Hej!
JAg behöver dina åsikter...
Vårt nya kök har luckor i brutet vitt och stora antracitgrå kakelplattor på väggarna vid arbetsytorna. Samma plattor återkommer på golvet närmast arbetsytorna. Arbetsbänken är "Brazil black" dvs mycket mörk. Golvplattorna går över i ett ljust laminatgolv (typ vitoljad ekplank, Alloc). Väggarna i matplatsdelen skall vara brutet vita med en tänkt varmt röd fondvägg.

Frågan: Skall fondväggen vara den vägg som dagsljuset kommer ifrån?
ELLER:
Skall vi välja en vägg som belyses med dagsljus som fondvägg?

Tacksam för dina synpunkter i alla avseenden även om alternativa färgval utifrån vad jag skrivit ovan!
Mvh
LArs
 
Alternativ två, men det är bara en maggropskänsla, jag skulle inte välja fönsterväggen som fond. Fondväggen ska balansera intrycket från rummet och fönster drar uppmärksamhet för egen maskin.
/U
 
Skulle väl också spontant säga alternativ två, men det är inte alls säkert att det är det rätta :-/.

Vilken vägg som är den naturliga för fonden tycker jag att man kan avgöra endast mha. en bild över köket alt. en ritning där man ser dörröppning, fönster samt själva köksinredningen.

Jag tycker personligen att fondens placering avgörs rätt mycket av var man huvudsakligen överblickar köket ifrån.
Det går ju också att "laborera" lite med rummets proportioner mha. fondväggen samt färgintensiteten på den.
För övrigt så är det så att, om man väljer väggen med ljusinsläppen (om man inte har fönster i flera väderstreck) som fondvägg så får man tänka på att kulören kommer att upplevas betydligt mörkare på just den väggen jmf. med övriga väggar i rummet, gäller mao. att i det fallet inte välja en för mörk nyans.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.