Hej,

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av att köpa mark från kommunen?
Kort bakgrund, vi har precis köpt ett hus och framför huset finns en liten yta som kommunen äger, det är ingen större yta och marken är förmodligen svår att bygga på då den ligger i en backe med väldigt lerig mark.
Vi är inte ute efter att bygga något på marken själva men då den ligger i nära anslutning till vårt hus skulle den vara intressant för att kunna röja och hålla undan sly etc då det påverkar utsikten från huset ner mot vattnet.

Tusen tack för all hjälp,
Lisa
 
L LisaMa skrev:
Hej,

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av att köpa mark från kommunen?
Kort bakgrund, vi har precis köpt ett hus och framför huset finns en liten yta som kommunen äger, det är ingen större yta och marken är förmodligen svår att bygga på då den ligger i en backe med väldigt lerig mark.
Vi är inte ute efter att bygga något på marken själva men då den ligger i nära anslutning till vårt hus skulle den vara intressant för att kunna röja och hålla undan sly etc då det påverkar utsikten från huset ner mot vattnet.

Tusen tack för all hjälp,
Lisa
Börja med att kolla hur marken i fråga är planlagd. Är det kvartersmark för bostad kan ni gå vidare men är det planlagt som allmän plats kan den inte ingå i en bostadsfastighet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Börja med att kolla hur marken i fråga är planlagd. Är det kvartersmark för bostad kan ni gå vidare men är det planlagt som allmän plats kan den inte ingå i en bostadsfastighet.
Toppen, tack! Ska kolla!
 
Hej är i samma sits är intresserad av att köpa en bit mark av kommunen som gränsar mot våran fastighet, är helt ny på de här med skog o mark så alla tips mottages, vad är rimliga priser? Hur går man tillväga? Blir de en egen fastighet eller blir den man har bara större till ytan?Ligger iaf utanför detaljplanerat tack på förhand
 
Du kan också arrendera marken om du har ett syfte med arrendet. T.ex. odling.
 
Tänkte låna och ha 2 st hästar över sommarn och kanske nå får så arrende skulle ju funka frågan är ju vilken sorts arrende som skulle lämpa sig bäst, lägenhetsarrende eller jordbruksarende? men skulle ju även vilja ta lite ved så då kanske man skulle köpt och ja tänker ju att min nuvarande fastighet skulle kunna öka i värde om ja köper mer mark och får de på samma fastighet... många tankar som snurrar ska ni veta..
 
Jag hade samma läge för runt 25 år sedan. En bit mark bredvid min tomt. Jag ringde kommunen och dom sa: "Den biten går inte att sälja för det är en eventuell väg till en eventuell framtida bebyggelse. Men du kan ju förvalta den" eller hur dom nu uttryckte sig. Så jag röjde lite och sönerna byggde sina trädkojor där.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Börja med att kolla hur marken i fråga är planlagd. Är det kvartersmark för bostad kan ni gå vidare men är det planlagt som allmän plats kan den inte ingå i en bostadsfastighet.
Är du säker på det?
Vår BRF har av och till fört diskussioner med kommunen om att köpa en markplätt som gränsar till föreningens fastighet. Den är planlagd som parkmark, men enligt kommunen är det inget hinder för en fastighetsreglering så länge användningen förblir densamma, dvs vi kommer inte att kunna få bygglov för ändrad markanvändning. Nu har det förvisso i det fallet inte blivit någon fastighetsreglering så det kan ju vara struntprat.
 
C cpalm skrev:
Är du säker på det?
Vår BRF har av och till fört diskussioner med kommunen om att köpa en markplätt som gränsar till föreningens fastighet. Den är planlagd som parkmark, men enligt kommunen är det inget hinder för en fastighetsreglering så länge användningen förblir densamma, dvs vi kommer inte att kunna få bygglov för ändrad markanvändning. Nu har det förvisso i det fallet inte blivit någon fastighetsreglering så det kan ju vara struntprat.
Om det skulle vara enskilt huvudmannaskap så eventuellt, men väldigt eventuellt skulle jag säga. Är det kommunalt huvudmannaskap är det ett klart nej.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Är du säker på det?
Vår BRF har av och till fört diskussioner med kommunen om att köpa en markplätt som gränsar till föreningens fastighet. Den är planlagd som parkmark, men enligt kommunen är det inget hinder för en fastighetsreglering så länge användningen förblir densamma, dvs vi kommer inte att kunna få bygglov för ändrad markanvändning. Nu har det förvisso i det fallet inte blivit någon fastighetsreglering så det kan ju vara struntprat.
En fastighetsreglering ingår i begreppet fastighetsbildning. 3 kap 2 § fastighetsbildningslagen ställer till det för den som önskar genomföra fastighetsbildning i strid mot gällande detaljplan:


Paragraf 2 § om fastighetsbildning enligt detaljplan med text som förklarar begränsningar och undantag för mindre avvikelser.

