Detta är möjligen en utomordentligt korkad fråga men jag tänkte det var bäst att fråga istället för att utgå från vad som verkar logiskt!

Jag ska sätta in en ny dörr till förrådet (se bild) men vill att den ska öppnas inåt. Mitt antagande är att det går att vända gångjärnen 180 grader och på så sätt lösa detta men ja, assumption is the mother of all fudgeups ><. Tänker jag rätt? Funkar det? Eller är alla förrådsdörrar designade för att öppnas utåt?
 
  • Vit förrådsdörr med vertikala paneler, dörrhandtag till höger och synliga gångjärn till vänster, svart tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Problemet för dig är väl att dörrkarmen är gjord för utåtgående dörr, så om den redan är på plats så räcker det inte med att bara vända gångjärn.
Och vänder du på karmen så att du får du insidan utåt, funkar det garanterat inte mot vädrets makter :thinking:

... eller så har jag totalt missuppfattat hur det ser ut på plats hos dig :)
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
EDIT!
Kom på att jag nog var lite oklar: jag ska byta allt, dörrkarm, blad etc, inte bara dörren.

Problemet vi har är att vår ytterdörr är precis mittemot förrådsdörren och om den går utåt och vi öppnar dem samtidigt kommer dom slå i varandra ><. Den nuvarande dörren byggdes samtidigt som förrådet (1968) och ja, det är ungefär lika isolerande som ett ett papersblad i Antarktis ><.

Bra poäng med att det kan bli strul med att vända hela karmen 180 grader. Hade faktiskt inte tänkt på att dom ser lite olika ut beroende på vilken sida man tittar på och att dom nog hanterar vädretsmakter olika!
 
Mats-S
TinyWiking TinyWiking skrev:
dom nog hanterar vädretsmakter olika
Precis, så jag skulle absolut inte vända fel sida ut. Alternativet kan vara att flytta hela dörröppningen istället ... men det är ju ett helt annat jobb, ofs inte omöjligt om det funkar med ev innerväggar.
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
Om du ska köpa allt nytt så är det inget problem. Precis som att du då kan välja höger eller vänsterhängd finns det även möjlighet att välja om den ska vara inåt eller utåtgående.

I och med att det är lite "udda" så är det sannolikt svårt att hitta dem på lager hos de olika bygghandlarna, utan räkna med att få göra en beställning.

Hos vissa som exempelvis https://www.bygglagret.se/dala-dorren-dfd-kaj-tat__223#cmodell=1093 så finns det som tillval i beställningen, hos andra får du nog maila och be om ett pris.

Om dörrarna är usla isoleringsmässigt kanske du kan få ett bra pris på båda dörrarna på en gång. Det är ju inte så knepigt att byta, men om du börjar med förrådsdörren så är du ju uppsjungen inför nästa. :)
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
Tack och bock för svar! Tror det får bli nån special order tyvärr, hade hoppas på att komma undan lite lagom billigt men det verkar vara premium att få dem inåtgående ;)!
 
Mats-S
Om jag skulle ha en inåtgående ytterdörr, så skulle jag absolut försöka skydda den med ett entretak. Det finns en anledning att man i Sverige försöker undvika inåtgående oskyddade ytterdörrar ... vårat klimat går inte ihop med den lösningen ...
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
TinyWiking TinyWiking skrev:
EDIT!
Kom på att jag nog var lite oklar: jag ska byta allt, dörrkarm, blad etc, inte bara dörren.

Problemet vi har är att vår ytterdörr är precis mittemot förrådsdörren och om den går utåt och vi öppnar dem samtidigt kommer dom slå i varandra ><. Den nuvarande dörren byggdes samtidigt som förrådet (1968) och ja, det är ungefär lika isolerande som ett ett papersblad i Antarktis ><.

