Då rådande väder gav mig 30 grader i sovrummet vid läggdags var det dax att tänka till.
Solinstrålningen genom fönstret i sydvästläge är markant, när den mörkblå rullgardinen är nere blir den skållhet. I morse satte jag upp två våder ungs-alufolie med blanka sidan utåt på insidan av fönstret.
Resultat: 5 grader lägre temperatur i rummet i kväll, med fullt jämförbara vädersituationer.
Ser säkert roligt ut från utsidan ::)
 
Parrasol (utomhus då, som täcker fönster + del av vägg), Markis, Takfläkt..

lägga lakanen i frysen.. dödar en massa djur (kvalser) + att man i ca 30 sec har det svalt i sängen.. ;D ;)
 
En fläkt som oscillerar, vinddraget gör att det känns lite svalare, kombinerat med flera timmars tvärdrag på kvällen (öppnar dörrar och fönster så att det blir samma temperatur som utomhus)

Fast jag är _så_ nära att köpa en Jula eller Rusta AC...

/ama

*EDIT* Och så duschar man så kallt man klarar av precis innan man går och lägger sig också.
 
Byt rullgardin, bodde tidigare i en vindsvåning med kraftig sol in genom sovrumsfönstret.
Knallade ned till Persiennpågarna och frågade vad man kunde göra.
Fick lösningen i ny rullgardin som reflekterade bort värme.
Denna fick givetvis specialbeställas då det inte var standardmått.
Jag betalade 700 pix för denna och det var de mest välinvesterade pengarna som jag gjort av med.
Jag jobbade skift vid den tiden och var vanligt med sena nätter sena morgonar.
Rullgardinen var en kraftig, vit historia som lyckades hålla 80 % av solljuset ute och ca 50 % av värmen iallafall fram till 12.00 på dagen.
Kanske värt att undersöka ? :)
 
Vet inte im det är tillämpligt men persienner med blank yta reflekterar hyfsat. Kan man sen ha fönstret öppet så går den luft som blir uppvärmd bakom fönstret rätt upp och ut i det fria igen
 
A
Jag ska köpa en AC imorgon av rusta/jula typen (även om denna nu kommer i från elgiganten). Ska bli kul att se hur den funkar. Som pollenalergiker så kan man ju inte vädra så mycket tyvärr.

Dom säljer ju billiga markiser på rusta med, fast du kanske bor i lägenhet?
 
När jag var riktigt desperat och bodde i ett litet vindskyffe söderut en sommar fick jag ta till en riktig ful-lösning för att överleva: Ett stort och lätt fuktigt badlakan istf täcke :p

35-40° var det i rummet en varm kväll. Under omständigheterna fungerade det riktigt bra.
När temperaturen sjunkit tillräckligt på morgonkulan så var badlakanet torrt..

 
Apropå fuktiga badlakan så kom jag just ihåg vad det stod i tidningarna häromsommaren att många äldreboende fick göra för att få ned temperaturen (ingen AC och sängbundna åldringar i sommarhettan):

De hängde upp fuktiga lakan i öppna fönster, tydligen hjälper det lite. Man kanske skulle testa det också, det börjar bli jobbigt med kanske 4 timmars vettig sömn...

/ama

*EDIT* Vi har på allvar börjat planera för ordentlig AC åtminstone i sovrummet, men det tar ett par år innan de planerna blir färdiga (och har sparat pengar), så det kanske blir en billig(are) mobil AC så länge.
 
Ja, nu är det rikigt olidligt, synd att man inte kan njuta av sommaren...
Jag tänkte också köpa en portabel AC, men de drar ganska mycket ström så de blir rätt dyra i drift.
Därför kommer det hit en bergvärmegubbe idag och ska lämna offert på frikyla i samband med att vi drar in bergvärme.
Då får man nästan gratis kyla, sånär som på en liten cirkulationspump. Effekten är upp till 6 Kw på de fläktkonvektorer jag kikat på.

Tills detta är klart så bor vi källaren!
 
haddirajan skrev:
Ja, nu är det rikigt olidligt, synd att man inte kan njuta av sommaren...
Jag tänkte också köpa en portabel AC, men de drar ganska mycket ström så de blir rätt dyra i drift.
Därför kommer det hit en bergvärmegubbe idag och ska lämna offert på frikyla i samband med att vi drar in bergvärme.
Då får man nästan gratis kyla, sånär som på en liten cirkulationspump. Effekten är upp till 6 Kw på de fläktkonvektorer jag kikat på.

Tills detta är klart så bor vi källaren!
En bra lösning. Den är dock helt beroende på hur mycket effekt du kan ta av berget. En annan faktor är värmespridningen, dvs hur mycket vatten som rör sig i borrhålet och sålunda "drar iväg" värmen i berget. Ju mer desto bättre kan man utnyttja berget.
Vid extremt dålig "värmevandring" kan man istället köra ner värmen i berget sommartid och hämta tillbaka den till vintern. Ett värmebatteri.
 
kodrod skrev:
Jag ska köpa en AC imorgon av rusta/jula typen (även om denna nu kommer i från elgiganten). Ska bli kul att se hur den funkar. Som pollenalergiker så kan man ju inte vädra så mycket tyvärr.
Hur är det med sådana AC, räcker det med att endast parkera dessa vit ett 230v vägguttag, eller skall man ut med slangar genom fönster för kondensvatten och luft?
Hur är ljudnivån ...blir man störd av att ha AC i sovrummet?
 
Man skall ut med slang bgenom fönstret eller väggen, och ljudnivån på de billigaste ligger på drygt 50 dB (jag kommer inte kunna sova i det ljudet).

Det jag hört att folk använt en sådan till är: man sänker tempen i sovrummet till något kyligt och trevligt, och när man skall lägga sig så stänger man av AC:n. Det verkar vara helt ok, det tar en stund (några timmar) för rummet att värmas upp igen och då är det redan natt och lite svalare.

/ama
 
A
ama skrev:
Man skall ut med slang bgenom fönstret eller väggen, och ljudnivån på de billigaste ligger på drygt 50 dB (jag kommer inte kunna sova i det ljudet).

/ama
Ja det låter helt klart mycket av den, inget man har på i samma rum som man sover. Det jag tänker testa är att låta den stå på dygnet runt i ett annat rum och se om jag orkar hålla nere tempen i hela lgh. Annars får det bli som du säger att stänga av den på natten.
 
Gissa om jag är glad över att jag satte in en luftvärmepunp i vintras? ;D Det slog mig häromdagen att det faktiskt finns en Cool-funktion i den också. Visserligen innebär det väl att en bra del av det jag sparade ini vintras på värmekostnader nu går åt till att kyla - men det är värt vartenda öre. ;)
 
Gissa om det är SÅ bara jätteunderbart att ha KÄLLARE då det är så här varmt!!! ;D Då vi inte är på stranden sitter vi i källaren, Är det riktigt varmt sover vi i källaren också. Perfekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.