Jag har tre st takfönster Fakro FTP 94/140 installerade i mitt hus. Installationen gjordes av föregående ägare 2007-2008. Nu har samtliga börjat läcka droppvis från området kring låsvreden. Jag hittar inga synliga fel eller synbart dåliga lister. Några tips från någon som är kunnig i området ?
 
Mats-S
Jag hade typ samma problem med mitt takfönster (SP-fönster 1984, 45 graders lutning)
Trodde först att vattnet tog sig in via undertakets anslutning mot karmen, men där var det supertorrt och tätt. Kollade även täcklister och avrinningsplåtar, alla var helt OK, inga fel eller läckage på dom.

När jag granskade glasets anslutning mot karmen såg jag att silikonet började krackelera. Det är ju extremt hårt utsatt av värme, väder och vind. En seriös skrapning av det gamla silikonet, och en omtätning med nytt glassilikon för utomhusbruk fixade problemet :ok:
Fönstret har varit tätt sedan dess, gjorde smärre patchningar för typ 5 år sedan för att förekomma läckage. Grannen har samma fönster, och det började läcka typ samma månad, samma fel där också!

Som du säger har samtliga börjat läcka ... precis som för mig och grannen. Ta en seriös koll. Lätt fixat om det är samma problem som hos mig :)

Återkoppla gärna när du hittat felet!
 
Mikael608 Mikael608 skrev:
Jag har tre st takfönster Fakro FTP 94/140 installerade i mitt hus. Installationen gjordes av föregående ägare 2007-2008. Nu har samtliga börjat läcka droppvis från området kring låsvreden. Jag hittar inga synliga fel eller synbart dåliga lister. Några tips från någon som är kunnig i området ?
Hittade du felet?
Sitter med samma?
Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.