Hej!

Jag har haft lite problem med utedelen av luftvärmepumpen då den låter rätt mycket ibland och vibrationer kan kännas väldigt tydligt (kanske t.o.m. kraftigt) om man lägger handen på den väggen inomhus. Jag undrar om det kan orsaka skada för väggen om jag nu låter luftvärmepumpen köra på i någon månad nu? Finns det några tips på hur man kan fixa dådet och vibrationerna från utedelen?

Om inte så får jag nog kalla hit en expert, men ville fråga här först!

Mvh Gunnar
 
Att fästa en VP på väggen är ett otyg, men lätt för den som installerar, ska stå på ett stativ på mark. Det du kan göra är att skaffa ett stativ, mäta av och gör en bädd med 300X300 cementplattor på eller betongfundament, lämpligt då att sätt skruv i benen så VP inte åker kana..
 
J jonaserik skrev:
Att fästa en VP på väggen är ett otyg, men lätt för den som installerar, ska stå på ett stativ på mark. Det du kan göra är att skaffa ett stativ, mäta av och gör en bädd med 300X300 cementplattor på eller betongfundament, lämpligt då att sätt skruv i benen så VP inte åker kana..
Är väl ingen direkt skillnad i ”lätthet” för montören vare sig det är vägg eller mark om det finns ett fast underlag som inte rör sig av tex tjälen .
Kan inte se att det skulle vara något otyg med detta om det är en vettig vägg och man kan även komplettera med stålfjäderdämpare.
Min rätt stora Mitsubishi duo utedel hänger på fasaden och ser inget otyg i det.
 
C Comfort Thomas skrev:
vettig vägg
Vad är en vettig vägg ?, stor skillnad mellan olika hustyper vad som finns i dom.
 
J jonaserik skrev:
Vad är en vettig vägg ?, stor skillnad mellan olika hustyper vad som finns i dom.
Lite otydligt skrivet av mig men dom flesta väggar i villor och radhus men självklart finns det undantag från det.
Sommarstugor / fritidshus kan dock ofta bara ha någon enkel trästomme med 75-90mm isolering så där är det oftast ingen höjdare.
Vissa fabrikat/modeller vibrerar mer än andra så där finns det avvikelser.
Montera på fasad om det är sovrum bakom väggen avråder jag dock emot oavsett hur bra väggen är men rekommenderar inte heller en utedel på markstativ utanför sovrum då man kan bli störd av ljud genom vägg eller via fönster
 
det finns en gummiduk som är ribbad på ena sidan, och slät på andra sidan, har för mig jag läst om tester där man lägger ett lager gummiduk mot husväggen, med släta sidan mot väggen, sen lägger man ett till lager, med släta sidan mot värmepumpsfästet, sen har man stålfjädrar på konsolen, då ska det ta bort väldigt mycket av vibrationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.