Hej! Har ett litet badrum på 3,2 kvadrat som ska göras om, är inne på att sätta marmor (grön) på golvet, Ngn som vet hur det är att hålla rent, blir det fort smutsigt syns fläckar. Var först inne på matta på golvet men så vet jag ju att jag använder platttången en del och att det kan vara gott att lägga ifrån sig den på golvet.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ett problem med marmor är att det är känsligt för samma ämnen som man använder för att få bort kalkfläckar, dvs. det är svårt att göra något åt kalkfläckar utan att samtidigt skada marmorn. Natursten generellt har nog lättare att ta upp färgämnen från hårfärgningsmedel, balsam och inpackning etc. än klinker.

När det gäller plattången är det väl bättre att satsa på en kommod med avställningsyta kring tvättstället/handfatet så att du kan lägga ifrån dig den där i stället för på golvet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T
Du säger grön marmor. Menar du verkligen äkta marmor? Oftast kör man väl i badrum med en klinker som ser ut som marmor då marmor är väldigt känsligt.
Om det är det senare du tänkt då skulle jag säga att marmor look är ett bra på golv då det inte syns lika tydligt ifall det är smutsigt pga att det är så mkt skiftningar.
 
  • Gilla
Clara7820
  • Laddar…
Kolmårdsmarmor är tålig, för att vara marmor (och grön). Men det är nog ändå vanskligt att hålla ett sådant golv i ett badrum snyggt.

Värme från en plattång bör dock inte vara ett problem.

Kanske kan du lägga något annat i duschen och sedan ha marmor i resten av rummet? Och torka av golvet dagligen.

Det finns grön marmor från andra delar av världen också men det är mkt mer ömtålig marmor. Jag har ett bord med en sådan skiva (från Indien tror jag) och det får fläckar väldigt lätt. Dock är den grönare än kolmårdsmarmor.
 
  • Gilla
Clara7820
  • Laddar…
https://www.stonefactory.se/inomhus/marmor/kolmardsmarmor

Här är faktiskt bilder på kolmårdsmarmor i ett badrum. På min skärm ser det rätt grått ut men den är grönare i verkligheten, dock inte grön på det sättet som i länken ovan med marmor från Guatemala.

Det kan ju å andra sidan vara trevligt med marmor bryten i Sverige. Stenbrytning i många delar av världen sker under verkligt dåliga förhållanden. (jag ångrar min bordsskiva)
 
  • Gilla
Clara7820
  • Laddar…
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
T
Absolut, det finns många som säljer marmor och säkert många som har monyerat det med i sina badrum. Jag var bara fundersam på att det verkligen var det som var tanken. Det var det säkert.

Men vi kanske ska släppa diskussionen om olika leverantörer och fokusera på ts fråga :D
Då jag själv är nyfiken ;)
 
  • Gilla
Clara7820
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Absolut, det finns många som säljer marmor och säkert många som har monyerat det med i sina badrum. Jag var bara fundersam på att det verkligen var det som var tanken. Det var det säkert.

Men vi kanske ska släppa diskussionen om olika leverantörer och fokusera på ts fråga :D
Då jag själv är nyfiken ;)
Du kanske kan offra några minuter på hemsidan jag länkade tiil (mest på grund av bra info).
 
  • Gilla
Clara7820
  • Laddar…
Jag förstår och respekterar att du vill ha natursten. Själv tycker jag väldigt illa om material som försöker likna något de inte är.

När vi byggde hus försökte jag undvika sådana material så långt som möjligt. Kom rätt långt, t.ex. med natursten (granit) i köket och trä på golven. I tvättstugan blev det en laminatskiva med virrvarrmönster, som inte försöker se ut som något den inte är.

När det kom till badrum fick jag dock ge mig och nöja mig med keramikgranit. Natursten blev dels för dyrt och dels vill jag verkligen ha tåliga material som är lätt att hålla rent i badrummen. Så här i efterhand är jag riktigt nöjd med valet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ett problem med marmor är att det är känsligt för samma ämnen som man använder för att få bort kalkfläckar, dvs. det är svårt att göra något åt kalkfläckar utan att samtidigt skada marmorn. Natursten generellt har nog lättare att ta upp färgämnen från hårfärgningsmedel, balsam och inpackning etc. än klinker.

När det gäller plattången är det väl bättre att satsa på en kommod med avställningsyta kring tvättstället/handfatet så att du kan lägga ifrån dig den där i stället för på golvet.
tack för svar, ska försöka få in ett lite större handfat men det är ett väldigt litet badrum med fönster och dörr mitt i så som det är nu får bara toa, litet handfat och en liten dusch plats.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Du säger grön marmor. Menar du verkligen äkta marmor? Oftast kör man väl i badrum med en klinker som ser ut som marmor då marmor är väldigt känsligt.
Om det är det senare du tänkt då skulle jag säga att marmor look är ett bra på golv då det inte syns lika tydligt ifall det är smutsigt pga att det är så mkt skiftningar.
får ta mig en tur till kakel o klinkersaffären, är precis i startgroparna
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Clara7820 Clara7820 skrev:
tack för svar, ska försöka få in ett lite större handfat men det är ett väldigt litet badrum med fönster och dörr mitt i så som det är nu får bara toa, litet handfat och en liten dusch plats.
Du kan ju lägga den i handfatet... ;)
 
BirgitS
Clara7820 Clara7820 skrev:
tack för svar, ska försöka få in ett lite större handfat men det är ett väldigt litet badrum med fönster och dörr mitt i så som det är nu får bara toa, litet handfat och en liten dusch plats.
Lägg gärna upp en ritning på rummet. Det kanske finns någon som kommer på någon smart lösning.
 
Jag har lagt kolmårdsmarmor i hela badrummet inklusive duschen. Hade aldrig lagt något annat i duschutrymmen, då jag vill ha det enhetligt. Det största problemet är definitivt kalk, och att marmorn är känslig för sånt som tar bort kalk. Vi är noggranna med att skrapa av golv duschvägg och kakel efter dusch och det gör verkligen mycket. Marmorn ska även behandlas med såpa. Köpte från östersjösten vilka jag verkligen rekommenderar, snabb leverans och svarar på frågor.

jag har å andra sidan även valt duschblandare som inte klarar kalkbehandling så får väl göra om hela skiten om några år.

Sen kan jag tycka att natursten klarar av lite fläckar och patina, men det finns ju gränser. Kalkbeläggningar är inte snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.