Bra poäng med att det kan bli strul med att vända hela karmen 180 grader. Hade faktiskt inte tänkt på att dom ser lite olika ut beroende på vilken sida man tittar på och att dom nog hanterar vädretsmakter olika!
I Tyskland öppnas alla ytterdörrar inåt så visst funkar det.
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
Mats-S
T Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland öppnas alla ytterdörrar inåt så visst funkar det.
Inte i Alperna vad jag sett på alla mina skidresor dit ... "alla" ... nee du men, kanske fler än i Sverige.
Inåtgående ytterdörrar i utsatta lägen har klart mindre marginaler mot regn och fukt, konstruktionen per definition är naturligt mottagande mot yttre krafter, det är obestridliga fakta, välkommen att bevisa motsatsen :thinking:
 
Redigerat:
Redigerat:
Mats-S
T Thomas_Blekinge skrev:
Det jag skrev gäller privathus. I restauranger, hotell, affärer mm gäller oftast bestämmelser som ska underlätta vid eventuell evakuering där dörrarna skä öppnas utåt. Jag antar att skidresenären har uppehållit sig mest på sådana ställen.
Läs här:
95% Aller Haustüren öffnen nach innen, wieso? Einbruchsgefahr viel höher! (Technik, Sicherheit, Sinn) (gutefrage.net) eller här:
Anschlagrichtung - BAUWIKI (bau-wiki.de)
Uppehåller mig på både offentliga och privata byggnader i Alperna. "Alla dörrar i Tyskland" ... tror inte det fortfarande :)

Är ytterdörren oskyddad så är det utåtgående som gäller, återigen kan du ge lite fakta som säger att en inåtgående ytterdörr är lika klimatsäker som en utåtgående?`

Fundera lite på varför vi i Sverige väljer utåtgående ytterdörrar ... kanske bygger på erfarenhet vad som har bäst marginaler mot vädrets makter ... :thinking:

Eller har tyskarna några mirakeldörrar som inte påverkas av vädret? :crysmile:
 
Jag tror att dörröppningsriktning bygger helt på tradition och är olika i olika länder. Sedan konstruerar man förklaringar i efterhand. Det är inte bara Tyskland som har inåtgående ytterdörrar i privathus.
På samma sätt finns andra byggtraditioner. Jag kan mest relatera till Tyskland och Sverige eftersom jag har tillbringat halva livet i båda länder.
Ljusbrytare till toarummet: I Sverige inne i rummet, i Tyskland ofta utanför rummet.
Dörröppning till toan: I Sverige utåt, i Tyskland ofta inåt.
Placering av nyckelhål på ytterdörren: i Tyskland alltid under handtaget, i Sverige ofta ovanför handtaget.
Fönster i moderna byggen: I Sverige vridfönster, i Tyskland Drehkipp
Hur är det i Finland och Norge, förresten?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Haha, vi hade lyskontakten utanför toan, var skitkul att släcka när syrran var där inne. Extremt dålig lösning enligt mig. De 3 badrum/toalett som fanns i det huset gick alla inåt på dörrarna, kanske tyskar som designat. Annars är väl Drehkipp det sämsta som uppfunnits på väldigt länge. Hatar verkligen dessa fönster.
 
V Ville_Vessla skrev:
Haha, vi hade lyskontakten utanför toan, var skitkul att släcka när syrran var där inne. Extremt dålig lösning enligt mig. De 3 badrum/toalett som fanns i det huset gick alla inåt på dörrarna, kanske tyskar som designat. Annars är väl Drehkipp det sämsta som uppfunnits på väldigt länge. Hatar verkligen dessa fönster.
Där ser man hur man kan vara olika. När jag böt fönster senast (för 7 år sedan) blev jag glad att det fanns fönster med Drehkipp att köpa även i Sverige. Jag har levt med dom och uppskattat dem sedan spädbarnsåldern. Men jag har förstått att vissa lär sig aldrig riktig att hantera dom.
För mig är tvärtom vridfönster ett hatobjekt. I mina ögon så fruktansvärt fult när dom står halvöppna.
 
Har vridfönster hemma, samt där jag växte upp sen tidigt 80-tal när mina föräldrar bytte fönster så jag är ju van med det men har Drehkipp på rummet på jobbet. Gillar inte att det fälls in på ovansidan, det regnar in betydligt mer än vridfönster när det blåser vilket det alltid gör här, samt att dom går inåt, går ju inte öppna utan att rensa en massa skit på fönsterbrädan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.