Ett nytt projekt startat. Hittade 2m LED-slingor för 10kr/st på Jula och tänkte att dessa skulle man kunna göra något kul med.

Nu har jag börjat bygga belysning till trappan hemma. Jag limmar in slingorna i 3,5mm kabelkanaler från Clas Ohlson och sedan seriekopplar jag två stycken mot 5V.

Jag borrar ett 5mm hål under trappnosen i innerkurvan på trappan och trär in allt på baksidan.

De två översta stegen är nu klara och resultatet är så här:
LED-slingor monterade som belysning under trappstegen i ett hem, på maximal effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är då maximal effekt. Nästa steg blir att styra strömstyrkan med PWM så att man kan dimma ljuset, detta gör jag med en NodeMCU mini D1. Genom att använda sju pinnar på den så kan jag styra mina 13 steg två och två (+1). Jag antar att det blir 1+8, 2+9 osv samt att 7 blir ensam, jag har inte riktigt bestämt mig än.

På detta sättet kan jag också tända varannat steg och få en running light mm I trappan (varför jag nu skulle vilja ha det, men jag kan göra det iom att jag använde en NodeMCU).

Total kostnad för projektet lär hamna under 500kr. Det dyraste är faktiskt limmet som jag limmar fast LED-slingorna i kabelkanalerna med...

Slutligen så kommer jag att styra allt från min Domoticz. Jag tänder trappan när det blir mörkt ute och släcker vid gryningen.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Kul projekt! Jag tänkte nöja med med ett lysande läcke, men detta är ju läckert.

Men blir det inte fel i det rinnande om sjuan blir ensam? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul projekt! Jag tänkte nöja med med ett lysande läcke, men detta är ju läckert.

Men blir det inte fel i det rinnande om sjuan blir ensam? :thinking:
Hmm, då får det bli 13 då...

Inte så noga, tanken var mer att man skulle kunna släcka ned trappen ytterligare genom att ha vartannat steg eller liknande.
 
Äh, kan du inte docka på en binäravkodare eller nått och styra alla var för sig?

 
13th Marine 13th Marine skrev:
Äh, kan du inte docka på en binäravkodare eller nått och styra alla var för sig?

[media]
Ja, har tänkt på det men har ingen hemma...
 
Ah, du ska ha prylarna hemma också. :thinking:
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Sorry not sorry! ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry not sorry! ;)
Det blev enklare att lösa en del andra problem som jag sprungit på också, så valet blev enkelt i slutänden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag blev inspirerad, funderar lite på lämplig metod att detektera om någon står på ett trappsteg.

Skulle ändå behöva fräscha upp vår trappa.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag blev inspirerad, funderar lite på lämplig metod att detektera om någon står på ett trappsteg.

Skulle ändå behöva fräscha upp vår trappa.
"Michael Jackson"-varning på den...

Edit:
- Vibrationssensor?
- IR-sensor?
- bruten ljusstråle?

Finns säkert fler metoder....
 
pacman42 pacman42 skrev:
"Michael Jackson"-varning på den...

Edit:
- Vibrationssensor?
- IR-sensor?
- bruten ljusstråle?

Finns säkert fler metoder....
Accelerometer borde gå, men lite krånglig.
Har några kort med IR-avståndsmätare som borde gå att använda.
Funderade lite på kapacitivt.

Får se om jag hittar lite tid
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Accelerometer borde gå, men lite krånglig.
Har några kort med IR-avståndsmätare som borde gå att använda.
Funderade lite på kapacitivt.

Får se om jag hittar lite tid
Det borde gå att sätta en sträckning-givare under steget också. Jag har dock ingen aning om hur mycket virket sträcks ut i underkant av steget..
 
Med PCAP (kapacitivt) så skulle man nog kunna känna av om en fot är nära eller inte :thinking:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu triggade du mig, jag beställde en sådan här:
- [länk]

Nu kan jag snart styra stegen individuellt. Är fått 2/3 av led-slingorna på plats nu...
Var köper du sånt förresten, jag kan vara i behov av 14 accelerometer-moduler :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.