Idag har vi en balkong med trall och en uteplats under, vilket gör att det regnar ner. Vi tänker göra ett uterum under balkongen och håller på att rita.

Taket kommer vara längre än balkongen och min fråga är egentligen hur man fäster en balkongens främre delar med räcke i taket?

Ritade lite snabbt med blyerts så ni förstår hur jag menar

Blyertsskiss av hus med balkong och tilltänkt uterum nedanför, planritning på ritpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklängden är ca 4 meter och balkongen är tänkt att vara drygt 180cm från väggen - tänk lite bredare joddlarbalkong. (utsikten in till grannens vedförråd är...well inte så kul så vi har nog varit på balkongen 2 gånger på 8 år - därav downsizing)

Såg denna bilden: 1280x960_glasracke_aluminium_balkong_1-35558.jpg och även om vi kommer ha aningen flackare lutning och inte lika djup balkong är konceptet samma. Min tanke har varit att bara skruva balkongens trall i bärlina mot fasaden och låta trallen låsa främre bärlinan men inser nu att det kanske inte är rätt väg att gå.

Förslag?
 
Hej,

Har ni byggt ännu? Vi har en liknande ide och det hade varit intressant att se.
 
Samma här
 
Jonnej Jonnej skrev:
Förslag?
Varför det behövas bli fästen med balkongens främre delar?
Vi har uteplats med tak som går hela vägen från tak. Tänk bar om rätt lutning.
 
  • Bild av en rödmålad byggnad med en balkong uppe och en täckt uteplats nere, under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis vitmålad utomhustakstruktur med transparenta paneler över en uteplats vid en tegelröd husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.