Har ett antal element (alla element i huset) som har suttit där sedan det byggdes. (-66). Naturligtvis så är termostaterna av nyare modell.

Hur stor skillnad är det på ett vattenburet element modell NY vs. modell Ä ??

Kan man räkna på att ur det gamla elementet får man ut 2500 watt och samma storlek på ett tnytt så får man 4000 watt eller ? Naturligtvis vill jag (eller i vissa fall måste) ha samma storlek på elementen.
 
Man får väl räkna ut ytan och jämföra dessa, skall man göra en exakt beräkning så blir det mer kompliserat.
 
Ska du byta element? Och då varför?
 
Carl skrev:
Ska du byta element? Och då varför?
Tänkte det efter att jag hört att nya element är effektivare än gamla dito.

Eller är det bara en myt, måste kolla mera, bl a här ;)
 
Kollar man i exempelvis Rinkabyrör katalogen så kan man utläsa följande:

Sektionsradiator (de klassiska, antagligen sådana som du har)
höjd 590mm, läng 990mm, effekt DT50 grader) = 1188 W

Dubbelpanelradiotorer
höjd 590mm, längd 1000mm, effekt DT50 grader) = 935 W

Kompaktradiatorer,dubbelpanel (toppgaller och sidplåtar)
höjd 600mm, längd 1000mm, effekt DT50 grader) = 1678 W

Så himla mycket större effekt får du inte om du om du skulle byta, och i såna fall måste du välja de, enligt min fula kompaktelementen :(
 
Tänker du installera värmepump och därför vill sänka framledningstemperaturen med bibehållen effekt?
 
Buuzzz, om det är verkningsgraden på vattenburna element du funderar över så är den 100% på både nya och gamla element. Du sparar ingen energi på att byta elementen. Ett bra reglersystem sparar energi. Om du har kallt i huset så kanske du ska ha större element, men då drar de också större effekt ur pannan. Har du värmepump kanske du behöver större element då effekten är beroende av maximal framledningstemperatur. Ett högtemperatursystem har troligen lite sämre totalverkningsgrad då väggen bakom elementen blir onödigt varm.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.