual, vad står det i den?
Här är polsk manual, som täcker bla din panel, [länk]
Här på ryska, [länk]

[länk]

Efter mycket letande hittar jag en engelsk manual, [länk] downloads (product data)/Helo manuals/Helo Steamy 3 + PED installation user guide.pdf

Är det bara dom fyra övre ”memory buttons” som den reagerar på. Detta stärker min tes att det har hänt något med knappsatsen (troligen i två delar) eller bandkabeln mellan knappsatsen & huvudkortet.


Bild på ”lockets” insida samt resten av insidan.?


Edit: Det verkar vara ”membranknappsats” typ likt detta:
[bild]
Hej Demmpa och stort tack för svar!

Ja, det är bara de översta "memory"-knapparna panelen reagerar på.
Bastuaggregatet är ett "Saunatec 1712-60-120420".

Skickar över ett gäng bilder jag tagit. Är det vanligt att sånt här händer med bastusystem (har aldrig haft bastu förrut)?
Vidare tacksam för förslag och om du/någon annan anser att det är rimligt att laga något som detta eller om man ska köpa nytt.
 
  • Hand pekar på kretskort i bastuaggregat Saunatec, fokus på display och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av öppnad bastupanel visande kretskort, kablar och komponenter för bastuaggregatet Saunatec.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel till Saunatec bastuaggregat med sladdar och knappsats synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för bastuaggregat Saunatec med display och knappar, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad elektrisk panel till bastuaggregat Saunatec 1712-60 med synliga sladdar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning om det är vanligt att det blir fel på bastupaneler.

På jobbet har vi haft en del problem med membranknappsatser och dess tunna bandkablar i vissa miljöer.

Elektriska banorna i dessa bandkablar kan oxidera av, kan vara svårt att upptäcka. Kan även vara oxider i anslutningsdonet.

Jag hade kopplat bort bandkabeln från huvudkortet för att sedan summra/ohmmäta mellan anslutningarna på bandkabeln till knappsatsen, dels utan att trycka på någon knapp dels när knapp för knapp trycks in.
På så sätt kan man få reda på om knappsatsen fungerar eller inte.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen aning om det är vanligt att det blir fel på bastupaneler.

På jobbet har vi haft en del problem med membranknappsatser och dess tunna bandkablar i vissa miljöer.

Elektriska banorna i dessa bandkablar kan oxidera av, kan vara svårt att upptäcka. Kan även vara oxider i anslutningsdonet.

Jag hade kopplat bort bandkabeln från huvudkortet för att sedan summra/ohmmäta mellan anslutningarna på bandkabeln till knappsatsen, dels utan att trycka på någon knapp dels när knapp för knapp trycks in.
På så sätt kan man få reda på om knappsatsen fungerar eller inte.
Tack igen. Denna bandkabels anslutning TILL knappsatsen försvinner in i själva ytterhöljet (panelen med knapparna) och jag vet således inte hur man tar loss den. Sen kan tilläggas att det närmaste verktyg jag har för att felsök sånt här är en Volt-penna (för proppar). Ser mer och mer ut som att det lutar åt ett nytt bastusystem...
 
Den vita flatkabeln har kontakter i bägge ändar, om du tar bort den från huvudkortet så syns det bättre hur bandkabeln är monterad på huvudkortet.

Bandkabeln kan i värsta fall sitta lödd på huvudkortet, men det tror jag inte.
Den sitter troligen inskjuten i ett kontaktdon, som kan ha någon typ av låsmekanism, som lossas genom att antingen lyfta/dra ut en låsbygel eller trycka in en låsbygen, sedan är det bara att dra bandkabeln rakt ut.

Vit flatkabel inskjuten i svart kantaktdon med låsbygel på ett huvudkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är exempel på kantaktdon där den svarta bygeln ska skjutas åt vänster för att släppa på låsningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.