Notera dock öppningen för mindre avvikelser. Jag har ett pågående fastighetsbildningsärende i grannskapet. Markägaren ville lägga två bostadsfastigheters gränser så att de till mindre del skulle komma att ligga på mark planlagd som natur. (Detta för att få plats med en gata utan att behöva spränga.) Men förrättningslantmätaren sa nej, det var planstridigt då det inte var kvartersmark utan natur.
 
Redigerat:
M Manfreds skrev:
Om det skulle vara enskilt huvudmannaskap så eventuellt, men väldigt eventuellt skulle jag säga. Är det kommunalt huvudmannaskap är det ett klart nej.
Jag kan ju kosta på mig att förklara tydligare faktiskt. Generellt får mark för allmän plats inte ingå i en bostadsfastighet (gäller mark planlagt som kvartersmark generellt iofs) för att allmän plats är kommunens ansvar. Vid enskilt huvudmannaskap är det ju fastighetsägarna som ansvarar för allmän plats, vanligtvis i form av ga, och då är det inte lika vanligt att man fastighetsbildar enligt plan. Således ingår ofta en del mark planlagd som allmän plats i lite olika privatägda fastigheter som är kvartersmark. Men detta är främst för att det har sett ut så i fastighetsindelningen tidigare och att man inte brytt sig om att fastighetsbildning enligt plan (avseende allmän plats då).

Att tillföra ett område planlagt som allmän plats låter tveksamt ur lämplighetssynpunkt, även om det vore enskilt huvudmannaskap, men det hade varit accepterat om det var utgångsläget.

Lantmäteriet hade inte genomfört en överföring av allmän platsmark, men se det inte som en utfästelse:)
 
C
M Manfreds skrev:
Om det skulle vara enskilt huvudmannaskap så eventuellt, men väldigt eventuellt skulle jag säga. Är det kommunalt huvudmannaskap är det ett klart nej.
Intressant. Menar du huvudmannaskapet före eller efter reglering, eller menar du att huvudmannaskapet inte kan övergå utan planändring?

I vårt fall tror jag själva poängen med den förslagna fastighetsregleringen att huvudmannaskapet skall övergå från kommunen till privat. Huvudmannaskapet är dock så vitt jag kan se inte explicit definierat i planen från 1927, men det kanske inte är så det funkar?

P.s. @Manfreds hann utveckla sitt svar lite under tiden...
 
C cpalm skrev:
Intressant. Menar du huvudmannaskapet före eller efter reglering, eller menar du att huvudmannaskapet inte kan övergå utan planändring?

I vårt fall tror jag själva poängen med den förslagna fastighetsregleringen att huvudmannaskapet skall övergå från kommunen till privat. Huvudmannaskapet är dock så vitt jag kan se inte explicit definierat i planen från 1927, men det kanske inte är så det funkar?

P.s. @Manfreds hann utveckla sitt svar lite under tiden...
Det är alltid en planändring att ändra huvudmannaskapet och det måste alltid föreligga särskilda skäl. I moderna planer ska det stå om huvudmannaskapet är enskilt annars är det kommunalt. Äldre planer med kommunalt huvudmannaskap är stadsplaner, annars är det byggnadsplan. Jag är osäker på om det gäller redan 1927, men heter det stadsplan hade jag nog utgått från att huvudmannaskapet är kommunalt.
 
J Jimpan86 skrev:
Hej är i samma sits är intresserad av att köpa en bit mark av kommunen som gränsar mot våran fastighet, är helt ny på de här med skog o mark så alla tips mottages, vad är rimliga priser? Hur går man tillväga? Blir de en egen fastighet eller blir den man har bara större till ytan?Ligger iaf utanför detaljplanerat tack på förhand
Släng ett mail till kommunens kontaktmail bara så skickar de dig rätt. Pris beror ju helt på förutsättningarna. Arrende låter ju som en lämplig och kanske billigare lösning annars.
 
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Det är alltid en planändring att ändra huvudmannaskapet och det måste alltid föreligga särskilda skäl. I moderna planer ska det stå om huvudmannaskapet är enskilt annars är det kommunalt. Äldre planer med kommunalt huvudmannaskap är stadsplaner, annars är det byggnadsplan. Jag är osäker på om det gäller redan 1927, men heter det stadsplan hade jag nog utgått från att huvudmannaskapet är kommunalt.
Jodå båda varianterna av huvudmannaskap fanns redan strax efter förra sekelskiftet:

"Stadsplaner har antagits enligt flera äldre lagar: 1874 års byggnadsstadga, 1907 års planlag, lagen om fastighetsbildning i stad från 1917,"

samt

"Som byggnadsplan räknas också de fåtaliga så kallade ”bondplanerna” som antogs enligt 1907 års planlag inklusive 1917 års fastighetsbildningslag. Här svarade fastighetsägarna själva för genomförandet av planen och fick tillgodose gemensamma behov som exempelvis vägar."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplan/detaljplaneinstrumentet/aldre-planer1/
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.