Hei

Har tre stycken element i ett rum och två av dom blir bara lite ljummen fast ventilen är helt öppen.
Tilloppsröret är varmt men returen på båda är kall.
Kan det sitta nån avstängningsventil på returen?
Eller är det mest troligt ventilen som sitter fast
 
  • Element med helt öppen ventil där tillloppsröret är synligt i förgrunden med fokus på ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement med helt öppen ventil och varmt tillloppsrör men kall retur som kan indikera en fast sitter ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prövat lufta och motionera ventiler?
 
D djanlov skrev:
Prövat lufta och motionera ventiler?
Har provat att lufta, det kommer en och annan droppe vatten. För mig såg det inte ut som man kunde ta av och motionera dom där ventiler.
Eller gör man det genom att skruva av plast vredet?
 
Griffeltavlan
Har elementen aldrig fungerat?
Nej du kan förmodligen inte justera de där.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Har elementen aldrig fungerat?
Nej du kan förmodligen inte justera de där.
Ingen aning om de har fungerat förut. Har nyss köpt huset och håller på att renovera. Nu när kylan kom för fullt merkte jag att dom inte var lika varma som dom andra. Svårt att hitta vad det är för fabrikat på dom ventiler
 
Griffeltavlan
Thermia är märket..
Du kan ta kort på hur de ser ut innanför vredet.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Thermia är märket..
Du kan ta kort på hur de ser ut innanför vredet.
Så här set det ut, ska inte den sticka ut mer?
Blir inte stora skillnaden när jag trycker på den
 
  • Termostatventil för radiator med siffror 1-5, undrar om knappen ska sticka ut mer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade också retur ventilen, men ingen värme
 
  • Närbild av en vitmålad returventil till ett värmesystem utan synbar värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Ja men jag tror de där är ett vred inte en termostatventil. Kanske är stopp i radiatorerna att dom är igenslammade.
Har du källare?
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja men jag tror de där är ett vred inte en termostatventil. Kanske är stopp i radiatorerna att dom är igenslammade.
Har du källare?
Yes jag har källare, just dom här sitter i en tillbyggnad med krypgrunden under så jag misstänker också att returen kan ha frusit
 
Knacka rejält både på ”piggen” och själva huset. Den har fastnat i stängt läge.
Att bara trycka lite hjälper inte, ordentligt med våld skall till.
 
Efter mycket knackande så blir hela toppen nu ordentlig varm, men nedre del är kall
 
R rusteff skrev:
Efter mycket knackande så blir hela toppen nu ordentlig varm, men nedre del är kall
Se till att ta en skruvmejsel och tryck och motionera piggen så den lätt kan rör sig
 
Nu är dom helt varma. Oklart om det om det var mitt bankande eller att jag körde in värme i krypgrunden.
Nästa problem är en hel del sektions radiatorer som är kalla av okänd anledning. Dom har slottsvred allihopa. Hur mycket kan jag ta sönder på en sån här utan att tömma systemet?
 
  • Närbild av en gammal rostig radiatorventil med slottsvred, monterad på en vitmålad rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.