Är detta bra grejer? Säljs bla av Swedendro.
Ligger ju i lite högre prissegment och firman verkar ha funnits länge, i cz.
Någon med åsikter?
 
Har deras MP415 planhyvel. Stadig och stabil hyvel av bra kvalité. Det är ett drygt hundraårigt företag så något har de säkert gjort rätt. Har hört att de ska ha ett väldigt bra eget gjuteri och att det varit en av nycklarna till deras framgång. Har själv kikat på deras sågar PK250 och PK320 men inte på så nära håll att jag kan uttala mig närmvärt om dom. Verkar hålla snarlik kvalite som Hammer eller Minimax. Finns nog någon här inne som kan dela med sig av åsikter om just sågarna (y)
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Tack, låter bra det ju. Kikar själv på att ta hem en av deras dubbelsidiga skivputsar direkt från CZ. Tycker de har många fina lösningar på den maskinen, och kul med grejer som fortfarande byggs i Europa.
 
Ja det får man väl uppmuntra i dessa tider inte minst (y)
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
P
Även ja kollar på deras bordsfräsar. FSN550 är jag smått sugen på.
Finns det något företag på webben som säljer sånt direkt från Tjeckien till bra priser?

Hitta denna men vet inte om de skickar till sverige.
https://ripols.com/en/
 
PeterFalun
finns ett gammalt test i Fine Woodworking från 2007 där man jämför just Rojek Hammer och Minimax. Den gången rikt/planhyvlar. De vinner inte där men ligger väldigt nära varandra i jämförelsen.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Även ja kollar på deras bordsfräsar. FSN550 är jag smått sugen på.
Finns det något företag på webben som säljer sånt direkt från Tjeckien till bra priser?

Hitta denna men vet inte om de skickar till sverige.
[länk]
Ja det finns. Jag hittade efter en del sök de här. Trevliga att kommunicera med. Skivputsen jag kollar på ligger på 56% av Sverigepriset, och då är frakten dessutom inräknad (75 kg maskin på helpall ca 220 euro inkl moms har jag för mig).

https://www.benetstroje.cz/
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
A
Gedigna maskiner från ett anrikt företag. De har ju som andra olika serier, hobby, industri etc. Inte det senaste i teknik, men varför skulle det alltid behövas? Finns ju en uppsjö av äldre maskiner på nästan alla snickerier, och de är ju helt klart bra.
 
  • Gilla
___EM och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.