Hej!
Skulle sätta ugång med tvätt men tvättmaskinen är stendöd. När hag stänger luckan tänds inga lampor. Jag fick öppna luckan med nödvred. Kollade och lucklåset verkar ok. Stängde och öppnade några ggr, ingen förändring.
Ska tillägga att jag haft elektriker hemma igår som stängde av elen. Men alla proppar ses ok ut när jag tittar.
Någon som stöt på samma problem? Vill helst inte behöva köpa en ny maskin:/
 
Kolla att du verkligen har el fram till uttaget/dosan som betjänar maskinen. Enklaste först(y)
 
Allt verkar stämma, alla proppar ser bra ut. Maskinen är kopplad direkt, ej vanlig uttag.
 
Ok, men är det ström i dosan ?

Du måste kolla detta, tar du dit en mieletekniker och han konstaterar att det inte finns ström i dosan så kommer du känna dig fånig.

Det räcker med en sådan här från Biltema exvis.15-289_xl_1.jpg
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
...eller koppla in en vanlig lampa i eluttaget, ifall det är ett vanligt sådant.
 
TS skrev att den är direktinkopplad så inget vanligt uttag.
Om du har tillräckliga kunskaper så lossa kåpan över uttaget och mät mellan svart och blå tråd så att du har 220V.
OBS! dessa trådar är strömförande så ta inte med finger på dem! Enbart nudda dem med mätinstrument!
Kanske kan en vän eller granne hjälpa dig.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
byt proppen till maskin först ,det är inte alltid ploppen ramlar av när den går i sönder

det verkar som det ev kan ha elektrikerns besök att göra ,vad var orsaken till hans besök?
 
Tack alla!
Vi håller på och renoverar på övervåningen, därav elektrikens besök. Jag får nog be honom komma hit pronto så kollar vi. Finns el till maskinen så blir det nog inte så mkt att göra än att köpa en ny:/ den är iof 10 år gammal men hade aldrig problem tidigare. Suck.
 
Njä, då går du till det näst enklaste....Börjar titta på maskinen. Men man måste göra allt i rätt ordning (y)
 
Ok, var börjar jag? Har dragit fram den så mkt jag kunde. Lucklåset ser ok ut, vattenkoppling också. Var och på vad ska jag titta nu? Och hur märker jag att något är fel?
Du får ursäkta dumma frågor.. har aldrig haft med tvättmaskin att göra. Förutom att starta den så klart:)
 
Då skulle jag prata med en granne, vän eller farsa vill inte att du får ström i dig.
För mig som kan är de enkelt kollat (tar 5 sek) men inte för nån som inte kan el eller har mätverktyg.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Nej, jag rör inte strömmen:) det får elektrikern göra men jag tror inte det beror på det, allt annat i hela huset fungerar.
Det är landet och vi är nyinflyttade, inga grannar direkt:)
 
  • Öppen ljuskontakt på en tapet med blommönster, synliga färgade elledningar kopplade i vägguttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som ett trefasuttagg ,du har nog 3 st säkringsplatser i centralen men bara en av dem används kan proppen sitta i fel säkringsplats?
ta en bild på proppskåpet och schemat
 
Här kommer skåpet och schema.
Tvättmaskin är nr 3, där är tomt men så har det alltid varit. Jag har hittat bilder från visningen och där allt ser ut precis som det är nu.
 
  • Eldistributionsskåp med säkringar och en tom plats markerad som nummer 3 mot en tapet med blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåpets schema fastsatt på vägg, listar olika grupper för hushållsapparater inklusive spis, bastu och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen drivs på en fas i detta fall.

kan vara så att ett annat uttag i huset matar detta uttag för tvättmaskinen och där kan kopplingen vara lös vilket gör att detta uttag vi ser inte matas med spänning.
Nått elektrikern pillat med på annat håll har orsakat detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.